Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Valle98

Volvo Penta D4-300 vill inte varva förbi 2400

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Volvo-Penta D4-300 från 08 som sen förra säsongen är rejält tjurig med att varva förbi 2400 RPM. Över vintern bytte varvet ut det mesta i motorn men problemet kvarstår.

 

Från och med 2000 RPM byggs turbotrycket upp från 60 kpa till 110 och når runt 2400 varv, precis innan båten planar, för att sedan gå ner i turbotryck igen och cykeln upprepas.

 

Detta beteende håller sedan på ett tag tills motorn "hittar en till växel" ungefär och man hör hur turbon börjar jobba och trycket stiger snabbt igen och då vid höga varvtal beter sig motorn normalt. Allt detta sker med reglaget i full gas.

 

Problemet förvärras också tydligt om båten är tungt lastad, är jag ensam i båten med lite halvtorr tank maskeras problemet helt.

 

Motorn sitter i en paragon 25 fotare

 

Spontan tanke är att kompressorn inte gör sitt jobb men jag saknar helt ideer för hur man skulle kunna bekräfta eller dementera det, andra idéer mottages gärna också.

 

Någon som kan ge lite råd så skulle det uppskattas.

 

Mvh,

Valle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av D4:or men det bör sitta någon form av luftmassemätare till turbon. En killgissning är att den ger ett felaktigt värde. har haft liknande problem med andra motorer och då har det berott på att luftmassemätaren varit kass. Kanske värt att kolla upp?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/30/2023 at 10:31 PM, Andresen said:

Har ingen erfarenhet av D4:or men det bör sitta någon form av luftmassemätare till turbon. En killgissning är att den ger ett felaktigt värde. har haft liknande problem med andra motorer och då har det berott på att luftmassemätaren varit kass. Kanske värt att kolla upp?

Ja det skulle det kanske kunna vara men tänker att Turbon inte borde gå igång alls då? Instrumenten visar också rimligt turbotryck givet varvtalet tycker jag men absolut värt att kolla upp. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkör med en separat dunk/tank med diesel så kan du utesluta problem med dåligt flöde eller annat problem med bränslesystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ny info:

 

Man hör tydligt kompressorn gå igång från cirka 1400 RPM och puttar upp båten till cirka 2400 RPM där det känns som att turbon borde gå igång vilket den inte gör. Värt att testa byta laddtryckgivare?

 

 

Ska se om jag lyckas med att köra båten med separat tank, jag är verkligen ingen mekaniker men det låter värt att prova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du drar returbränslet till dunken räcker det längre tid                                                          nu ett långskott, kan kompressorn göra att det ser ut som turbotryck?  kanske turboturbinen sitter lite fast .försök känn försiktigt på den ,kanske minst besvärligt på insugsidan

B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Valle98 Har du fått någon förklaring, eller har du löst problemet.

Saken är den att en tillfällig båtgranne här har i princip samma problem. Just vid 2400 rpm händer samma sak, eller egentligen, samma sak som inte händer i princip… motorn blir kraftlös och varvar inte ur.

Ägaren säger iofs att EVC-displayen säger att det finns turbotryck. Men kompressorn..? Var sitter den på dessa motorer. Detta är en Nimbus 335 med ”bakvänd” motorplacering, alltså viknkelväxel och backslag för om motorn, så det är trångt framför och bakom motorn, svårt att se var grejerna är placerade… Men det finns ett varv här med VP service… men kanske många båtar i kö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men kompressorn..? Var sitter den på dessa motorer.

Här kan Du hitta kompressorn.

image.png.cb9443dc2e59d6a8deeaaa152296a2b7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Här kan Du hitta kompressorn.

image.png.cb9443dc2e59d6a8deeaaa152296a2b7.png

Tack!

Jag som tyckte att det var svårt att komma åt KAD43, men det tar jag nu tillbaka. Men det är väl inte meningen att något GDS-arbete skall låta sig göras på dessa maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är väl inte meningen att något GDS-arbete skall låta sig göras på dessa maskiner.

Det verkar vara allt färre båtägare som ägnar sig åt GDS-arbete. I de båtklubbar jag är medlem i är det allt fler som efterfrågar tjänster till salu. Det finns flera anledningar till det, som jag ser det: god ekonomi, tidsbrist, bristande praktiskt intresse men även svåråtkomlighet.

 

En sak är ju att göra ett kompressorbyte på en dylik motor i ett motorställ på verkstadsgolvet, men det är något helt annat att göra samma jobb vikt som en märla i en trång motorbrunn. Oåtkomligheten är ju ett sätt för tillverkaren att förse de "licensierade" verkstäderna med jobb eftersom motorn behöver lyftas ur båten. "Licensen" får verkstäderna många gånger betala löjligt dyrt för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Det verkar vara allt färre båtägare som ägnar sig åt GDS-arbete. I de båtklubbar jag är medlem i är det allt fler som efterfrågar tjänster till salu. Det finns flera anledningar till det, som jag ser det: god ekonomi, tidsbrist, bristande praktiskt intresse men även svåråtkomlighet.

 

En sak är ju att göra ett kompressorbyte på en dylik motor i ett motorställ på verkstadsgolvet, men det är något helt annat att göra samma jobb vikt som en märla i en trång motorbrunn. Oåtkomligheten är ju ett sätt för tillverkaren att förse de "licensierade" verkstäderna med jobb eftersom motorn behöver lyftas ur båten. "Licensen" får verkstäderna många gånger betala löjligt dyrt för.

Det kommer ned en servicekille till den aktuella båten ”senare” vad nu det innebär, kanske han har med sig ett diagnosverktyg som kan tala om vad som är fel…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ta loss avgaskröken och titta in i turbinhuset på turbon, förmodligen rost och avlagringar.

 

Spelet mellan turbin och hus skall vara litet, typ 10-dels millimeter.

Kontrollera också att turbinaxeln roterar fritt hela varvet.

 

IMG_20191231_162532.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor sannolikhet att det är tryck-tempgivaren på insugsröret.

Denna är lätt att byta och inte superdyr.

Montera bort svarta plåten på ovansidan motorn så kommer du åt den.

 

IMG_5580.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, BaraBat said:

Stor sannolikhet att det är tryck-tempgivaren på insugsröret.

Denna är lätt att byta och inte superdyr.

Montera bort svarta plåten på ovansidan motorn så kommer du åt den.

 

IMG_5580.jpeg

Jag lyckades googla mig till det också och har nu provat utan framgång. Tog båten till verkstaden och det visade sig att en slang från laddluftkylaren (intercooler) var spräckt. Jag hade fel när jag tänkte att motorn betedde sig normalt på höga varv då turbotrycket aldrig steg över 150 kpa vilket jag trodde var normalt, det ska tydligen nå 180..

 

Men men nu kanske någon annan kan få nytta av tråden.

 

Tack för all hjälp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...