Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Rekommendera Poster

Hej, jag undra hur många som är intresserade av en Candela Pod för montage direkt på drevet?

Vi håller på och undersöker hur en sådan adapter ska utformas.

 

Dvs. demontera nedre delen av drevet. Montera Candela-Poden. Dra kabel för el och manövrering. Klart!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och vad är en "Candela Pod", för oss motorbåtsägare som missat detta ?  Något man kan lyssna på och avnjuta i dåligt ljus ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev AndersCarlbark:

image.png.acce28159b0c7367587b027edb823dab.png

Elmotor. Min tanke är att ta fram adapter för att integrera denna på drevet.

 

1 timme sedan skrev AndersCarlbark:

Hej, jag undra hur många som är intresserade av en Candela Pod för montage direkt på drevet?

Vi håller på och undersöker hur en sådan adapter ska utformas

Om frågan skall kunna svaras på seriöst så måste ju väldigt mycket mer detaljer och information framgå. Idén låter ju intressant, men om man är intresserad av en lösning med en projektil som denna monterad på drevet beror ju på hur lösningen ser ut. Och det finns ju många olika typer av drev.

Sedan funderar jag i ärlighetens på hur ni kommit fram till att detta kan vara en vettig lösning.

 

Är den tänkt som ersättare för vanliga drivlinan som sedan inte kommer kunna köras är det nog få drevbåtar som klarar sig med dess max 70hk. De flesta upp till den storleken har nog dessutom utombordare.

Och frågan är i så fall varför man skall ha kvar övre delen av drevet - och förbränningsmotorn - alls, som en tung extrabörda.

 

Hade det varit en adapter som ersatte drev och förbränningsmotor och passade på befintlig akterspegel, hade det ju varit en annan sak. Om nu den i sammanhanget klena effekten räcker. Men du efterlyser ju intresse för en lösning där den monteras direkt PÅ befintligt drev. :unsure::unsure::unsure:

 

1 timme sedan skrev AndersCarlbark:

Dvs. demontera nedre delen av drevet. Montera Candela-Poden. Dra kabel för el och manövrering. Klart!

Men sedan tillkommer ju en massa batterier till den elektriska projektilen, den går väl inte på diesel/bensin ?  Inte bara "dra kabel för el och manövrering". Eller vad drivs den med, menar du ?
Och med drev/gamla drivlinan kvar lär nog båtens maxlastvikt då uppnås innan man ens klivit i själv.

 

-----------------------

 

Nytänk är bra. Det är inte det. Men lösryckta idéer utan att först gjort någon research i verkligheten slår bara fel och är inte seriöst. Så du måste nog förklara lite mer hur ni hade tänkt....och varför ni kommit fram till att elkonvertera just på detta sätt - att göra en add-on på befintligt drev.

 

Sedan är också frågan vilka "vi" är. För detta låter inte alls så genomtänkt som man annars uppfattat Candela som företag. Representerar du Candela, eller är du möjligen en exjobbare som fått en egen idé ?  Om du är det sistnämnda borde du ta ett möte med din handledare och ta reda på mer om vad det egentligen handlar om. Och framförallt diskutera rimligheten i just denna lösningen.

Om du nu är exjobbare: Nu vet jag dock att inställningen till exjobb och exjobbare är olika på olika ställen. En del stoppar bara en arbetsuppgift i händerna på dem som ger "tick in the box" på de moment som skall genomföras (marknadsundersökning, projektering o.s.v.) och tar ingen hänsyn till om den är vettig eller ens verklighetsförankrad.

Andra passar på och involverar exjobbarna i den reella verkligheten, där de får ta tag i något som faktiskt kan ha en framtid. Detta är mycket roligare och bättre för alla parter, då det blir meningsfullt på ett helt annat sätt...

 

Många frågor och funderingar.

Men börja med att förklara vilka "vi" är, och hur "ni" kommit fram till att det kan vara en rimlig lösning att sätta denna torped ett befintligt drev.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Wildeside:

Det är väl en sån här ide han funderar på

https://www.moory.se/p/batmotor-el-torqeedo-cruise-12-0-fp-torqlink/

Den kostar 99.000;- för 25 hk utan batterier m.m.

Nej, det där är väl en komplett elmotor man monterar som komplement till inombordaren. Inte den.

 

Det som avses i TS idé är ju att plocka bort nedre delen av drevet med propeller (och växelhus ?) och montera på eltorpeden där istället. Ordinarie motor går ju inte köra mer, men en del av det måste ändå finnas kvar för support. Inte både och utan lite mer varken eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Candela C-POD fakta

Effekt: 50 kW, dvs. c:a 68 hk 

Vikt: 26 kg

Motroterande propellrar

Propellereffektivitet: 80%

Så du kan montera bort bränslemotorn.

Givetvis behövs batterier för att driva Candela.

Vi är ett svenskt företag som har planer på att ta fram en lösning för att kunna montera Candela C-POD (eller liknadne) på t.ex. VP drev och andra vanliga drev.

 

Därav min fråga: Hur många är intresserade av en sådan lösning med fördelen att bli oberoende av bensin/diesel och istället få en i stort sett underhållsfri lösning jämfört med bränsledrivna motorer. För att inte tala om miljöfördelarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev AndersCarlbark:

Candela C-POD fakta

Effekt: 50 kW, dvs. c:a 68 hk 

Vikt: 26 kg

Motroterande propellrar

Propellereffektivitet: 80%

Så du kan montera bort bränslemotorn.

Givetvis behövs batterier för att driva Candela.

Vi är ett svenskt företag som har planer på att ta fram en lösning för att kunna montera Candela C-POD (eller liknadne) på t.ex. VP drev och andra vanliga drev.

 

Därav min fråga: Hur många är intresserade av en sådan lösning med fördelen att bli oberoende av bensin/diesel och istället få en i stort sett underhållsfri lösning jämfört med bränsledrivna motorer. För att inte tala om miljöfördelarna.

 

Från ena beroendet till andra,  bensin/diesel kontra el i tillräcklig mängd.

På min brygga finns inte el, det är lättare att bära diesel än el.

Men det verkar vara hemlighetsfullt med va det skulle komma att kosta, så det är inte så lätt att veta om man är intresserad.

Den underhållsfria iden är väl lika sant som när datorerna lanserades att det skulle vara det pappersfria kontoret, nu har man allt viktigt utskrivet på papper plus att man bör ha säkerhets kopior på allt viktigt som ligger på datorn.

Miljöfördelarna har väl politikerna redan slagit ihjäl med skyhöga el priser, så folk har börjat elda med ved, olja och allt annat brännbart.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev AndersCarlbark:

Vi är ett svenskt företag som har planer på att ta fram en lösning för att kunna montera Candela C-POD (eller liknadne) på t.ex. VP drev och andra vanliga drev.

Ok, vilket är då företaget du jobbar på som tänker titta på detta ?

 

1 timme sedan skrev AndersCarlbark:

Därav min fråga: Hur många är intresserade av en sådan lösning med fördelen att bli oberoende av bensin/diesel och istället få en i stort sett underhållsfri lösning jämfört med bränsledrivna motorer. För att inte tala om miljöfördelarna.

Om en sak är intressant, dvs marknadsmässigt gångbar, beror ju på nyttan den tillför för individen (jo, vi är egoister) delat med den extra kostnaden som det innebär. Kvoten är proportionellt mot intresset 😉. Ovanpå detta kommer sedan lite samvetsbonus som miljönytta o.s.v. som kan dra intresset lite ytterligare kanske.

 

Men först måste den ju vara kompatibel. Man kan inte skicka en enkät till bilister och fråga om de är intresserade av en tillsats till bilen så det blir 0:- i milkostnad och inga utsläpp, utan att tala om att det är ett par cykelpedaler och kedja man kommer få. Dvs att "tillsatsen" gör att du inte har samma användningsområde längre.

För målgruppen du talar om, dvs drevbåtar, är ju ofta fartbåtar med skrov som kräver motorer med mycket mer än 70hk. Om de - vilket är högst troligt - inte kommer orka plana efter konverteringen tror jag intresset för produkten är ytterst litet.

 

Så för att hjälpa mig själv, andra på MG och er själva så det blir seriösa svar:

- Har ni någon målbild av totalkostnaden för "adaptern" + C-pod + batterier i en typisk installation i en drevbåt med bibehållna prestanda ?

- Hur har ni resonerat kring att målgruppens båtar skall kunna köras/användas/fungera på samma sätt som med förbränningsmotorn (planing, fart o.s.v.) ?  Om båten efter konverteringen blir en deplacementbåt är det ju inte speciellt intressant längre

- Hur har ni tänkt er med laddning ?  Det finns ingen infrastruktur för detta, och på de allra flesta platser inte ens en påtänkt planering.

- Alla båtar nyare än 25 år är CE-godkända och måste vara det. Vid en ombyggnad som denna så ändras såpass mycket att det ursprungliga godkännandet inte längre gäller utan behöver kompletteras. Visst, många privatpersoner struntar kanske i det. Men nu är ni ett företag och som sådant måste ni ju ha tänkt på det och ha en plan för hur ombyggnaden med er "adapter" skall ge fortsatt godkännande av båten. Det är också viktig inte minst ur försäkringssynpunkt.

 

Sedan - om man på allvar tänker en elkonvertering av drevbåt - så varför behålla ens överdelen av drevet istället för att göra adaptern komplett så den istället ersätter hela den utanpåliggande delen av drevet ?  Den som bygger om vill säkert sälja den gamla drivlinan, och vill då hellre sälja motorn med komplett drev.

 

Så förklara mera; målbild av kostnaden inkl er adapter, motor, och batterier samt hur prestanda kommer påverkas.

Då blir det mycket lättare att - som jag skrev i början - väga nytta mot kostnad och känna om man är intresserad 🙂

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev AndersCarlbark:

IngemarE, tack för din input. Det noteras.

Det var ju trevligt :unsure:...

 

Hade väl hoppats du skulle svarat med liiiite mer information av det som efterfrågades, så man verkligen kan känna efter om det låter intressant. För du vill väl ha bra svar ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant…? 
Som huvudmotor, inte ett dugg intressant!

Som samvetsmotor att använda i låga farter, in och ut ur hamn, samt i hastighetsbegränsade kanaler, ja kanske intressant, men då skall det vara en komplett lösning med batterier, laddare, manöverutrusning och allt vad där till hör.

Faktum är att idén är varesig ny eller unik. För en del år sedan försökte ett amerikanskt företag kränga små elmotorer man skulle montera på trimplanen, dessa var väl främst avsedda för powerboats när man inte ville starta sina multipla bigblock eller helikopterturbiner inne i hamnen.

 

Jag hade hellre sett en hybridlösning där man inombords monterade en elmotor/generator med frikoppling mellan motorn och skölden/drevet. Men även då en komplett lösning för hela installationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom prisbilden fortfarande är hemlig så kan jag bara anta att det kommer kosta runt 100.000:- styck.

Då behöver jag egentligen 3 st för att komma i närheten av mina 200 hk.

Om man nu kalkylerar och jämför med 2 elmotorer=140hk som jag skulle klara mej med för 100.000:- st utan batteribank.

Inköp 200.000:-

För dom pengarna kan jag köpa 9100 liter diesel om jag inte tar ut det via företaget.

Med dessa 9100 liter kan jag färdas 13000 distans med nuvarande motor.

Jag vet att nuvarande notor inte kommer att hålla 13.000 distans, så därför står det en nyrenoverad o skräpar i ena hörnet i verkstan.

Med den kalkylen skiter jag fullständigt i miljön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade hellre sett en hybridlösning där man inombords monterade en elmotor/generator med frikoppling mellan motorn och skölden/drevet

Fast här verkar ju företaget som @AndersCarlbark representerar tänkt sig adaptrar åt andras färdiga elektriska båtmotorer och verkar inte göra något med elmotorerna själva. Men det vet vi egentligen inte, då även TS är väldigt hemlig med vem h*n är 🤔.

 

Men jag håller helt med dig - jag skulle kunna tänka mig t ex ett "hybridbackslag", alltså ett utbytesbackslag med inbyggd elmotor för ombyggnad av båtar med rak axel. Som liksom för hybridbilar skulle kunna göra båten eldriven vid måttliga effektuttag, in- och ut ur hamn, vid tilläggning o.s.v. Men byta ut till eldrivlina - nej, inte så länge alla som talar om det mycket snabbt växlar från/duckar för funktionella fakta och börjar motivera med någon slags underhållsfrihet, miljö och gröna skogar istället.

 

Får väl se om TS återkommer med lite mer information om hur man tänkt när man på företaget kommit fram till att just denna lösningen skulle kunna vara ett intressant sätt att elektrifiera drevbåtar, och hur man resonerat kring den skillnad det måste (?) bli i gång, användning och prestanda. Samt hur man skulle bibehålla båtens CE-godkännande. För allt sådant måste de givetvis redan tänkt på.

 

En annan sak är ju Candelas egna båtar, som med bärplansteknik och annat har skrov är anpassade för att kunna köras fort med - relativt sett - väldigt lite effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte genast S-drev när jag läste, och när jag ser kommentarerna inser jag att det förmodligen är en tankevurpa. 

Utgår från min egen båt där c:a 10 hk skulle räcka, och tänker samtidigt att det också är svårt att få till ett mothåll om motorn plockas ur. Tänker också att den där mojängen är väldans lång, så den skulle ta i rodret vilket ju är o-bra - men en mindre variant finns kanske för färre hk.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också inne på IngemarE bana

Ägare till båtar med drev vill ha ca 150-300hk/styck så tyvärr har ni riktat in er på fel lösning/målgrupp

De som nöjer sig med 68hk vill heller inte ha drev

Drevbåtar har i regel servostyrning som drivs av motorn = hydraulstyrning kommer också krävas utöver "dra kabel för el och manövrering"

Ser tyvärr en väldigt liten eller ingen målgrupp till denna lösning

 

Anders åker du själv båt med drev idag?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom backslaget sitter i inu-dreven funderar jag på om det är genomförbart med en frikoppling på motorn och sedan en elmotor som i sin tur kopplas till drevet. Eller då en kombo av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kunde ju helt nyktert montera en pod under en SUP-bräda… 

Då hade det gått undan!😃

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom backslaget sitter i inu-dreven funderar jag på om det är genomförbart med en frikoppling på motorn och sedan en elmotor som i sin tur kopplas till drevet. Eller då en kombo av dessa.

Jag gick lite OT och tänkte på axelbåtar med mitt "hybridbackslagsförslag".

Men på drevbåtar blir det nog lite mer komplext.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Capitan, jag åker denna med VP-drev. Toppfart 18 kn men mest 7-8 kn.

Oxe-vp-drev.png.8d6fe07084fa525612956fbc13c32cb3.png

Redigerad av AndersCarlbark
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kunde ju helt nyktert montera en pod under en SUP-bräda… 

Då hade det gått undan!😃

😂 den hade jag inte åkt på nykter😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev AndersCarlbark:

Capitan, jag åker denna med VP-drev. Toppfart 18 kn men mest 7-8 kn.

Oxe-vp-drev.png.8d6fe07084fa525612956fbc13c32cb3.png

Fin båt.

Men nu när du är på "hugget" - resten av av frågorna som vi undrar över....?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan skrev AndersCarlbark:

Mina damer och herrar, jag ber att få återkomma senare under kommande vecka.

 Vad var det nu som Douglas Adams skrev i LGTG?

 

”Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag tror inte det finns något större "behov" av denna lösning. En elmotor att sätta på motorsidan av drevet kan det möjligen finnas önskemål om (s-drev).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev FIATX19:

Nja jag tror inte det finns något större "behov" av denna lösning. En elmotor att sätta på motorsidan av drevet kan det möjligen finnas önskemål om (s-drev).

Båtgenren ligger ju efter bilgenren, som jag tidigare skrivit tror jag att hybriddrift är det som är mest realistiskt nu. Jag blev imponerad av Greenline på båtmässan i vintras. Även om försäljaren där säkerligen uttryckte sig i väl optimistiska parametrar när det gällde laddtid och räckvidd.

 

Det som definitivt talar emot 100% elbåtar är ju bristen på laddstationer i hamnarna, så då en förstahandsmotor som kan köras på olika slags bränsle, fossilt eller biologiskt är nog en nödvändighet. Denna driver en generator/elmotor, som tillsammans med solcellspaneler håller batteribanken laddad. Eldrift i låga hastigheter, och drift med förbränningsmotor i högre hastighet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hybriddrift är nog det realistiska på kort (15-20 år) sikt. Antingen konvertering med koaxial elmotor som monteras på en rak axel med dubbelkoppling så axeln kan kopplas på eller av både från förbränningsmotor och elmotor, och där motorn kan agera som generator (för segelbåt) via propellern.

Eller en rent diesel-elektrisk lösning där man har en ganska liten dieselmotor/generator som klarar att ge tillräckligt med effekt för medelfart (måttlig deplacementsfart i halvhårt väder) på obegränsad tid. Motorn/generatorn kan placeras ganska fritt i båten (bra för vibrationer, ljud och access för reparationer och underhåll) och är bara kopplad till framdriften via elkablar. Sen har man en batteribank, anpassad för förväntat behov, som kan laddas från laddare på land, från solpaneler på båten, eller från generatorn. Till sist ett styrbart poddrev med vattenkyld elmotor.
En sån lösning hade varit vad jag hade byggt om jag hade haft råd att skaffa en ny båt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:

Eller en rent diesel-elektrisk lösning där man har en ganska liten dieselmotor/generator som klarar att ge tillräckligt med effekt för medelfart (måttlig deplacementsfart i halvhårt väder) på obegränsad tid. Motorn/generatorn kan placeras ganska fritt i båten (bra för vibrationer, ljud och access för reparationer och underhåll) och är bara kopplad till framdriften via elkablar. Sen har man en batteribank, anpassad för förväntat behov, som kan laddas från laddare på land, från solpaneler på båten, eller från generatorn. Till sist ett styrbart poddrev med vattenkyld elmotor.
En sån lösning hade varit vad jag hade byggt om jag hade haft råd att skaffa en ny båt.

Håller med 100% min dröm också. Diesel-elektrisk drift. Med en elmotor kombinerat med en generator (gärna samma effekt som motorn) och massor av batterier och solpaneler. Man kan då åka väldigt långt (så länge man har diesel och/eller sol). Självklart är det också på en segelbåt så man även kan åka med vinden som energikälla.

 

Diesel-elektrisk drift är beprövad och har används på fartyg väldigt länge.

 

I mina ögon det mest flexibla och trygga alternativet. Bara plånboken som behöver växa ikapp mina drömmar ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...