Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Lilloxen

Tips på båt kring 25 fot med rak axel

Rekommendera Poster

Hej alla 😊

Som rubriken säger, kan jag få tips på båtar kring 25fot med rak axel och utan akter ruff.

Marchfart på minst 9-10knop eller mer.

Budget max 500k, självklart ska det vara båtar i bra skick för den pengen.

Saga 26 verkar passa oss, men tänkte att jag kan se om jag kan få tips från alla här inne och kanske hitta något som passar oss ännu bättre 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 26 är ju en alldeles perfekt båt tycker jag, men jag är väl partisk (Saga 315-ägare).

Det fanns en del liknande båtar av andra märken men vet inte om de har gjort båtar i den storleken.

Tänker på Westfjord/Tresfjord, Nimbus (är väl 27:an som är närmast) och några till som jag inte kommer ihåg namnet på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lilloxen:

Marchfart på minst 9-10knop eller mer.

Det kan bli lite tufft, då du med den farten på en så liten båt hamnar över deplacementfart. Men under all form av planing. Dvs båten kommer i den farten plöja i vattnet och ge enormt svall och dra väldigt mycket bränsle. Visst kan man kanske "marscha" i det fartregistret med många båtar, men det har sina baksidor.

Men hittar du en motorstark "halvplanare" (dvs med axel) som orkar toppa uppåt 17-18 knop kan du nog ligga och marscha i 15-16 utan att ramla ner för mycket ur plan. Och dessa brukar ändå gå riktigt ekonomiskt i 6-6,5 knop.

Man kan väl säga att med en båt i den storleken så kan du köra hyfsat ekonomiskt i 0-6 knop och kanske 14 knop och uppåt (om motorn orkar få upp den dit och skrovet är gjort för att kunna plana på ett vettigt sätt).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs minst 9-10knop, behöver inte ligga just där, får gärna gå fortare 😊

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns få båtar som går som bäst i den fart många vill åka i, 10 - 15 knop. Det blir att skaffa sig en lååång deplacementbåt eller en väldigt flatbottnad planande båt.

Åkte en gång från Helsingfors till Sveaborg med en tämligen plattbottnad tväraktrad turistbåt. I kanske 10 knop drog den upp svall som gav verkliga problem för småbåtarna runtomkring. En stund åkte vi bredvid en gammal ångbåt, J.L Runeberg  från 1912. Ångbåten gjorde nästan inga svall alls i den farten.

Jag tror att vi så småningom börjar se allt fler båtar inspirerade av de gamla deplacementmodellerna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Slår ett slag för den otroligt ovanliga modellen Bella 9000 Sunmar, något större, halvplanande finsk båt som är i mitt tycke fantastisk. 

Jag har en med en Yanmar BY3-260 från 2015, marschar 18-20 knop på ~2 liter/nm, kan även åka ~5 knop på 1000 rpm med en förbrukning på 0,3 l/nm, 7 knop på ~0,8 ungefär. 

Såldes från början med 170 hästars VP, då toppar den nog runt 15 knop. 

Akterruff, skjutdörr till kabin och allmänt ganska vettigt planerad. Om ngt så är allt lite för litet men det är också mycket inklämt på kort båt. 

Finns bara en på blocket nu som är ett nybygge, leta i Finland, där brukar finnas fler. 

Tråd här om den: 

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/bella_9000_sunmar/108037632

https://www.nettivene.com/en/moottorivene/bella/928483

Redigerad av sege
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunmar är stabila och välbyggda båtar finns en mindre också Sunmar 770 eller nyare modellen Seven C med drev eller axel. En annan finsk nästan likadan är Commodor Dragon eller med större akterdäck Commodor Combi alla med axel. Brukar sitta 130-200hk motorer i dessa.

Redigerad av Bajlarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...