50sman 55 Postad 28 Juli , 2023 Som över skriften - kan ett dåligt batteri ge en utombordare lite "orolig" gång på låga varv. Att själva starten blir påverkad har jag märkt då när jag skall starta så får jag en typ "kick back" på startmotorn (ibland). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2023 Det finns ganska många olika utombordare som stämmer på din beskrivningen av motorn, vissa kan vara mer känsliga än andra. Men, i de flesta fall är svaret nej. Laddar den batteriet och går att starta så är batteriet tillräckligt bra för att inte få driftstörningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 29 Juli , 2023 (redigerade) Vet inte vad för motor du åsyftar, men jag har läst om att elektronikboxen på Tohatsu direktinsprutad tvåtakt kunnat få sådana problem med svagt batteri. Googla ”Tohatsu TLDI ECU low battery” Redigerad 29 Juli , 2023 av farn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juli , 2023 Enklaste svaret på TS fråga är väl att låna och lyfta i ett fulladdat batteri och testa. Fulladdade passande batterier finns i mängd, i varje bil som inte är eldriven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 29 Juli , 2023 29 minuter sedan skrev Hybro: Enklaste svaret på TS fråga är väl att låna och lyfta i ett fulladdat batteri och testa. Fulladdade passande batterier finns i mängd, i varje bil som inte är eldriven. Beror väl på, för att komplicera det hela kan utombordare ha krav på batterikapacitet. Från tohatsu.com : Do I need a special battery to start a TLDI®? Because of the additional power requirements needed for a direct injection system, TLDI®motors require you to use a marine battery with the following rating: 850 Cold Cranking Amps (CCA). For users in colder climates, you should use a battery with a rating of: 1000 Cold Cranking Amps (CCA). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juli , 2023 (redigerade) Ja, ja.... Behöver inte alls bli komplisert, om man nu inte vill. Lyft i två bilbatterier. Det ena ordentligt anslutet som nuvarande. Det andra ansluter du parallellt med startkablar... Plus till plus och minus till minus. (Direkt farlig att koppla in fel!) Då får Du tillgång till tillräckligt med CCA för att rycka igång motorn. Och det är bara just när den energikrävande startmotorn jobbar som högt värde på CCA ev krävs. Ett eller fler välladdade batteri (från bil som nyss varit körd t ex) kommer att ge tillräckligt hög spänning. Men motorn startar ju. - Mät vilken polspänning du har på befintligt batteri när motorn är igång och problemen visar sig, innan Du lyfter in något annat! Redigerad 29 Juli , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 29 Juli , 2023 Jag testade mitt batteri idag med en "testare" och resultatet var 98% laddat, 12,75 v men bara 28% i kondition. Förklarar nog varför jag får "kick back" ibland när jag försöker starta. Blir ett nytt batteri i morgon. Motorn är en Merca 75 HP från 1998. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 31 Juli , 2023 Har satt i ett nytt batteri - "problem" solved 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 31 Juli , 2023 9 minuter sedan skrev 50sman: Har satt i ett nytt batteri - "problem" solved Är det möjligen en optimax? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser