WearWolf 1 Postad 28 Juli , 2023 Har två problem med min Yamaha 6hk där jag antar att det ena problemet orsakat det andra. I början av sommaren hade jag båten förtöjd slarvigt vilket ledde till att motor låg och slog mot en båtplatsbygel i några timmar. När motorn startades så kunde den inte arbeta i låga varvtal. Den gick fortfarande att köra men man var tvungen att lägga i framväxeln på högt varvtal vilket gjorde att man startade med ett rejält ryck...Öppnade då motorn, skruvade lite på skruven på reglerar hur mycket gasreglaget "tar", öppnade även förgasaren och kollade. Vet kanske inte vad man ska kolla efter men kunde inte se något uppenbart fel på förgasaren. Skruvade iaf ihop allt och efter detta blev det något bättre (vid 0 gasreglage så arbetar motorn på 25% varvtal, tidigare låg den kanske på 50%). Hursomhelst, har kört motorn kanske 15 gånger sedan dess och igår efter att ha kört problemfritt i 5-10 min så slutar propellern att ta mitt ute på sjön. Båten går alltså i 1 knop trots fullt gaspådrag...Så propellern driver lite men ytters lite. Skruvar av propellern och ser nu att gummiringen som sitter där är skadad (helt korning och det ligger små lösa gummifragment där inne). Gissar att detta är orsaken till att propellern knappt driver? Undrar nu: 1. Går det att byta endast den gummiringen eller behöver hela propellern bytas ut? Vad kallas i sådana fall gummiringen? 2. Varför kan motorn inte gå ner helt i varvtal? Och är det på grund av detta som gummiringen gått sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser