PM47 0 Postad 28 Juli , 2023 Hej Bifogar en video men problemet är att motorn börjar hacka då jag drar på gas. Funkar på lågfart och även vid visst gaspådrag men när jag vill dra på så börjar den hacka som om den inte får bränsle. Någon med samma problem eller erfarenheter av motorer? Mvh 20230722_123609_1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 1 Augusti , 2023 Ingen som har haft samma problem?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 360 Postad 1 Augusti , 2023 Om en motor går bra på tomgång och låga varv, men dåligt på högre, bör man i första hand misstänka dålig bränsletillförsel. Bränsleflödet räcker till för låga varv men inte när det krävs mer. Kan vara dålig bränslepump, tjuvluft nånstans mellan sugröret i tanken, via slangen, slangfästet i motorn, interna slangar, bränslepumpen och fram till förgasaren. Kan också vara problem med skit i förgasaren som gör att det inte kommer tillräckligt med bränsle ut ur den när gaspådraget ökar. En första grej att testa är att pumpa oavbrutet på blåsan på slangen (se till att den är riktad åt rätt håll med pilen uppåt - ja, vertikalt!) när motorn börjar hacka så där. Om den då beter sig bättre, är det bränsletransporten, inkl pumpen, som är problemet. Blir det inte bättre av det kan det fortfarande vara problem med det, men de andra orsakerna är fortfarande möjliga också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Augusti , 2023 Jag tror som raol att det är bränslerelaterat. En relativt enkel test är att spruta in lite bränsle i förgasarhalsen just som du drar på. Behöver inte komma så långt in i förgasare. Svarar motorn positivt på detta så är det säkert bränslesidan. Oljeblandad bensin i en injektionsspruta funkar bra men ta vad du har annars med startspray som en nödlösning, som inte är helt riskfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 2 Augusti , 2023 Den larmar inte för överhettning.Då går dom dåligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 2 Augusti , 2023 Hej Tack för svar. Jag var ute idag. Upplevde samma problem efter ett tag - försökte pumpa som föreslaget men ingen effekt. Dock så upptäckte jag på väg hem, med dåligt med bensin i tank, att när jag öppnade tanklock och fick hålla tanken för att få bensin in i slangen så gick motorn kanon. Så länge jag höll tanken så så gick det bra. Det är en biltema plasttank ska tilläggas - kan det va så enkelt? Ska testa med min gamla plåttank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 360 Postad 2 Augusti , 2023 6 minuter sedan skrev PM47: Hej Tack för svar. Jag var ute idag. Upplevde samma problem efter ett tag - försökte pumpa som föreslaget men ingen effekt. Dock så upptäckte jag på väg hem, med dåligt med bensin i tank, att när jag öppnade tanklock och fick hålla tanken för att få bensin in i slangen så gick motorn kanon. Så länge jag höll tanken så så gick det bra. Det är en biltema plasttank ska tilläggas - kan det va så enkelt? Ska testa med min gamla plåttank. Har du öppnat luftningsventilen på tanken? När motorn suger bränsle ur tanken behöver det komma in luft för att fylla upp platsen som bensinen tog. Om inte det sker blir det till slut sånt undertryck i tanken att bränslepumpen inte orkar suga. Om tankventilationen är igensatt av smuts eller insekter eller nån växt, kan det bli samma sak. Kan också vara att tankventilationen klarar att hålla jämna steg med en låg förbrukning, men inte när motorn suger kraftigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PM47 0 Postad 2 Augusti , 2023 Ja - jag har skruvat upp den lilla luft skriven - kanske inte är tillräckligt? När jag körde och det gick bra så hade jag locket av så då var det inga problem i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 360 Postad 2 Augusti , 2023 9 minuter sedan skrev PM47: Ja - jag har skruvat upp den lilla luft skriven - kanske inte är tillräckligt? När jag körde och det gick bra så hade jag locket av så då var det inga problem i alla fall. Mm, men det är inte bra att köra med locket av. Och jag tror inte man kan utesluta att bränslepumpen är dålig. Har du en annan tank+slang du kan testa med? Om inte egen, så nån bekant, nån bryggranne som kan låna ut en för testning. Förutsatt att det är tvåtaktsoljeblandat i den lånade tanken då, om det är en tvåtaktare du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 2 Augusti , 2023 Hört flera som haft problem med biltema tank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 2 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev PM47: Hej Tack för svar. Jag var ute idag. Upplevde samma problem efter ett tag - försökte pumpa som föreslaget men ingen effekt. Dock så upptäckte jag på väg hem, med dåligt med bensin i tank, att när jag öppnade tanklock och fick hålla tanken för att få bensin in i slangen så gick motorn kanon. Så länge jag höll tanken så så gick det bra. Det är en biltema plasttank ska tilläggas - kan det va så enkelt? Ska testa med min gamla plåttank. Det är väl knappast Biltemas eller tankens fel om du har så lite bensin så att motorn suger luft när det gungar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser