bayliner-96 0 Postad 28 Juli , 2023 Hej, har en 2655 från -96 som inte vill starta. Hade loss insuget och bytte packning för förra ägaren hade missat så fick ut lite olja i skarven mellan blocken. Satte ihop allt och kollade upp så tändningen stod någotsånär rätt. Inte en host, kollade alla sladdar till fördelaren, uteslöt mikrobrytaren. Tyckte jag hade dålig gnista så bytte tändspole. Bensin får den. Finns det något mer som man kan kolla enkelt? Sitter ett thunderbolt V system på den. Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli , 2023 Märkte du upp fördelaren och rotorns position innan du lyfte bort fördelaren? Är lätt att man får det fel vid återmontage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner-96 0 Postad 28 Juli , 2023 Ja, och vi har dubbelkolla så att 1 cylinder är i komp läge när rotorn står mot 1 på fördelaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli , 2023 Och då pekar märkningen på svängningsdämparen mot märkplåten(eller om du har timingtape) på 0-10°? Har ni haft tändkablarna borta och i så fall sitter dom rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner-96 0 Postad 28 Juli , 2023 Ja , strecket på dämpare står ung på8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner-96 0 Postad 30 Juli , 2023 Är det någon som vet om det finns kamaxelgivare på denna motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet32OF 1 Postad 2 Augusti , 2023 Motorn har inte ngn specifik kamaxelgivare oavsett om det är en förgasarmotor eller en insprutare (TBI). Är det en insprutare så får ECM/styrboxen en referenssignal från fördelaren/tändsystemet. Jag skulle ansluta en tändinställningslampa på tändkabeln till cyl nr 1 för att kontrollera att det blinkar vid rätt tändtidpunkt under startförsöket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser