bckmrk 1 Postad 27 Juli , 2023 Hej, jag har nyligen skaffat mig en gammal Ryds Hajen från -70-talet med gult skrov. Funderar på att byta färg på det, helt enkelt. Har läst och sökt, läst och sökt igen, samt läst ännu mera efter hur man gör och vad det kostar etc men många forumtrådar är gamla, vissa trådar säger si och andra trådar säger så - dvs helt andra saker... behöver därför nya råd, det är väl färskvara tänker jag... ;-) Nej, jag har ingen erfarenhet av att laga skador i plastbåtar, då mina tidigare roddbåtar varit slit o slänghistorier jag fått. De lever dock fortfarande. Kan man lägga ny gelcoat på en hel båt, med annan färg på gelcoaten? Verkar vara mycket jobb med att slipa ned det efter påläggning, för att få fin finish? Finns det företag som gör detta? Vad kostar det? Enklare med någon form av rollad lack? De ijssel Double Coat? Målar man hela skrovet med denna färgen, även under vattenlinjen? Ja, önskar som ni förstår lite vägledning. Tänk på min ringa erfarenhet så blir jag glad. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 28 Juli , 2023 https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/budgetmalning-for-liten-bat Där har du nog de flesta svar!👍 Jag har haft delvis ommålade båtar tidigare, men det ger verkligen ett lyft för båten om det görs korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 28 Juli , 2023 6 timmar sedan skrev Vestergren: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/budgetmalning-for-liten-bat Där har du nog de flesta svar!👍 Jag har haft delvis ommålade båtar tidigare, men det ger verkligen ett lyft för båten om det görs korrekt. Några svar får jag men fler frågor. Kanske pga att artikeln är 8 år gammal. Kanske för att jag är en imbecill. Just den typen av artiklar och forumtrådar har jag läst i massor… 🙂 Frågor av typen ”Biltema Topcoat - vad är det?”… finns inte på hemsidan. Är det deras polyuretanlackfärg som avses? Eller alkydfärgen? Eller ingetdera? Ingen primer/grundfärg tycks användas i artikeln… det hade ju jag tänkt att göra. Varför gör de så? För att komma billigt undan? Jag vill gärna göra något som håller… Jag har också Biltemas bottenfärg rätt högt upp på friborden. Den vill jag ta bort. Men på alla båtfärger står det ovan vattenlinjen. Jag vill måla en bit under vattenlinjen för att sedan täcka igen med bottenfärg - tänker jag fel? Helst skulle jag vilja måla hela skrovet med ”rätt” färg för att sedan måla botten igen. Gör man så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 29 Juli , 2023 Jag hade provat biltemas lackfärg, kostar 120kr för en burk plus ngn grund primer sen provat på ex akterspegeln om du blir nöjd med resultatet. Det är väl bara slipa bort bottenfärgen så pass långt ner tills du är nöjd med vattenlinjen, om du ska ha bottenfärg igen, vilket är att föredra om du har båten liggandes vid en brygga. Att slipa bort all färg sen lacka för att sen måla över igen känns som väldigt mycket mer jobb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Juli , 2023 2023-07-28 vid 11:05 skrev bckmrk: Frågor av typen ”Biltema Topcoat - vad är det?”… finns inte på hemsidan. Är det deras polyuretanlackfärg som avses? Tidigare kallade Biltema sin 2K PU-lack för ”Topcoat”, allt för att förvirra eftersom topcoat är något annat. 2023-07-28 vid 11:05 skrev bckmrk: Ingen primer/grundfärg tycks användas i artikeln… det hade ju jag tänkt att göra. Varför gör de så? För att komma billigt undan? Jag vill gärna göra något som håller… Följ de råd som tillverkaren anger. Föreskriver de grundfärg, använd grundfärg - och den föreskrivna grundfärgen. 2023-07-28 vid 11:05 skrev bckmrk: Jag vill måla en bit under vattenlinjen för att sedan täcka igen med bottenfärg - tänker jag fel? Ja. Du kommer få problem med blåsbildning om du målar med sådan färg under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 29 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Vestergren: Jag hade provat biltemas lackfärg, kostar 120kr för en burk plus ngn grund primer sen provat på ex akterspegeln om du blir nöjd med resultatet. Det är väl bara slipa bort bottenfärgen så pass långt ner tills du är nöjd med vattenlinjen, om du ska ha bottenfärg igen, vilket är att föredra om du har båten liggandes vid en brygga. Att slipa bort all färg sen lacka för att sen måla över igen känns som väldigt mycket mer jobb... Jovisst, man kan prova… men blir det dåligt har jag ju sabbat mer än gjort det fint 🙂 Såå dålig är inte båten… den är bara inte perfekt. Är inte rädd för jobb. Det kommer ta tid. Det kommer det få göra. Tidigare ägare hade båtplats, jag har ingen båtplats utan kommer ha båten på trailer då jag vill kunna lägga i den lite här o där. Bostad / landställe etc. Uppskattar dina svar! 👍🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 29 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Peter_K: Tidigare kallade Biltema sin 2K PU-lack för ”Topcoat”, allt för att förvirra eftersom topcoat är något annat. Följ de råd som tillverkaren anger. Föreskriver de grundfärg, använd grundfärg - och den föreskrivna grundfärgen. Ja. Du kommer få problem med blåsbildning om du målar med sådan färg under vattenlinjen. Aha, så det är PU-färgen som avses i artikeln. Bra! Jag kommer ha båten på trailer. Tidigare ägare hade båtplats. Påverkar det mina val gällande bottenfärg eller inte o att måla hela skrovet med en PU-färg eller inte? Under bottenfärgen kommer det ju fortfarande vara gult om jag inte målar hela skrovet. Det kommer ju synas när det är dags att måla bottenfärg igen 🤦🏻♂️😂… vilket blir fult… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Juli , 2023 Just nu skrev bckmrk: Jag kommer ha båten på trailer. Tidigare ägare hade båtplats. Påverkar det mina val gällande bottenfärg eller inte o att måla hela skrovet med en PU-färg eller inte? Nä, se till att den färgen håller sig över vattenlinjen, som sagt. Vill du ha färg under vattenlinjen kan du måla med t ex T-Coat eller en epoxygrundfärg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 29 Juli , 2023 54 minuter sedan skrev Peter_K: Nä, se till att den färgen håller sig över vattenlinjen, som sagt. Vill du ha färg under vattenlinjen kan du måla med t ex T-Coat eller en epoxygrundfärg. Fint. Tack. Fler frågor. Har en del eftermonterade saker som tagits bort som nu är tätade med tätningsmassa under rostfri bult, bricka och mutter på insidan. Hur gör jag bäst i att spackla dessa hål? Glasfiberspackel? Det är ovan vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Juli , 2023 13 minuter sedan skrev bckmrk: Hur gör jag bäst i att spackla dessa hål? Glasfiberspackel? Det är ovan vattenlinjen. Absolut, borde funka. Är det större hål kan det vara vettigare att laminera igen det och sedan spackla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 7 Augusti , 2023 Får mer o mer synpunkter från olika håll gällande lackering av båt och det verkar finnas två läger... 1. De som anser en fräsch lack höjer värdet på båtar 2. De som anser det är hål i huvudet att lacka på gelcoat Jag har som sagt noll erfarenhet - båten har lite hamnat i min ägo och jag skulle gärna vilja ha en båt som inte är gul... ska jag sälja båten o köpa en i en annan färg eller ska jag lacka den ändå? 😉 Sänker jag värdet om jag lackar om båten? Min tanke var såklart att höja värdet... Åsikter mottages tacksamt 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 7 Augusti , 2023 Om båten lackas om enligt handboken och att det inte förekommer några så kallade nålstick eller fiskögon samt att alla lister och beslag togs bort innan lack så kanske det höjer värdet några tusenlappar. Men då måste köparen övertygas om att underarbetet är utfört enligt boken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser