Pistvakten 1 Postad 27 Juli , 2023 I dessa tider när vanligt bränsle (iaf 95 oktan) orsakar trilskande avlagringar i utombordares bränslesystem som hindrar gång, har jag förstått att man ska köra sista gången inför vinterlagring med alkylatbränsle. Alternativt bara köra.med alkylatbränsle (+ olja). Men kan man vinterlagra tömd bensin i en reservdunk och återanvända nästa säsong, eller måste (5-6 mån) gammalt bränsle kasseras? Det känns både miljömässigt och ekonomiskt fel att kassera om det går att åter bruka. Och är det bara utombordare som drabbas av detta? T ex gräsklippare står ju också orörda hela vintern men där har jag aldrig upplevt eller hört am samma problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 27 Juli , 2023 Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur. Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 27 Juli , 2023 Jag vet inte hur länge man kan lagra bensin.Den bensin jag körde på förra säsongen 98 oktan ,var två år gammal.Vilket innebär att den är tre år nu,kommer att köra på denna nu,om det inte tar slut kommer jag att fortsätta nästa år.Ingen panik jag har åror,blir lite jobbigare men jag kommer hem om motorn lägger av.😅 Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli , 2023 Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Juli , 2023 20 timmar sedan skrev raol: Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur. Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt. 20 timmar sedan skrev Ronnienr10: Jag vet inte hur länge man kan lagra bensin.Den bensin jag körde på förra säsongen 98 oktan ,var två år gammal.Vilket innebär att den är tre år nu,kommer att köra på denna nu,om det inte tar slut kommer jag att fortsätta nästa år.Ingen panik jag har åror,blir lite jobbigare men jag kommer hem om motorn lägger av.😅 Ronnie 2 timmar sedan skrev Gelis: Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad. Jag har en hobbybil, ärsmodell 1968. Den går om vårarna oftast på gammal bensin, även om den har en lågvarvig motor med låg kompression som vanligtvis kan gå på nästan vilken bensin som helst, så märks det inte direkt på gången, men det märks på att det blir avlagringar i förgasarnas flottörkammare samt i huvudmunstycket. Och den kan vara litet tjurigare att starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 29 Juli , 2023 I en försluten dunk kan man förvara etsnolblsndad bensin i flera år utan problem. I en ventilerad tank så dunstar de lättare fraktionerna så där kan det bli problem redan efter ett halvår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser