Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Pistvakten

Återanvända gammalt bränsle eller kassera?

Rekommendera Poster

I dessa tider när vanligt bränsle (iaf 95 oktan) orsakar trilskande avlagringar i utombordares bränslesystem som hindrar gång, har jag förstått att man ska köra sista gången inför vinterlagring med alkylatbränsle. Alternativt bara köra.med alkylatbränsle (+ olja). 

 

Men kan man vinterlagra tömd bensin i en reservdunk och återanvända nästa säsong, eller måste (5-6 mån) gammalt bränsle kasseras? Det känns både miljömässigt och ekonomiskt fel att kassera om det går att åter bruka.

 

Och är det bara utombordare som drabbas av detta? T ex gräsklippare står ju också orörda hela vintern men där har jag aldrig upplevt eller hört am samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur.

Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur länge man kan lagra bensin.Den bensin jag körde på förra säsongen 98 oktan ,var två år gammal.Vilket innebär att den är tre år nu,kommer att köra på denna nu,om det inte tar slut kommer jag att fortsätta nästa år.Ingen panik jag har åror,blir lite jobbigare men jag kommer hem om motorn lägger av.😅 Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur.

Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt.

 

 

20 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Jag vet inte hur länge man kan lagra bensin.Den bensin jag körde på förra säsongen 98 oktan ,var två år gammal.Vilket innebär att den är tre år nu,kommer att köra på denna nu,om det inte tar slut kommer jag att fortsätta nästa år.Ingen panik jag har åror,blir lite jobbigare men jag kommer hem om motorn lägger av.😅 Ronnie

 

2 timmar sedan skrev Gelis:

Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad.

Jag har en hobbybil, ärsmodell 1968. Den går om vårarna oftast på gammal bensin, även om den har en lågvarvig motor med låg kompression som vanligtvis kan gå på nästan vilken bensin som helst, så märks det inte direkt på gången, men det märks på att det blir avlagringar i förgasarnas flottörkammare samt i huvudmunstycket.

Och den kan vara litet tjurigare att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en försluten dunk kan man förvara etsnolblsndad bensin i flera år utan problem. 

 

I en ventilerad tank så dunstar de lättare fraktionerna så där kan det bli problem redan efter ett halvår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...