Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sunseeker47

Kan man koppla ihop två plusutgångar till en i 60 AH batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej!


Jag hade tidigare i min Sunseeker 47 en Quick 60 AH 24 V batteriladdare som fungerat bra i många år men sedan gav upp i somras (båten är från 1997 och jag tror att batteriladdaren är ca från det att båten var ny) Jag nu köpt en ny Quick 60 AH 24 V laddare som är efterföljare till min gamla laddare så den är ganska identisk men självklart med en helt annan teknik och funktionalitet gentemot den tidigare laddaren.

 

En fråga till alla kunniga i detta forum:

 

När jag öppnade upp den gamla laddaren ser jag att två plus utgångar satts ihop till en. I den bifogade bilden (på den gamla laddaren) ser man längst till höger 220 v kabeln (den blåa) och sedan kommer minuskabeln, därefter "Master plus utgången/kabeln och därefter "Slave plus utgången/kabeln) Då det bara finns två pluskablar från båten till laddaren (mycket kraftiga kablar) och det är totalt tre plusutgångar i laddaren (20 AH i varje utgång) har tidigare ägare satt ihop två utgångar till en och den vägen fått 40 AH i plus kabeln längst till vänster. 

När jag monterat in den nya Quick laddaren har jag än så länge bara kopplat på de två pluskablarna (så jag har 40 AH laddning ut) och ej kopplat ihop den 2a och 3e plusutgången (och med det få totalt 60 AH laddning) Då laddaren följer ett "laddningsschema" upp till att underhållsladdning sker, är det någon fara att koppla ihop två utgångar till en, att laddaren inte "förstår"/känner av de olika laddstegen, inte "förstår" när batterierna är fulla och ska slå på/av underhållsladdning osv. Eller är det helt "riskfritt" att sätta ihop två utgångar till en? Gällande den gamla Quick laddaren upplever jag inte att det varit några problem att två utgångar var ihopsatta till en, denna var dock mycket enklare än den nya laddaren som har mycket mer elektronik och funktioner i sig. 

Batteribanken är på totalt ca 600 AH plus + att batteriladdaren laddar två Nordmax batterier (200 AH totalt) som sitter i fören till bogpropellern, så total batteribank ca 800 AH, så av den anledningen är det ju betydligt bättre om jag kan ladda med 60 AH istället för 40 AH.

 

Blev ett långt inlägg🙂 men är mycket tacksam för era råd om det är "riskfritt" att koppla ihop två utgångar till en (och den vägen få 60 AH) eller om jag ska behålla den lösning jag har idag (och då få 40 AH laddning) 

 

Hälsningar

Jonas

Gamla batteriladdaren.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde ju vara en trevlig början om det på den nye och den gamla laddaren finns någon märkning vart alla trådar ska kopplas in.

 

Sen är nog din användning av prefixet AH inte korrekt, då det gäller ström ut från laddare.

Snarare A, som då anger max möjlig ström ut.

Denna bestäms av vad batterierna tar till sig och även vad annan utrustning som vid tillfället är ansluten förbrukar.

 

Du skriver i ena stunden 24 V och sen 12 V vid hopkoppling. Undras hur det kan bli så?

 

Ett original inkopplingsshema kunde också vara bra.

Tror inte att det bara är att chansa på inkoppling.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade bara en aktuell laddare från Quick som passar in på din beskrivning, och enligt manualen till den så kan varje utgång ge max ström (60A), och de skriver tydligt att har man en bank att ladda så kopplar man den till Master, och man får inte brygga utgångarna! Vad heter din nya laddare?

Redigerad av superpin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Tack för svar och var lite snabb på tangenterna, beteckningen för den elektriska enheten ampere är givetvis A och inget annat🙂 

Jag har inte skrivit något om 24 V och sen 12 V vid hopkoppling, beskriv gärna vad du menar🙂

Kablarna är rätt isatta, då minus samt de tre plus ut/ingångarna är identiska på den nya och den gamla batteriladdaren och den nya laddaren fungerar helt utan problem när jag kopplat in den men frågan är just om någon kunnig på Maringuiden kan ge input om det är ok att sätta ihop två utgångar till en, för att få ut de 60 A? Någon sådan information finns inte att läsa i bruksanvisningen om detta kan göras eller inte.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Superpin, 

 

Tack för svar. Quick modellen heter SBC 1450 NRG + HR (High Power) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Superpin, 

 

HR tror jag är en italiensk beteckning/förkortning, men översatt till engelska betyder det High Power (båda benämningarna finns med i bruksanvisningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, 

 

Ett förtydligande gällande batteribanken och laddningen, dessa är uppdelade på två "enheter" försörjningsbatterier och startbatterier och ligger med separata strömbrytare så om jag inte är fel underrättad, behövs två plusutgångar (Master +  Slave) för att ladda samtliga batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidan 20 i den italiensk/engelska manualen: "If the installation has only one or two groups of batteries, always connect the output marked “MASTER”. This is the main 
output of the battery charger. It is advisable to connect the group of batteries which are used more often (typically the 
service group) to the MASTER output terminal.
The positive output terminals that are not used must be kept free (do not bridge the terminals)"

Dvs koppla inte ihop några utgångar! Enligt specen får du full kräm ändå, det är inte tre stycken 20A laddare utan en 60A med tre utgångar, använder du två utgångar så delar de på 60A.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Superpin, 
 

Stort tack för informationen, då låter jag nuvarande "inkoppling" av laddaren vara precis som den är och mycket glädjande att höra att med nuvarande installation/inkoppling genererar laddaren 60A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde du fundera på modernisera hela installationen, t.ex. med en Victron Multiplus laddare/inverter kopplad till förbrukningsbatteriet. Den laddar batteriet, genererar 230V AC och transfererar ström från landström/genset.

 

Vi gjorde en installation med en MP där generatorerna på maskinerna bara laddar förbrukningsbatteriet. Startbatterierna laddas med 8A laddare, en till varje startbatterigrupp. Samma laddartyp kan också användas till bogpropellern.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...