Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
JohanSpector

Hydraulisk styrning.

Rekommendera Poster

Hej
Jag har aldrig haft en bår med hydraulisk styrning förut och behöver hjälp med att reda ut en grej.
Det liksom känns som att det "kuggar" över på vissa ställen när jag vrider runt ratten.
För lite olja eller luft i systemet är saker jag läst mig till kan vara ett problem.

På min båt finns ingen ventil vid ratten som vissa båtar har utan därifrån går en hydraulslang bak mot motorn och blir där svår att följa.
Men jag finner kolvarna bakom motorn och kan se att en av de liksom "kuggar till när den passerar ett ställe. Se film.
Fick se nu när jag sökte att det att det verkar vara själva enheten PO4 som jag filmat. 

Skulle det kunna vara oljebehållaren jag fotat på en av bilderna, eller vad är det jag ser där?

Om det nu är PO4 enheten, går den att byta utan att riva ur hela motorn?

1638534387_Hydrauliskstyrningolja.thumb.jpg.493eb592d274dd5b488507b23c66cc02.jpg

Volvo Penta PO4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är ingen hydraulstyrning, utan en wirestyrning med servo. Den hjälper till så att det ska gå lättare att styra.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kunskapen inte räcker till kommer hör fler frågor.

Jag har lärt mig att jag har vajerstyrning med servo i form av en Volvo Penta PO4.
Något verkar knasigt med den då det glappar vilket man kan se på videon, samma fenomen kan ses på andra sidan av PO4.
Som jag tror går styrvajern in i PO4 på Styrbordssida i mitt fall. Men är det staget genomgående eller hur ser det ut. Hursom helst förstärker PO4 kraften med hjälp av Hydraulik och steget trycker på en "gaffel" som i sin tur vrider drevet. 
Om någon kan förklara mer i detalj hur vajern är infäst i P04 fungerar vore jag tacksam.

Jag skulle också vilja veta om man kan ersätta denna vajer och servo funktion med hydraulisk styrning. Eller är det bara själva vajerstyrningen man ersätter och själva servodelen måste vara kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det översta bilden, det är den elektriska hydraulpumpen till drevliften/tilten. Den har ingenting med styrningen att göra.

 

På videoklippet kan man se att styrkabelns hölje inte sitter fast, det syns i början och slutet av klippet. Detta kan ha orsakat glappet i styrningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Georg.

Känner mig inte tillfreds med min okunnighet gällande det här och måste fortsätta fråga.
Har du eller kanske någon annan möjlighet att förklara hur allt hänger ihop?

Till vänster längst ner i bild kommer vajern in men vad händer sedan?
öper den igenom på något sätt och är fastsatt på gaffeln? eller avslutar den på nått vis inne i huset och det är en ny del som går ut i andra änden på högers sida längst ner och som är fastsatt i gaffeln?

Den grövre armen högst upp till höger som är fastsatt i gaffeln är det den som får den ökade kraften att vrida drevet?
image.thumb.png.351e503bf7217e6741a87000ff66e361.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JohanSpector:

Tack för svar Georg.

Känner mig inte tillfreds med min okunnighet gällande det här och måste fortsätta fråga.
Har du eller kanske någon annan möjlighet att förklara hur allt hänger ihop?

Till vänster längst ner i bild kommer vajern in men vad händer sedan?
öper den igenom på något sätt och är fastsatt på gaffeln? eller avslutar den på nått vis inne i huset och det är en ny del som går ut i andra änden på högers sida längst ner och som är fastsatt i gaffeln?

Den grövre armen högst upp till höger som är fastsatt i gaffeln är det den som får den ökade kraften att vrida drevet?
image.thumb.png.351e503bf7217e6741a87000ff66e361.png
 

Vajern, eller styrkabeln går in där du skriver att den gör, och det är viktigt att dess hölje är fixerat där.

Sedan går själva styrkabeln rakt igenom (kanske, eller påverkar ytterligare en del..?)och är fastskruvad, eller fastsatt med en bult och låsklipps i den undre armen på styrarmen i den högra bilden. 

Den vänstra bilden igen… den övre cylindern är styrservots slavcylinder. Hit skall två kraftiga gummislangar kopplas från servopumpen. Koppla dem rätt, annars blir styrningen omvänd. Utgående axel i denna skall kopplas till den övre armen till styrarmen i vänstra bilden.

När då 

Den undre cylindern, den med styrkabeln, den fungerar även som ventil till slavcylindern, när du svänger ratten, rör sig en slid inne i denna undre del, och släpper då på olja ömsom åt vänster, ömsom åt höger, som då skall underlätta styrningen. Den reglerar ju naturligtvis även returoljan till servopumpen.

 

Nu skriver jag detta med viss reservation, jag hade en båt med likadan, eller liknande styrning i slutet av 1980-talet, som jag då mekade med så jag kan minnas fel. I nuvarande båt ser det ungefär likadant ut, men där har jag (tack och lov) inte behövt greja med någonting…. 

 

Och jag skriver det igen, det är väldigt viktigt att du kopplar oljeslangarna rätt, annars blir det väldigt fel då den mekaniska delel vill dra åt höger, medan den hydrauliska vill dra åt vänster. Men det kan vara så att kopplingarna till dessa slangar ser olika ut så att förväxling inte kan ske.

 

Det kan tänkas att @Makro kan ge dig en länk till en pdf-fil med en sprängskiss, så du vet hur det ser ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack återigen Georg, då börjar jag förstå hur det funkar.
Men är det då inte så att det är på bild 2 man kan se höljet på styrvajern och det sitter ju fast.
Det på filmen visar ju andra sidan dvs gaffelsidan, är det verkligen ett styrhölje med där eller är det ventilen vi ser åka in och ut?


Vore kanon med en sprängskiss om du har @Makro
Mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att styrwiren är fastskruvad i denna ändan. Min har släppt tidigare och behövdes dras åt.

Bilden visar den ända av styrcylindern där wiren kommer in.

IMG_4056.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser ju tydligt att den hoppar ut och inte sitter fast på videon 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan se att det hoppar till där precis intill godset på PO4:an men fick det förklarat för mig av en annan person att det ska se ut så. Att det är förskjutningen av den kolven som öppnar rätt ventil. höger/vänster 

Jag har fått för mig att  höljet till vajern sitter fast här (se bild) men så är det alltså inte om jag förstår dig rätt. 


Mvh Johan

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev JohanSpector:

Att det är förskjutningen av den kolven som öppnar rätt ventil. höger/vänster 

 

Det är riktigt, höljet sitter fast i Aktuatorn som styr oljeflödet till cylindern.

 

Därför kommer höljet alltid att "glappa" lite fram och tillbaka.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pinnen" i mittenhålet på styrarmen är till en roderlägesgivare som inte finns kvar. Jag tycker det ser ut som att muttern på undersidan hakar i en av skruvarna som håller servocylindern. Kan vara en synvilla, men du kan ju kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...