JohanSpector 1 Postad 26 Juli , 2023 Hej. Mitt första inlägg här men med 100% sannolikhet inte det sista, jag behöver er hjälp. Jag har precis köpt en bättre begagnad båt, en Marino 8000 med en AQAD41. Mycket av underhållet på båten känns som det gjorts i en hast och jag håller som bäst på att försöka bilda mig en uppfattning om hur elen är dragen. Den som dragit elen tidigare har inte märkt upp något, inte varit konsekvent med färgkodning osv, en kabel kan helt plötsligt ha skarvats för att också byta färg till exempel. Jag kommer att få försöka följa var kabel för sig för att få en bra bild över det hela. Jag har precis börjat rits upp ett elschema, eller elschema är väl kanske att ta i låt oss kalla det en schematisk beskrivning över hur det ser ut. Nu till mina frågor. Är skiljerelät verkligen inkopplat rätt, vid en googling finner jag att 87 ska kopplas till + på Förbrukarbatteriet och att 30 skall kopplas till + på Startbatteriet. På min båt är det kopplat tvärtom. Vad betyder det att skiljerelät är specificerat för 75A och spelar det någon roll i mitt fall? Ser ni något annat som ni skulle ha kopplat om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 27 Juli , 2023 11 timmar sedan skrev JohanSpector: Är skiljerelät verkligen inkopplat rätt, vid en googling finner jag att 87 ska kopplas till + på Förbrukarbatteriet och att 30 skall kopplas till + på Startbatteriet. På min båt är det kopplat tvärtom. Vad betyder det att skiljerelät är specificerat för 75A och spelar det någon roll i mitt fall? Mellan 87 och 30 är det "bara" en slutande kontakt så det fungerar att göra som det är gjort. Jag gissar att 75 A är den ström som reläet är gjort för att sluta och bryta samt transportera utan att kontakterna bränns. Min bedömning är att reläet funkar i ditt fall, det är en vanlig konfiguration som många har med den typen av relä. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSpector 1 Postad 27 Juli , 2023 Tack för ditt svar Mackey. då lämnar jag det som det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser