Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Brandten

Hur tät är en Porta Potti?

Rekommendera Poster

Jag har 34cm höjd att gå på och har inte sett någon kemtoa under 40cm. Däremot bredden verkar finnas flera. 😬

Nu undrar jag om det går att lägga den på sidan under förvaring eller kommer 2 dagars avfall rinna ut? Dvs hur tät är en portabel wc när den var inte står upp. 😅

20230726_134806.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påsta att den absolut bör stå upprätt.

Men det är väl bara testa att lägga den på sidan, jag mena r det är ju bara naturliga och närproducerade varor som ev. läcker ut. 😋

Du kan ju om inte annat testa att fylla den med vatten först...

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den inte är fylld mer än till ca 25-30 procent bör det funka fint att lägga den på sidan. Då når innehållet ändå inte upp till hålet. Under det är den tät. Men enklare är kanske att demontera i de två delarna och förvara den så, och montera ihop vid behov.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Porta Potti är nog något jag skulle undvika att ha i en båt överhuvudtaget än mindre chansa på att den skulle vara tät liggandes på högkant, fungerar hyfsat i en husvagn på en jämn väg.

Min erfarenhet är att det kan gunga och kränga skapligt mycket även i en större båt och ta hand om eventuellt spill som kan skvalpa eller läcka ur en porta potti är inget jag är sugen på att ta hand om eller känna lukten av i båten.

Finns bättre alternativ men tyvärr är dom inte billiga.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Porta Potti är nog något jag skulle undvika att ha i en båt överhuvudtaget än mindre chansa på att den skulle vara tät liggandes på högkant, fungerar hyfsat i en husvagn på en jämn väg.

Min erfarenhet är att det kan gunga och kränga skapligt mycket även i en större båt och ta hand om eventuellt spill som kan skvalpa eller läcka ur en porta potti är inget jag är sugen på att ta hand om eller känna lukten av i båten.

Finns bättre alternativ men tyvärr är dom inte billiga.

Överdriven rädsla. Vi hade det i förra båten och det funkade hur fint som helst. Hålet sitter i mitten och är rätt litet. Även en välfylld tank skvalpar sitt innehåll mot de helt täta sidorna, bort från hålet i mitten. Nu är ju hålet tätt och så länge tanken inte välts över ser jag det som omöjligt att få den att läcka ut innehållet. Monterad så den inte kan välta i båten är den oproblematisk. Jag upplevde inte nån direkt lukt alls under maximalt fem dygn, förutom parfymen från spolvätskan (borde finnas oparfymerad, men inte hittat).

image.thumb.png.473259f1a253bcf36b90ec7ce0fef680.png

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev raol:

Överdriven rädsla. Vi hade det i förra båten och det funkade hur fint som helst. Hålet sitter i mitten och är rätt litet. Även en välfylld tank skvalpar sitt innehåll mot de helt täta sidorna, bort från hålet i mitten. Nu är ju hålet tätt och så länge tanken inte välts över ser jag det som omöjligt att få den att läcka ut innehållet. Monterad så den inte kan välta i båten är den oproblematisk. Jag upplevde inte nån direkt lukt alls under maximalt fem dygn, förutom parfymen från spolvätskan (borde finnas oparfymerad, men inte hittat).

image.thumb.png.473259f1a253bcf36b90ec7ce0fef680.png

Handlar inte om rädsla.

Har helt och hållet att göra med bekvämlighet och att slippa släpa och hantera en tank med fekalier.

Finns en anledning varför vatten toalett uppfanns .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Wildeside:

Handlar inte om rädsla.

Har helt och hållet att göra med bekvämlighet och att slippa släpa och hantera en tank med fekalier.

Finns en anledning varför vatten toalett uppfanns .

Alla båtar har inte möjlighet att rymma en "riktig" toalett, och det finns andra fördelar med en portabel toa också, i det att den just kan tömmas väldigt enkelt och det är väldigt billigt (just nu 769 kr på Biltema, t ex) att skaffa en om man behöver (jämfört med att göra en toainstallation i en båt med toastol, genomföring för spolvatten, septiktank och sugtömning för många, många tusen). Man tömmer den enkelt i en helt vanlig toalett på land och behöver alltså inte en sugtömningsstation (eller internationellt vatten). Det tar obetydligt längre tid än ett vanligt toabesök, och smutsar inte ner om man inte är vårdslös. En halvfull tank väger som en normal matkasse från butiken, ca 5-7 kg. Utsidan är ren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en som hade måtten B350xH300xD390 mm så jag slipper ställa den på sniskan! 

Tack forumet för bra hjälp som alltid. 🙏💪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Alla båtar har inte möjlighet att rymma en "riktig" toalett, och det finns andra fördelar med en portabel toa också, i det att den just kan tömmas väldigt enkelt och det är väldigt billigt (just nu 769 kr på Biltema, t ex) att skaffa en om man behöver (jämfört med att göra en toainstallation i en båt med toastol, genomföring för spolvatten, septiktank och sugtömning för många, många tusen). Man tömmer den enkelt i en helt vanlig toalett på land och behöver alltså inte en sugtömningsstation (eller internationellt vatten). Det tar obetydligt längre tid än ett vanligt toabesök, och smutsar inte ner om man inte är vårdslös. En halvfull tank väger som en normal matkasse från butiken, ca 5-7 kg. Utsidan är ren.

Nu kanske vi använder våra båtar lite olika🤔, jag brukar ligga i naturhamnar för det mesta långt i från gästhamnar och populära vikar med toaletter för att få vara i fred.

Med en 20 liters septitank som det är på Biltemas portabla kemtoalett lär inte räcka speciellt länge innan den behöver tömmas och att hitta en lämplig toalett för att tömma den lär bli en dyr historia och tar en massa tid i anspråk för min del om jag ska ta mej till en toalett för att tömma den.

Skiter man den full lär den väga mer än vad mina matkassar väger iaf och ska man tömma den innan den blir full så får man iof fler resor till hamnar med toaletter där man kan tömma den.

Kanske vi har olika matkassar med☺️

Inte för att jag är fin i kanten men det känns inte som jag skulle ha någon större lust att trava omkring med en porta potti tank i hamnarna i sökandet efter en toalett där jag kan tömma den.

Om kostnaden sa jag från början att det inte va billigt. 

Men som du skriver har man inte plats eller råd så får man anpassa sig till sin situation, kommer ihåg från min ungdoms dagar när man hade en vanlig hink med lock, det fungera det med men inget jag direkt saknar idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råd har jag men kommer se konstigt ut med en fast installerad vattentoalett i min Yamarin 5150 bowrider. Har tömning i hemmahamnen både kemtömningsrum och sug. 

Är bara en backup / nödgrej när jag ska iväg på 2-3 nätter och inget jag tänkte använda med hela familjen i en vecka. 😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Brandten:

Råd har jag men kommer se konstigt ut med en fast installerad vattentoalett i min Yamarin 5150 bowrider. Har tömning i hemmahamnen både kemtömningsrum och sug. 

Är bara en backup / nödgrej när jag ska iväg på 2-3 nätter och inget jag tänkte använda med hela familjen i en vecka. 😂

Skrev mina inlägg utan ha en aning om vad du har för båt och toalett behov.

I den båten blir det trångt med en riktig toalett om du inte byter ut ena stolen😂

Lite trång är den nog med om man ska ha med familjen över helgen och bo på båten.

Bra att du hitta en toa med rätt mått.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av de bättre sakerna jag gjort i båten är att ta ut vattentoaletterna. Slipper rensa igenkorkade kvarnar när familjemedlemmar och annat löst folk använt för mycket papper etc. Skar ut septiktankarna med plasmaskärare och satt igen ett antal skrovgenomföringar. Köpte lite större Thetford-toaletter. Luktar ingenting och man slipper leta tömmningsstationer ute till sjöss. Om vi är 4 personer ute så tar det  vecka att fylla dom. Enkla att tömma, inte ens lite snuskigt. Och LJUDLÖSA.

Man vaknar inte kl 04.00 när nån går på muggen av att det låter som en tröskmaskin fast man köpt den tystaste toaletterna på marknaden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev svampbob:

En av de bättre sakerna jag gjort i båten är att ta ut vattentoaletterna. Slipper rensa igenkorkade kvarnar när familjemedlemmar och annat löst folk använt för mycket papper etc. Skar ut septiktankarna med plasmaskärare och satt igen ett antal skrovgenomföringar. Köpte lite större Thetford-toaletter. Luktar ingenting och man slipper leta tömmningsstationer ute till sjöss. Om vi är 4 personer ute så tar det  vecka att fylla dom. Enkla att tömma, inte ens lite snuskigt. Och LJUDLÖSA.

Man vaknar inte kl 04.00 när nån går på muggen av att det låter som en tröskmaskin fast man köpt den tystaste toaletterna på marknaden.

Har aldrig behövt rensa igenkorkad kvarn.

Tar jag med bekanta som inte är vana hur toaletten fungerar så förklarar jag för dom hur dom ska göra och sällan eller rättare sagt så har jag aldrig annat löst folk med mej på båten.

Har haft Thetford toaletter i husbilar och husvagnar och släpat runt på en septitank när det är dax att tömma den.

Att den är ljudlös är en klar fördel, men det är ett mindre problem eftersom vi sover om nätterna och besöker sällan på toaletten nattetid.

Skulle i vilket fall som helst vakna om någon går på toaletten på natten oavsett om själva toaletten lever en halv jävel eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/26/2023 at 8:34 PM, svampbob said:

"En vecka på 4 personer", låter helt otroligt.

"Enkla att tömma".

Det skulle vara kul med en omröstning hur många som föredrar "riktig" toalett med tank, och hur många som föredrar en sån här portabel kassettoalett. 

Men dessa kassetter behöver väl också en tömningsstation? Att tömma i backen bakom nått hus, eller i papperskorgen utanför ICA, ... är väl inte att tänka på. Men en vanlig offentlig toalett är väl inte heller så lämplig att hälla ut i?

Vi provade en gång att köra omkring med husbil, och den bästa tömningsstationen var bara ett tjockt rör som stack upp en kort bit ur marken. En annan stor campingplats i Norge, som var jättefin, med alla möjliga bekväma faciliteter, och en bedårande utsikt, hade ett gemensamt tömningsrum. Mitt i rummet stod ett stort trattformat kar av metall, ca 1,5 m i diameter, så en åtta tio personer kunde få plats runt det samtidigt och stå och tömma. Det var igenslammat och rann knappast undan alls, och det luktade så mycket bajs i rummet att jag höll på att svimma av. Jag fick rusa in och ut ur byggnaden för att hämta luft. Synd på en annars så fin anläggning. Personalen var supertrevlig, men ingen tycktes villig att ta i problem. Hela personalstyrkan stod samlad i receptionen och välkomnade glatt de nyanlända gästerna, och tog noggrant emot betalning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Terri:

Men dessa kassetter behöver väl också en tömningsstation? Att tömma i backen bakom nått hus, eller i papperskorgen utanför ICA, ... är väl inte att tänka på. Men en vanlig offentlig toalett är väl inte heller så lämplig att hälla ut i?

Det funkar hur bra som helst att tömma i en vanlig toalett. Utsidan av behållaren är ren, och det går ju att ta på sig ett par engångshandskar om man känner obehag. Skruva av locket, häll ut i toastolen, spola, skruva på locket. Klart. Tar en minut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafaan, det är väl bara till att ta sig ett dopp i sjön och dra ner brallorna, gör det du ska och skaka runt lite.😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog det är minst lika grisigt, om inte grisigare, med tömning av "vanlig" toalett vid sug station då det alltid droppar från sugmuffen när man är klar och tar bort den från suga slutningen. 

Då är det mindre spill med en kemtoa. Dock luktar det mer när man tömmer kemtoa, men grisigare är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...