Jonaslatt 50 Postad 25 Juli , 2023 Har en gammal selco 18 som jag har renoverad. Kör sällan och korta sträckor de få fina dagarna vi har. Har alltid båten på släp. Men efter varje körning så finns det vatten i skrovet. Hade båten i ca 15 minuter idag i vattnet och efter detta kom det ca 2dl vatten ur pluggen som är mellan skrov och golv. Måste komma under från eller ibak. Ska försöka förklara hur jag tänker. Kan inte alla fina båt ord. Är det ihåligt mellan bak och insida?. Om det är massiv plast ibak så kan det inte komma från stegen eller likande. För det läcker inte "in" i båten. Skulle det va ihåligt eller vad man ska säga. Så kan det läcka utifrån in mellan insida och utsida sen neråt. Hur skulle ni börjat leta läcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) Hej och välkommen hit! Det där drevet… det är ju rätt gammalt, är det ett 100-drev? Var det inte så att ”Herr Bocksten” var inblandad i konstruktionen av detta?😃 Oavsett vilket så har äldre såväl som nyare inu-drev en och annan felkälla där det kan läcka in. Nu vet jag inte hur dessa drev riktigt ser ut, men det finns ju genomföringar för drivknut och utgående avgaser, sedan ett styrlager som brukar bli glappigt och läcka. Sedan tar ju motorn in kylvatten bredvid drevet, och här kan det ju också läcka i någon slanganslutning, det kan ju räcka med att en slangklämma är dåligt åtdragen. Nu skriver du ingentingen om du har andra skrovgenomföringar..? Eklood? Logg? Ja alla ”hål” i skrovet är ju potentiella läckor. Ibak… akterspegeln skall ju vara solid, det är inte ovanligt att det är en tjock plywoodskiva inplastad i akterspegeln, men i gamla båtar kan det hända att det kommer in fukt i laminatet, inte alls kul. Motorn… motorns kylsystem med sjövattensil och diverse slangar, där kan det också läcka. Sjövattenpumpen börjar ju läcka litet granna när dess lager och packboxar blir dåligt, då brukar det droppa under pumpen när motorn är igång. Redigerad 25 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 25 Juli , 2023 Motorn har vart ur och total renoverats. Som allt annat. Drevet är ett 100 tyvärr men har aldrig vart loss i min ägo. Men skulle det läcka via avgaser, kylarslang mm så ska det bli blött inne i båten. Där finns inget vatten alls under motorn i sänkan. Så det måste va något som läcker in direkt via skrovet. Annars är det som du säger att skivan mellan akterspegeln är dålig och där leder ner vatten till skrovet. Men hur fan ska man hitta det. Alternativ är att släppa allt på akterspegeln och täta om allt. 😔 Allt jag har monterat har jag dränkt in i silikon när jag montera det. Ska prova blåsa in luft försiktigt imorgon i botten pluggen och se om det går höra att det läcker någon stans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 25 Juli , 2023 Plastskrov kan ha en utsida och en insida som är gjutna var för sig och som ger dig ett mellanrum där vatten samlas. De kan också vara ett enda lager. Eller en utsida och separat gjutet innergolv/durk som lagts med fogskum mellan utsida och innergolv. Akterspegeln, baken på skrovet, kan på dessa båtar vara plast utanpå, sedan något starkt som plywood mellan, och sedan plast på insidan. Det är erkänt svårt att hitta källan till en läcka i båten. Verkar som att det för din båt, kanske inte ens är en nuvarande, utan tidigare, läcka..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) Köpte den för två år sedan. Så hade förra ägaren haft den stående på land flera år. Med rasad, delvis nerplockat motor. Avgaslimpa, avgasslang, kylslangar mm är nytt Så invändigt finns inget vatten. Har den stående utan plugg på kärran i lutande backe dygnet runt. Läcker alltid ut några dl/liter sen droppar det lite i några dagar. Så det finns garanterat lite i skummet men tror inte det är mycket. Förutom längst bak för det slutar ändå droppa efter några dagar. Skulle skummet va helt surt. Skulle det alltid droppa käns det som. Men jag får prova tryck luft imorgon. Annars får jag släppa stege, avgaslangen, mm ibak och täta om allt. Det är klart att den avgasutblåset har suttit där i 40 år kanske. Inte konstigt om silikonet runt har gjort sitt. Bifogar ett kort. Alltid kul att "skryta" lite. Vad man nu kan skryta över i en läckande båt. Redigerad 25 Juli , 2023 av Jonaslatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 25 Juli , 2023 Jaha, ok. Frän maskin, snyggt jobbat. Jag tror inte att du behöver varningstriangeln längre..? 😉 Då gissar jag att det är något av alla hål i akterspegeln som läcker in genom yttre plasten, själva skrovet. 2 dl på 15 minuter är kanske lite oroande. Jag hittade själv en läcka härommånaden. Otrevligt. Det var nog en gammal lagning av kölen som släppt under sjösättningen, vilket ledde till att babords stuvfack i hytten var halvfullt med vatten, men inget vatten i hytten eller i styrbords stuvfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 Juli , 2023 När du lagt ned så mycket jobb hoppas jag att du inte använt silicon. Jag hoppas att du använt ett bra marintätningsmedel istället. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser