Putte123 0 Postad 25 Juli , 2023 En kompis har en motorbåt men 1*startbatter, 2*förbruknings , 2 * bog propeller batterier. Allt starta för 2 veckor sedan där förbrukningsbatteri va jätte varma och luktade apa. så 2 nya batterier och så va de bra men idag så böra ett bogpropellern batteri koka. Jättevarmt och rök lite. Min gissning är Landström som är knas. det är en mastervolt med två ladd slingor 40A Vad tror ni? mäter vi så är batteri på 14 volt och koppar vi in laddare så går volten upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 638 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) Du har ju redan svarat själv tycker jag, i alla fall om det du beskriver med batterierna hände med landströmmen inkopplad.... Redigerad 25 Juli , 2023 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Juli , 2023 Som redan sagts x flera i dessa sammanhang så är det batteriet själv som bestämmer laddströmmen, så av den anledningen kan en laddare inte ge för mycket ström. Däremot kan en laddare ge för hög spänning. Det som du tycker luktar av ”apa” är nog vätgas, jag vet inga primater som luktar just så, men när ett batteri ”gasar” så bubblar det och vätgas pyser ut i båten och luktar illa, mer som ruttna ägg än ”typ” chimpans eller orangutang… Du skriver att du mätt upp 14 volt, batterier som är välfyllda med batterisyra (som är 37% svavelsyra) och är spänningen 14 volt borde inte batteriet gasa, det gör det vid ungefär 14,4 volt, men ibland tidigare beroende på batteriets kondition. Om nu ”volten” går upp så vet jag inte vad det betyder, men gissar att du menar att spänningen stiger… ja och hamnar den då över 14,4 volt så bubblar det i batteriet och börjar lukta ruttna ägg. Således lämnar då denna Mastervolt för hög spänning. Men det kan vara så att någonting i båtens elsystem som drar mycket ström lurar laddarens elektronik, en laddare kan ju inte veta om det är ett kylskåp i startfas eller ett urladdat batteri som drer mycket ström och därmed sänker spänningen i elsystemet, och då ökar laddaren sin spänning, vilket ju egentligen inte är alls bra. Laddare skall ladda batterier, punkt slut! Inte försörja båtens olika förbrukare, det är dom i allmänhet inte konstruerade för. Så om nu din kompis batteri inte är underhållsfria, så kan man underhålla dem genom att fylla på med destillerat vatten, och sedan ladda igen. Och då se om dom klarat sig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juli , 2023 15 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det som du tycker luktar av ”apa” är nog vätgas, jag vet inga primater som luktar just så, men när ett batteri ”gasar” så bubblar det och vätgas pyser ut i båten och luktar illa, mer som ruttna ägg än ”typ” chimpans eller orangutang… Vätgas är lukt- och giftfri vilket gör den så förrädisk, däremot är svavelföreningar kända för lukta ruttna ägg. 19 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Således lämnar då denna Mastervolt för hög spänning. Håller med. 20 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Laddare skall ladda batterier, punkt slut! Inte försörja båtens olika förbrukare, det är dom i allmänhet inte konstruerade för. Laddaren kan vara mer eller mindre lämplig att fungera som strömkälla parallellt med laddning, så är det t.ex. i varje Waxholmsbåt som har 5 -10 batterigrupper och lika många eller fler 230 V-laddaren. När landström inte finns spänningssätts 230V systemet av hjälpkärran så laddaren är i drift 24/7. Jag har inte så stor erfarenhet av MasterVolt, men de Victronladdare jag kommit i kontakt med går att konfigurera så att de kan hantera detta scenario på ett utmärkt sätt, speciellt om de kompletteras med tempgivare. 38 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Så om nu din kompis batteri inte är underhållsfria, så kan man underhålla dem genom att fylla på med destillerat vatten, och sedan ladda igen. Och då se om dom klarat sig. Laddaren och de batterier som gasat sätt bör enligt min mening bytas. Varje batterigrupp (start, förb. bog) bör ha en egen laddare eller i vart fall möjlighet till individuell styrning av laddningsförloppet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser