MatsGu 1 Postad 25 Juli , 2023 När jag vrider om startnyckeln hörs ett surrar ljud. Ibland snurrar startmotorn något varv men oftast inte. Ljudet är lite svårt att exakt lokalisera och först trodde jag att det var startrelät som lät. Det är nu bytt men det ändrade inget. Jag tänker att det med hjälp av ljudet kanske är lätt att förstå vad som är fel för någon kunnig så bifogar en kort (och skakig) film som visar vad som händer varje gång jag vrider om startnyckeln. Spänningen på batteriet har jag mätt till 12,5 V vilket ju inte är jättebra men kan det vara orsaken till surrandet? Motorn är en Parsun 20 Hk fyrtakt. IMG–540p30.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 25 Juli , 2023 Det låter som glappkontakt i ett startrelä. Leta upp varifrån det klickar, bör vara ett "vanligt" relä (typ extraljusrelä) och kolla sedan dess anslutningar. Sitter ofta i närheten av startmotorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 25 Juli , 2023 På polarens inombordare var det kabelskon på tunna ledningen till solenoiden (typ startrelä) på startmotorn. När motorn skakade vid startförsök så glappade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGu 1 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) Tack för ditt svar IngemarE! Jag har som sagt bytt startrelät, men tror du alltså att det kan vara ”Main Relay” (nr 34 i bifogad spränskiss)? Det är det enda andra relä jag kan hitta. Hybro - jag har inte hittat något glapp. Redigerad 25 Juli , 2023 av MatsGu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev MatsGu: Tack för ditt svar IngemarE! Jag har som sagt bytt startrelät, men tror du alltså att det kan vara ”Main Relay” (nr 34 i bifogad spränskiss)? Det är det enda andra relä jag kan hitta. Ok, du har alltså bytt relä 15, motorrelä ? Missade det, men ser det nu när jag läste en gång till. Kan du sätta ett finger på det så känner du direkt om det vibrerar när "surret" kommer. Att ett relä "hackar" är oftast inte för att det är fel på reläet utan på anslutningarna/styrströmmen till det. T ex dålig kontakt i startnyckeln, okontakt på någon plusanslutning, dålig minusanslutning o.s.v. Sedan fattas det en del info i sprängskissen, t ex två kablar till Motorrelä 15 (kommer ut ur botten ?) och alla kablar till Main Relay. Men de kanske syns utanför bild eller på en annan bild.... Vad du bör göra är att mäta spänningen på plus in på reläet (högra skruvanslutningen på ovansidan) och motorgods samtidigt som starten aktiveras. Den skall hålla sig kring 12V, dippar den ner mot 8-10V utan att starten snurrar så har du okontakt mellan batteri och motor. Redigerad 25 Juli , 2023 av IngemarE Läst dåligt, en del svar fanns ju redan från TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGu 1 Postad 25 Juli , 2023 Håller med om att sprängskissen känns något ofullständig, och har inte heller hittat någon som kompletterar den riktigt bra. Men tackar för dina idéer, skall ge mig på motorn med hjälp av det du har skrivit när jag åker ut till båten senare i veckan. Finns det något bra sätt att ta reda på om det är bra kontakt från startnyckeln? Görs det genom att dra en sladd direkt från batteriet till startrelät (den lilla styrströmsanslutningen)? Angående ljudet är det ett ganska speciellt ljud och det borde inte kunna vara vad som helst som kan låta så tänker jag. Uppdatering kommer… tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGu 1 Postad 8 Augusti , 2023 Här kommer utlovad återkoppling: Jag gjorde så som IngemarE tipsade om och öppnade gasreglaget där startnyckel sitter. Där upptäckte jag att det var glapp i den lilla strömbrytaren som känner av om reglaget är i neutralläge. Det var enkelt åtgärdat och nu startar motorn utan problem. Stort tack för hjälpen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser