Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
combato

Alternativ tvåtaktsolja Mercury Optimax

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 90 hk Mercury Opimax EFI tvåtakt och har alltid köpt den dyra quicksilver DFI oljan (bild bifogad).

Är det någon som vet om man kan/bör köra på en billigare olja?

/C

C47CF7C2-E900-4F29-9829-E44C023E520F.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den oljan smörjer verkligen plånboken också...jag har kört Merc 70hp och Tohatsu 75hp med direktinsprutning på Biltemas tvåtaktsolja i ett antal år. Finns en mycket låg sannolikhet att oljevalet var inblandat i att Tohatsun kärvade lite i år, men troligen var det bara bensin-relaterat. Annars har jag inte kunnat uppfatta något problem.

Den du har är nog lite lättare, kanske lägre flampunkt och så, men jag tror att jämförelsen mellan våra val snarare är som att du använder svinbra F1-olja och jag helt ok olja, än att du har okej olja och jag dålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev farn:

tvåtaktsolja

Det är dock viktigt att det är en olja som är avsedd för vattenkylda motorer. Den skall vara märkt TCW-3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Rascal:

Det är dock viktigt att det är en olja som är avsedd för vattenkylda motorer. Den skall vara märkt TCW-3

Ja givetvis, borde kanske varit extra tydlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Optimax skall enbart gå på DFI olja.

Den föreskrivs inte för att den är dyr, utan pga att den har andra egenskaper än vanlig TCW3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era kommentarer. Efter att ha läst lite fler trådar kring olja och optimax så verkar det ju vara bra att fortsätta med DFI oljan som även mange249 skrev. Jag vågar inte chansa

/C

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde min Johnson 30 på icas rapsolja (2%) och en % av en olja från Jula. Det var inget problem på de 7 åren jag körde. Luktade möjligen lite popcorn för den som stod på vattenskidorna.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där…rapsoljan kanske inte ska ner i en direktinsprutad motor.

Men jag ser också att det finns flera DFI-oljor än Quiksilvers. Liqui Moly har både halv- och helsyntetisk olja för Marina DFI-tvåtaktare. Det borde ju hålla streck även för @Mange249 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-08-05 vid 16:53 skrev farn:

Se där…rapsoljan kanske inte ska ner i en direktinsprutad motor.

Men jag ser också att det finns flera DFI-oljor än Quiksilvers. Liqui Moly har både halv- och helsyntetisk olja för Marina DFI-tvåtaktare. Det borde ju hålla streck även för @Mange249 

Så länge klassningen är rätt, så är såklart andra oljor ok.

DFI vs TCW3 är en del skillnad. DFI oljan är exvis tunnare om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...