Anders061 4 Postad 24 Juli , 2023 Hej igår så fick jag känna på att vara en klantig båtägare. Efter mycket om och men så var det dags att sjösätta båten. Ivrig som jag var så skulle jag sätta tillbaka batteriet efter laddning i båten. Då råkar jag polvända alltså koppla pluskabeln på minus och minus kabeln på plus. Men jag märkte ingenting, ingen gnista eller bränd lukt osv. Så resultatet av detta är att ingen el fungerar till motorn, inte över huvudtaget. Det enda är att det finns jord till motorn och lantärnorna fungerar. Vrider på nyckeln inget fungerar. Jag har en 115 hk yamaha 2takt v4, har dålig koll på exakt årsmodell men skulle tro en 90-talare. Båten är en Ryds camping modell 70-talare. Min fråga är vad som kan har hänt om en säkring har tagit smällen eller vad felet är att det inte finns någon el till motorn? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Juli , 2023 Hej! Sannolik har laddningsregulatorn kanske gått sönder. Om du har riktig otur så har även motorns elektronikbox, den som styr tändningen gått sönder, beroende på om batterifrånskiljaren varit i läge på eller av när misstaget skedde. Men man tycker att sådana grejer borde vara skyddade mot sådana misstag, vilket dom också är….? Men inget händer, inget klick eller surr från startmotorn? Koppla rätt och drag åt polskorna, prova igen. Jord har du i rabatten och blomkrukorna, du har minus i motorn gods och i en kabel från batteriet. Om du inte har plus så kolla att polskorna på batteriet är ordentligt åtdragna. Om du har vanliga glödlampor i lanternorna så bryr sig dom inte om hur plus och minus är kopplade, det lyser ju liksom inte baklänges… svart ljus…😀. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juli , 2023 Räkna med att likriktaren/laddningsregulatorn brunnit, men börja med att leta upp säkringen i motorn, 30 i sprängskissen, men OBS att jag inte vet om den stämmer exakt med din motor. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/115hp/115txrs-1994/electrical-2 Jag skulle vara mycket förvånad om CDI-boxen skulle ha gått sönder, den har nämligen ingen direkt koppling till 12V-systemet. Det går t.ex. att rycka igång motorn med snöre utan att ha något 12V batteri öht. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 24 Juli , 2023 Kanske bra att se över polskorna också. Polerna på batterier är olika stora, just för att man inte ska kunna montera fel. Här kanske nån använt två stora, eller våld, för att koppla fel. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juli , 2023 Såg att det fanns två säkringar, 30 och 31. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 25 Juli , 2023 17 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Sannolik har laddningsregulatorn kanske gått sönder. Om du har riktig otur så har även motorns elektronikbox, den som styr tändningen gått sönder, beroende på om batterifrånskiljaren varit i läge på eller av när misstaget skedde. Men man tycker att sådana grejer borde vara skyddade mot sådana misstag, vilket dom också är….? Men inget händer, inget klick eller surr från startmotorn? Koppla rätt och drag åt polskorna, prova igen. Jord har du i rabatten och blomkrukorna, du har minus i motorn gods och i en kabel från batteriet. Om du inte har plus så kolla att polskorna på batteriet är ordentligt åtdragna. Om du har vanliga glödlampor i lanternorna så bryr sig dom inte om hur plus och minus är kopplade, det lyser ju liksom inte baklänges… svart ljus…😀. Hej, jag har dragit rätt polskorna och dragit det men fortfarande inget händer varken klick eller surr från startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 25 Juli , 2023 16 timmar sedan skrev guestsson: Räkna med att likriktaren/laddningsregulatorn brunnit, men börja med att leta upp säkringen i motorn, 30 i sprängskissen, men OBS att jag inte vet om den stämmer exakt med din motor. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/115hp/115txrs-1994/electrical-2 Jag skulle vara mycket förvånad om CDI-boxen skulle ha gått sönder, den har nämligen ingen direkt koppling till 12V-systemet. Det går t.ex. att rycka igång motorn med snöre utan att ha något 12V batteri öht. Hej jag jag har sålänge hittat en säkring och den är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 Juli , 2023 Jag vet inte varför en säkring skulle gå bara för att det är polvänt. Säkringen bryr sig inte om strömriktning. Det blir ju inte högre ström bara för att elektronerna går i fel riktning. Eller missar jag nåt väsentligt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) 19 minuter sedan skrev raol: Jag vet inte varför en säkring skulle gå bara för att det är polvänt. Säkringen bryr sig inte om strömriktning. Det blir ju inte högre ström bara för att elektronerna går i fel riktning. Eller missar jag nåt väsentligt? Nej, du har helt rätt om du bara betraktar linjära komponenter som ett mostånd eller en säkring. Men likriktaren/laddningsregulatorn är inte linjär utan i princip kortsluten vid felaktig polarisering. Sitter det en säkring mellan batteri och likriktare så kan du nog själv räkna ut vad som händer. Redigerad 25 Juli , 2023 av guestsson 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 25 Juli , 2023 41 minuter sedan skrev Anders061: Hej, jag har dragit rätt polskorna och dragit det men fortfarande inget händer varken klick eller surr från startmotorn? Och det finns energi i batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 25 Juli , 2023 (redigerade) Ett ganska vanligt sätt att skydda elektronik är att sätta en kraftig diod över plus/minus på insidan av elektronikburken, precis där kraften kommer in. Denna har då anoden mot minus och katoden (strecket) mot plus, och leder normalt inte - vid rätt polaritet. Om man däremot polvänder kommer den säkerställa att 1) Elektroniken inte får mer än 0,7-1V negativ spänning över sig, samt 2) då den i princip blir en kortslutning så går säkringen.....som förhoppningsvis finns monterad på matningen till elektroniken. Ofta sätter man en transorb- eller zenerdiod istället för en vanlig. I framriktningen fungerar den som en vanlig diod enligt ovan, men i backriktningen (=vid rätt polaritet) börjar den även leda om spänningen överstiger en viss nivå. Många 12V-prylar har blivit räddade av att det suttit en 15V kraftig zenerdiod på prylens ingång, som dragit sönder säkringen om den kopplats in till t ex 24V eller ett nätaggregat där spänningsregleringen plötsligt givit upp. De lite kraftigare zenerdioderna (> ett par W) och transorber tenderar att bli kortslutna när de blir överhettade och går sönder, medan små (400mW) brinner till avbrott. Det förstnämnda gör då att även om installatören/användaren satt dit en väldigt stor säkring (eller ingen alls) kommer det ändå inte kunna bli någon felpolaritet i apparaten även om dioden går sönder. Apparaten klarar sig, men man får byta diod. Men nu har ju TS säkring inte gått sönder (inte den i alla fall), så här är något annat.... Redigerad 25 Juli , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 25 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Och det finns energi i batteriet? Ja det antar jag, har kört med c-tech laddaren och allt är ok, har dock inte belastat batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 25 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev IngemarE: Ett ganska vanligt sätt att skydda elektronik är att sätta en kraftig diod över plus/minus på insidan av elektronikburken, precis där kraften kommer in. Denna har då anoden mot minus och katoden (strecket) mot plus, och leder normalt inte - vid rätt polaritet. Om man däremot polvänder kommer den säkerställa att 1) Elektroniken inte får mer än 0,7-1V negativ spänning över sig, samt 2) då den i princip blir en kortslutning så går säkringen.....som förhoppningsvis finns monterad på matningen till elektroniken. Ofta sätter man en transorb- eller zenerdiod istället för en vanlig. I framriktningen fungerar den som en vanlig diod enligt ovan, men i backriktningen (=vid rätt polaritet) börjar den även leda om spänningen överstiger en viss nivå. Många 12V-prylar har blivit räddade av att det suttit en 15V kraftig zenerdiod på prylens ingång, som dragit sönder säkringen om den kopplats in till t ex 24V eller ett nätaggregat där spänningsregleringen plötsligt givit upp. De lite kraftigare zenerdioderna (> ett par W) och transorber tenderar att bli kortslutna när de blir överhettade och går sönder, medan små (400mW) brinner till avbrott. Det förstnämnda gör då att även om installatören/användaren satt dit en väldigt stor säkring (eller ingen alls) kommer det ändå inte kunna bli någon felpolaritet i apparaten även om dioden går sönder. Apparaten klarar sig, men man får byta diod. Men nu har ju TS säkring inte gått sönder (inte den i alla fall), så här är något annat.... Okej tack mycket information, vad tror du detta kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 25 Juli , 2023 8 minuter sedan skrev Anders061: Okej tack mycket information, vad tror du detta kan vara. Ingen aning. Men som @Georg_Ohm frågade - lyser lanternorna fortfarande om du gör ett startförsök ? För du skrev (min fetstilning): 21 timmar sedan skrev Anders061: Det enda är att det finns jord till motorn och lantärnorna fungerar. Vrider på nyckeln inget fungerar. Mät även om du har +12V relativt motorgods inne i motorn (med säkringshållaren ihopmonterad igen, förstås). För det är nog bara stegvis och genomtänkt mätning/felsökning var du har spänning o.s.v. som kan leda dig närmare orsaken - om ingen säkring är trasig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 25 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Anders061: Ja det antar jag, har kört med c-tech laddaren och allt är ok, har dock inte belastat batteriet. Det är ingen garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders061 4 Postad 3 Augusti , 2023 Hej allihopa jag har löst problemet, det var denna säkringen som problemet var, själva säkringen såg hel ut men fungerade inte så genom att byta denna säkring fungerade allt som vanligt. Tack för all hjälp!!!! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PellePer 0 Postad 28 Augusti , 2023 (redigerade) Jag gjorde samma misstag i går med min Yamaha 70hk 2-t 1990. Startmotor och tilt helt döda med fullt batteri (belysning o lanternor funkar). Letade under huven efter en säkring, men hittade ingen. Ska kolla om bilderna ovan hjälper mig att hitta... Har pratat med 3 olika verkstäder idag varav två säger att det bör vara en säkring som gått och en tror att det är likriktaren. Redigerad 28 Augusti , 2023 av PellePer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser