Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
fribord

Fråga om tempgivare

Rekommendera Poster

Hade två frågor om tempgivare.

1. Behöver tempgivaren bytas om man installerar en ny vattentempmätare?.  Eller kan den gamla givaren sitta kvar? , visar mätaren då fel? ( de har samma gradering 40-120) (Den gamla var vdo, den nya biltemas)

2. Vid tätning av givaren såg jag på ett debattforum att det inte var bra att använda gängtejp då gängorna utgjorde jordningen som då kunde bli sämre och därmed ge felaktigt utslag. Några synpunkter på det? ( Om jag behöver byta behövs en adapter, och det finns tydligen  från M18 1,5 - till 1/8  NPT 27)

Tacksam för svar från novis :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Beror på hur petig du är med att den visar rätt, men troligen ja. Det finns ingen standard för hur signalen från givaren ska se ut. Troligen kommer nålen i alla fall gå i rätt riktning om du behåller gamla givaren men mer än så är svårt att vara säker på. Men du kan ju alltid prova och se hur tokigt det verkar bli, och rimlighetskontrollera med t.ex. en ugnstermometer som hålls mot givaren eller nåt sånt.

2. Det stämmer, givaren är jordad i motorblocket och gängtejp riskerar att sabba funktionen. Har inte tätat min och den läcker inte.

(Tror frågan hamnade i fel forum, uppfattar att den handlar om en kylvattentempmätare på en förbränningsmotor, kanske ska vara i ElSnack i stället för som nu i ElBåtsSnack.)

Redigerad av kblomster
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt BT oe-nummer så är det samma värden som till Volvo, så det skulle inte förvåna mig om givaren passar det nya instrumentet. Enklast är att prova. Nästa gång kan en upplysning om vad det är för motor vara bra att delge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

1 Det finns mist tre olika standarder. Europeisk, amerikansk sedan finns det en japansk också.

En som sagts, Biltemas och VDO funkar tillsammans.

2 Om det hamnar gängtejp emellan visar instrumentet inte fel, det visar ingenting.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

1 Det finns mist tre olika standarder. Europeisk, amerikansk sedan finns det en japansk också.

En som sagts, Biltemas och VDO funkar tillsammans.

För oljetrycksgivare är det så ja, där är motståndskurvan standardiserad och amerikanska mätare går baklänges mot europeiska, men när det gäller tempgivare har jag sett väldigt mycket konstigheter. Finns det standarder så är det nog betydligt fler än bara tre, eller så är tillverkarna väldigt dåliga på att följa dem. Jag har själv en Wema-givare som inte verkar matcha VDO:s motsvarande givare särskilt bra. Om man kollar på de kylvattentempgivare VDO har i sin egen webbshop idag så finns det närmare dussinet olika signaltyper att välja på, och kollar man även på oljetempgivare så finns det ännu fler. 40°C = 287,4 Ω och 120°C = 22,7 Ω är absolut vanligast för vattentempgivarna, och då blir 100°C ca 40 Ω, men de har också många givare där 100°C är 70 Ω,  en där 100°C är 330 Ω och en där det är 2400 Ω. De har också minst tre olika givare med positiv temperaturkoefficient (motståndskurvan går åt andra hållet) som alla har olika motståndsvärden för 100°C. Även på de givare där motståndet för 100°C matchar så drar kurvorna ofta isär betydligt i den nedre delen av mätområdet, både inom VDO:s utbud och när jag jämför med min Wema-givare. I och för sig är det väl huvudsakligen området 70-100°C man bryr sig om, och i praktiken funkar nog många givare rätt bra i det området om 100°C matchar, men att detta skulle vara lika standardiserat som oljetrycksgivare har jag svårt att tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...