Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
HeFe

Hög bensinförbrukningen låg fart..

Rekommendera Poster

Hallå där,  Bayliner 2355 (1997) med Mercruiser 5,7 l , förgasare som enligt Garmin flödesmätare drar ca 2l /nm i marschfart 22-23 knop. Det verkar väl rimligt !?
Men..  i låg fart 6-7 knop,kan flödet hoppa allt mellan 1-18l / nm..  Kan detta stämma eller är det något problem med flödesgivaren? och om det skulle stämma ,är detta ett. förgasarproblem ?  

Som lök på laxen är det något problem med tanken.. enl. spec skall den rymma 210 L men när jag tankade idag (efter att ha fått soppatorsk trots att tankmätaren visade på kvarts tank…) och fyllt ca 15 l från reservdunk, så fick jag inte i mer än 135 L , sedan rann det bensin ur avluftningsventil och tankmynning..

 

All input välkomnas tacksamt!

Kul med båt!!

Visa senaste bilder 2.png

Visa senaste bilder.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att bränsletanken är tvådelad, och att det är stopp mellan dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm tack för input men tveksamt - har aldrig sett någon info om delad tank, dessutom tankade jag ca 170 l vid ett tillfälle förra säsongen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att avluftningen funkar som den ska. Jag känner till ett fall med bil där tanken sugits ihop pga nytt tanklock som saknat lufthål.

 

Samtidiga problem med tankmätare och noggrannheten i flödet kan hänga ihop med att de ev. är sammankopplade.
Kolla spänningsmatningen till båda.

 

image.png.dd2ed5bc5467102ee25c5c7197f56ac8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är det svårt att mäta låga flöden. Vi talar ju om någon tesked per minut.

 

Vet inte vad du har för bränslepump på den motorn, om den är elektrisk/roterande eller mekanisk och pulserande (typ klassisk bensinpump med hävarm). Just pulserande pumpar (samt returen på dieslar, ett naturligt "spottande" flöde) som går långsamt är väldigt svårt att mäta snittflödet på rakt av, utan ryckutjämnare/pulsdämpare på bränsleledningen. Det kan bli fullständigt slumpmässigt.

 

2 timmar sedan skrev guestsson:

Jag känner till ett fall med bil där tanken sugits ihop pga nytt tanklock som saknat lufthål.

Nu har ju TS en fast tank med avluftning, från vilken det rann ut bensin (=ej igensatt). Så tanklocket kan nog vara utan lufthål.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Kolla att avluftningen funkar som den ska. Jag känner till ett fall med bil där tanken sugits ihop pga nytt tanklock som saknat lufthål.

 

Samtidiga problem med tankmätare och noggrannheten i flödet kan hänga ihop med att de ev. är sammankopplade.
Kolla spänningsmatningen till båda.

 

image.png.dd2ed5bc5467102ee25c5c7197f56ac8.png

Som IngemarE påpekar;  det kommer bensin ur avluftningen så det tyder väl på att det är fri passage i avluftningsledningen..

 

Jag har INTE anslutit GFS10 till min "fuel sender" då den är allt annat än pålitlig.. visade att kvarts tank återstod men ack vad jag bedrog mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Generellt är det svårt att mäta låga flöden. Vi talar ju om någon tesked per minut.

 

Vet inte vad du har för bränslepump på den motorn, om den är elektrisk/roterande eller mekanisk och pulserande (typ klassisk bensinpump med hävarm). Just pulserande pumpar (samt returen på dieslar, ett naturligt "spottande" flöde) som går långsamt är väldigt svårt att mäta snittflödet på rakt av, utan ryckutjämnare/pulsdämpare på bränsleledningen. Det kan bli fullständigt slumpmässigt.

 

Nu har ju TS en fast tank med avluftning, från vilken det rann ut bensin (=ej igensatt). Så tanklocket kan nog vara utan lufthål.

 

 

Hej igen Ingemar ,  Jo det sitter en mekanisk bensinpump på min motor, hmm  så  dess "spottande" karaktär gör det svårt för GFS10 att mäta flödet vid  låg hastighet .

 

Jag läste ett gammalt inlägg ( 2009)  från någon  som var  helnöjd med sin GFS10 - Kan det  varit så att han hade en elektrisk bränslepump. !? (TS har inte varit aktiv sedan 2011 så jag har inte ställt frågan)

 

Min avsikt med att installera GFS10 var  dels att se var jag har optimal hastighet/förbrukning men inte minst även hålla reda på den faktiska förbrukningen eftersom  "fuel sender´n"  visar allt annat än rätt.

Detta syfte verkar dock gå om intet om inte mätning vid låga hastighet är rättvisande .

 

Jag  funderar på att koppla in en extern tank med känd volym /vikt för att kunna mäta den faktiska förbrukningen vid 5-6 knop .. Något förslag på lämplig "set-Up"-  Tank - koppling - placering av tank  ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej HeFe, vi har just installerat flödesgivare från Flowtrecs och har samma problem i lågfart. Vi fick tips om att prova att sätta givarna i ”uppförsbacke”, dvs så att så stor del av ledningen som möjligt är fylld med bränsle. Om det inte hjälper så ska vi även försöka att vrida givarna så att flödet träffar sensorhjulet. Mvh Daniel

Redigerad av DeO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, vi använde oss av jeepdunkar under tiden tanken byttes. Se dock till att dunken är jordad, sitter fast och att luftledningen mynnar utanför båten. Påfyllning av dunkar ska alltid ske på land. Kan även vara bra med en handpump (pumpkula) på bränsleledningen. 
 

20230304_113231.jpeg.2279922e2fdcf8dab1d823b12c4abd30.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang noggrannheten i bränsleförbrukning i lågfart, så sa tillverkaren att GPS:en i den farten inte var alltför exakt, därav viss felkälla därifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är en alldeles antik GPS så är den nog att lita på. Fartmätning med GPS använder sig av dopplermetoden för momentana värden kombinerat med faktisk förflyttning baserad på uppmätta positioner med täta intervall. Positionsfelet ökar ofta i låg fart (eftersom fler identiska eller liknande studsande signalvägar ingår i positionsberäkningen - i högre fart växlar de så snabbt att felen närmast tar ut varandra och filtreras bort), men fartfelet bör inte påverkas nämnvärt just för att det baseras på mer än bara position.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev DeO:

Hej HeFe, vi har just installerat flödesgivare från Flowtrecs och har samma problem i lågfart. Vi fick tips om att prova att sätta givarna i ”uppförsbacke”, dvs så att så stor del av ledningen som möjligt är fylld med bränsle. Om det inte hjälper så ska vi även försöka att vrida givarna så att flödet träffar sensorhjulet. Mvh Daniel

Givarna brukar ha en optimal orientering, och den bör man följa - om den är angiven.

Givarna skall jobba med fyllda hus så det är rätt, men de är också utformade med in- och utloppsrör så flödesriktningen är kalibrerad. Aldrig hört talas om att vrida så flödet träffar sensorhjulet.

 

Sedan är många av dessa "billighetsgivare" inte speciellt bra (jag har nog provat ett 20-tal). 5% noggrannhet anges, men det brukar vara vid fullt flöde. Vid lågfart talar vi om ett fåtal l/h och många är så oprecisa att de inte ens snurrar då, fast de är specade så lågt som 0,5l/h i vissa fall. Det är någon tesked bränsle i minuten, och vill till att vara ett väldigt väljusterat skovelhjul för att snurra med precision på de "dropparna"

 

Ryckigt flöde är väldigt vanligt på motorer, och det som behövs är en "Pulsation Damper", antingen färdigköpt eller att man gör en själv av en stor kavitet (ett filter) med någon form av flexibel vägg. Spelar ingen roll om man vrider för att "sikta" på skovelhjulet eller andra....ursäkta uttrycket, dumheter. Tänk själv vad som händer med noggrannheten....

 

Så reklamera systemet och se till att leverantören löser problemet. För det finns seriösa lösningar 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DeO:

Hej HeFe, vi har just installerat flödesgivare från Flowtrecs och har samma problem i lågfart. Vi fick tips om att prova att sätta givarna i ”uppförsbacke”, dvs så att så stor del av ledningen som möjligt är fylld med bränsle. Om det inte hjälper så ska vi även försöka att vrida givarna så att flödet träffar sensorhjulet. Mvh Daniel

Hallå Daniel, ja det verkar vara svårt med små flöden.  Har du elektrisk eller mekanisk bränslepump?

Jag fick tips av IngemarE om att skaffa en ”pulsation damper ” som förhoppningsvis kan jämna ut flödet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DeO:

Hej igen, vi använde oss av jeepdunkar under tiden tanken byttes. Se dock till att dunken är jordad, sitter fast och att luftledningen mynnar utanför båten. Påfyllning av dunkar ska alltid ske på land. Kan även vara bra med en handpump (pumpkula) på bränsleledningen. 
 

20230304_113231.jpeg.2279922e2fdcf8dab1d823b12c4abd30.jpeg

aha , ja jag har just beställt en reservdunk med slanganslutning som jag tänkte ställa ovanpå motorluckan som får stå på glänt som slangen får gå ned igenom. sedan köra en sväng i låg fart och sedan mäta/väga.   Det bör väl ge mig  faktisk  förbrukning som Förhoppningsvis är väsentligt lägre än vad flödesmätaren påvisar…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev IngemarE:

Givarna brukar ha en optimal orientering, och den bör man följa - om den är angiven.

Givarna skall jobba med fyllda hus så det är rätt, men de är också utformade med in- och utloppsrör så flödesriktningen är kalibrerad. Aldrig hört talas om att vrida så flödet träffar sensorhjulet.

 

Sedan är många av dessa "billighetsgivare" inte speciellt bra (jag har nog provat ett 20-tal). 5% noggrannhet anges, men det brukar vara vid fullt flöde. Vid lågfart talar vi om ett fåtal l/h och många är så oprecisa att de inte ens snurrar då, fast de är specade så lågt som 0,5l/h i vissa fall. Det är någon tesked bränsle i minuten, och vill till att vara ett väldigt väljusterat skovelhjul för att snurra med precision på de "dropparna"

 

Ryckigt flöde är väldigt vanligt på motorer, och det som behövs är en "Pulsation Damper", antingen färdigköpt eller att man gör en själv av en stor kavitet (ett filter) med någon form av flexibel vägg. Spelar ingen roll om man vrider för att "sikta" på skovelhjulet eller andra....ursäkta uttrycket, dumheter. Tänk själv vad som händer med noggrannheten....

 

Så reklamera systemet och se till att leverantören löser problemet. För det finns seriösa lösningar 😉

 

Tror det kan var svårt att reklamera till Garmin om det är så att det är det faktum att jag har en  mekanisk pump som ställer till,

Garmin specar minsta flöde  till 7,5 l / h -  vad det nu blir i L / nm…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev HeFe:

Tror det kan var svårt att reklamera till Garmin om det är så att det är det faktum att jag har en  mekanisk pump som ställer till,

Garmin specar minsta flöde  till 7,5 l / h -  vad det nu blir i L / nm…

Nja, du har ju en standardpump och Garmin skriver väl inga förbehåll om funktionen ?  Om man skall vara petig. Men så var det ju det där med flödet.

Reklamationsuppmaningen var snarast till @DeO, eftersom deras givare är specade att gå väldigt långt ner i flöde och 5% noggrannhet utlovas dessutom utan förbehåll.

 

7,5l/h som lägstaflöde är högt. Skulle tro att motorn i deplacementfart och 5-6 knop drar kanske 3-4 l/h. Är det då det minsta ryckigt och med låg frekvens så kommer givarhjulets rotation och noggrannheten vara väldigt dålig då det är långt under lägstaspec.

 

Dela flödet l/h med farten i knop så har du l/nm. T ex 4 l/h och 6 knop ger då c:a 0,7 l/nm.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Där kan boven i dramat vara. 7,5 l/h i 5-7 kn ger 1,07 - 1,5 l/nm och jag misstänker att lågfartsförbrukningen kan vara lägre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har mekanisk pump och ska testa vilka större eller mindre åtgärder som ger resultat. Vi är främst intresserade av att hitta sweet spot i planing och där verkar givarna fungera. Blir en bonus om vi även får till lågfartsläget. Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DeO:

Även jag har mekanisk pump och ska testa vilka större eller mindre åtgärder som ger resultat. Vi är främst intresserade av att hitta sweet spot i planing och där verkar givarna fungera. Blir en bonus om vi även får till lågfartsläget. Lycka till! 

jo vid planingsfart funkar även Garmin bra, Jag hade en förhoppning om att kunna få bättre koll på totalförbrukningen  under en tur eftersom tanknivåmätaren lämnar en del övrigt att önska .. we shall see.. Lycka till du med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev DeO:


Där kan boven i dramat vara. 7,5 l/h i 5-7 kn ger 1,07 - 1,5 l/nm och jag misstänker att lågfartsförbrukningen kan vara lägre. 

jo förhoppningsvis..  3-4 l/nm i 6 knop ..som flödesmätarn visar nu känns aningens mycket även om jag är medveten om att man plogar mycket vatten i den farten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, du har ju en standardpump och Garmin skriver väl inga förbehåll om funktionen ?  Om man skall vara petig. Men så var det ju det där med flödet.

Reklamationsuppmaningen var snarast till @DeO, eftersom deras givare är specade att gå väldigt långt ner i flöde och 5% noggrannhet utlovas dessutom utan förbehåll.

 

7,5l/h som lägstaflöde är högt. Skulle tro att motorn i deplacementfart och 5-6 knop drar kanske 3-4 l/h. Är det då det minsta ryckigt och med låg frekvens så kommer givarhjulets rotation och noggrannheten vara väldigt dålig då det är långt under lägstaspec.

 

Dela flödet l/h med farten i knop så har du l/nm. T ex 4 l/h och 6 knop ger då c:a 0,7 l/nm.

 

 

Tack Ingemar,  det var inte svårare att räkna ut än så alltså..🤓. ..verkar vara en utmaning att få rättvisande siffror..

Min förhoppning var att kunna bättre få koll på hur många liter man faktiskt bränner på en åktur som ofta består av sträckor med både låg fart såväl som sträckor i plan. Det blir nog till att koppla in en extern dunk med känd volym och sedan väga/ mäta efter trippen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår Coronet 26 Family på 8 meter med 2 x Penta AQ130 drar dryga litern/nm i 5 kn, motsv ca 6 l/h, dvs det tar 3 sek att fylla en tesked (5 ml). Verkar bli lägst förbrukning med en motor i 5 kn. I 17-20 kn dras totalt 2,3 l/nm med båda motorerna, så dina 2 l/nm med enkelmontage och något mindre båt låter väl som inom referensområdet. 

Redigerad av DeO
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev DeO:

Även jag har mekanisk pump och ska testa vilka större eller mindre åtgärder som ger resultat. Vi är främst intresserade av att hitta sweet spot i planing och där verkar givarna fungera. Blir en bonus om vi även får till lågfartsläget. Lycka till! 

Men din givare är väl inte Garmin, och dessutom specad för ett mycket lägre minstaflöde, eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...