JmE 0 Postad 23 Juli , 2023 Hej! Jag håller på att byta motor i båten, tidigare satt det en sjövattenkyld motor som fick kylning ifrån drevet (Alpha gen2) men den motorn jag har införskaffat har sötvattenkylning och ska då ha sjövattenintag i skrovet. Men vad gör man med drevets kylvatten? Kapar bara slangen? Eller tar bort den? Finns det något rekommenderat sjövattenintag att föredra? Watski har en som jag funderar på om det vore något https://www.watski.se/norden-ab-bordgenomfring-m-sil-1-11KOt Placering, utförande? Ser gärna bilder på hur det är gjort om någon har något liknande installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juli , 2023 Har motorn en impellerpump installerad? Alpha one bör ha impellern kvar för kylning av drevet. Hur slangar och dyligt ska hanteras får någon annan svara på. Intaget måste placeras så det är i vattnet även när båten är fullt uppe i plan, dvs i den våta ytan vilken är olika för olika båttyper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 23 Juli , 2023 (redigerade) 44 minuter sedan skrev JmE: Hej! Jag håller på att byta motor i båten, tidigare satt det en sjövattenkyld motor som fick kylning ifrån drevet (Alpha gen2) men den motorn jag har införskaffat har sötvattenkylning och ska då ha sjövattenintag i skrovet. Men vad gör man med drevets kylvatten? Kapar bara slangen? Eller tar bort den? Finns det något rekommenderat sjövattenintag att föredra? Watski har en som jag funderar på om det vore något https://www.watski.se/norden-ab-bordgenomfring-m-sil-1-11KOt Placering, utförande? Ser gärna bilder på hur det är gjort om någon har något liknande installation. Hej, på bravo versionen finns det någon typ av plastplugg som används för att blockera vattenintaget, den fästs på sköldens insida. gissar att det är samma lösning på alpha och du bör kunna hitta det beskrivet i en servicemanual där även reservdelsnumret på pluggen bör framgå. När det gäller intaget brukar det som tidigare nämnts fästas långt bak, även på ena sidan av centerlinjen. Det senare för att undvika att skapa turbulens i vattnet som strömmar mot propellern. Redigerad 23 Juli , 2023 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 23 Juli , 2023 hej undvik att blockera cirkulationen på drevkylningen . på min är utloppet genom akterspegeln ovanför överhuset (bravoIII). Intaget för motorn (yanmar) liknar ditt förslag men i helmetall till sjövattenfilter sen vidare till motorn . vad säger installationsmanualen måste din ha separat motorkylvatten , mkt mek med detta.. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JmE 0 Postad 23 Juli , 2023 Motorn har en impellerpump för sjövatten. min idé är att montera intaget på styrbords sidan strax bakom motorfästet och lite mer mot centrum av skrovet. Sedan slang till en kulventil och där ifrån till ett sjövattenfilter som jag kan sätta på ”väggen” bredvid motorn. Tror att det kan underlätta höstens konservering. plugg till skölden ska jag kolla upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 23 Juli , 2023 blockoff plate men ...bättre om drevvattnet cirkulerar rollen mfl kan mera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser