Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
JmE

Mercruiser 4.3 med sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Hej!
Jag håller på att byta motor i båten, tidigare satt det en sjövattenkyld motor som fick kylning ifrån drevet (Alpha gen2) men den motorn jag har införskaffat har sötvattenkylning och ska då ha sjövattenintag i skrovet.

Men vad gör man med drevets kylvatten? Kapar bara slangen? Eller tar bort den?

Finns det något rekommenderat sjövattenintag att föredra? 

Watski har en som jag funderar på om det vore något https://www.watski.se/norden-ab-bordgenomfring-m-sil-1-11KOt

Placering, utförande?

Ser gärna bilder på hur det är gjort om någon har något liknande installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn en impellerpump installerad?

Alpha one bör ha impellern kvar för kylning av drevet. Hur slangar och dyligt ska hanteras får någon annan svara på.

Intaget måste placeras så det är i vattnet även när båten är fullt uppe i plan, dvs i den våta ytan vilken är olika för olika båttyper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev JmE:

Hej!
Jag håller på att byta motor i båten, tidigare satt det en sjövattenkyld motor som fick kylning ifrån drevet (Alpha gen2) men den motorn jag har införskaffat har sötvattenkylning och ska då ha sjövattenintag i skrovet.

Men vad gör man med drevets kylvatten? Kapar bara slangen? Eller tar bort den?

Finns det något rekommenderat sjövattenintag att föredra? 

Watski har en som jag funderar på om det vore något https://www.watski.se/norden-ab-bordgenomfring-m-sil-1-11KOt

Placering, utförande?

Ser gärna bilder på hur det är gjort om någon har något liknande installation.

Hej, på bravo versionen finns det någon typ av plastplugg som används för att blockera vattenintaget, den fästs på sköldens insida. gissar att det är samma lösning på alpha  och du bör kunna hitta det beskrivet i en servicemanual där även reservdelsnumret på pluggen bör framgå. 
 

När det gäller intaget brukar det som

tidigare nämnts fästas långt bak, även på ena sidan av centerlinjen. Det senare för att undvika att skapa turbulens i vattnet som strömmar mot propellern.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej undvik att blockera cirkulationen på drevkylningen . på min är  utloppet genom akterspegeln ovanför överhuset (bravoIII).   Intaget för motorn (yanmar) liknar ditt förslag men i helmetall till sjövattenfilter sen vidare till motorn .  vad säger installationsmanualen måste din ha separat motorkylvatten , mkt mek med detta.. B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har en impellerpump för sjövatten.

min idé är att montera intaget på styrbords sidan strax bakom motorfästet och lite mer mot centrum av skrovet.

Sedan slang till en kulventil och där ifrån till ett sjövattenfilter som jag kan sätta på ”väggen” bredvid motorn.

Tror att det kan underlätta höstens konservering.

plugg till skölden ska jag kolla upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blockoff plate   men ...bättre om drevvattnet cirkulerar  rollen  mfl kan mera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...