Rolilje 0 Postad 22 Juli , 2023 Hej. Tyckte vattenpumpen och spänrullen var lite rassliga på min MD11C (orginalmotor med sötvattenkylning från -82 i en Scanmar 33). Har nu bytt lager på spännrullen och plockat isär vattenpumpen. Inser då att den senare inte direkt kan åtgärdas med standarddelar utan att det behövs en renoveringssats (tätningar och axel med rullager). Hur jag än googlar hittar jag ingen sådan utan bara renoverade pumpar. Ser ut att vara pumpen med artikelnummer Volvo Penta 829847 (bild finns bla på shipoutletstore.com). Tänker att jag inte kan vara den ende i Sverige som stått inför detta dilemma så om någon kan berätta hur den löst det vore jag tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Juli , 2023 Antar att det är cirkulationspumpen för glykolkretsen vi talar om här. Jag hade kastat den åt h-e och installerat en elektrisk pump istället. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/cirkulationspump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolilje 0 Postad 22 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Peter_K: Antar att det är cirkulationspumpen för glykolkretsen vi talar om här. Jag hade kastat den åt h-e och installerat en elektrisk pump istället. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/cirkulationspump Ja, glykolkretsen. Jag har övervägt det alternativet, har du några bra argument bortsett från att det verkar svårt att få tag på reservdelar? Kylningen blir väl knappast bättre med elektrisk pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Juli , 2023 Om jag förstått saken rätt är de driftsäkrare än mekaniska och det är mindre risk att de läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 22 Juli , 2023 Just nu skrev Peter_K: Om jag förstått saken rätt är de driftsäkrare än mekaniska och det är mindre risk att de läcker. Jobbigt bara om pumpen tappar strömmen. Första varningen blir förmodligen att motorn överhettas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Juli , 2023 3 minuter sedan skrev raol: Jobbigt bara om pumpen tappar strömmen. Första varningen blir förmodligen att motorn överhettas... Ungefär som när en rem fallerar på en mekanisk dito då..? Idag har så gott som alla båtar med dubbla kylkretsar elektrisk kugghjulspump på den slutna kretsen. Mekaniska försvann mer eller mindre från marknaden för 30 år sedan ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolilje 0 Postad 22 Juli , 2023 (redigerade) Givande argumentation. De första åren lär ju en elpump vara tillförlitlig men en vacker dag lägger den också av och då byter man säkert inte lager på den heller. Skall jag då tänka mig att istället för en reservrem ha med en reservpump? Redigerad 22 Juli , 2023 av Rolilje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Juli , 2023 3 minuter sedan skrev Rolilje: Givande argumentation. De första åren lär ju en elpump vara tillförlitlig men en vacker dag lägger den också av och då byter man säkert inte lager på den heller. Skall jag då tänka mig att istället för en reservrem ha med en reservpump? Nä. De är som sagt väldigt driftsäkra, har lång livslängd. Har du med en komplett mekanisk reservpump idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Juli , 2023 Man brukar tala om en beräknad drifttid på ca 1000 timmar på elpumparna, och det har visat sig stämma. Jag har gjort av med några. Dessutom tvärdog dom inte utan dom började läcka lite i lagringen mellan pumphus och motor. Den svagheten finns inte kvar då man övergått till magnetdrift istället för genomgående axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolilje 0 Postad 22 Juli , 2023 54 minuter sedan skrev Peter_K: Nä. De är som sagt väldigt driftsäkra, har lång livslängd. Har du med en komplett mekanisk reservpump idag? Nej, det är därför jag ville byta lager och packning i förebyggande syfte. Axeln och pumphjulet lär knappast haverera men om man får en förvarning om att elpumpen är på upphällningen är det ju inget problem. Rascal nämnde 1000 timmar, det är fler timmar än jag har kvar att köra så en pump blir "fore lifetime". Jag tackar för synpunkterna och gläder mig att att det finns en snabb och överkomlig lösning på mitt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser