50sman 55 Postad 21 Juli , 2023 Har satt in ett förbrukarbatteri i min båt. Jag har också skaffat en solcell med en mppt regulator. Normalt sätter man solcell till förbrukarbatteriet eller? En tanke som naggar mig är att varför inte koppla cellen till startbatteriet. Då har man ju alltid ett fullt startbatteri. Jag brukar ha 20-30 min "gångtid" innan första stoppet och då kan ju laddningen gå direkt till förbrukarbatteri då starten är "full". Med ett skiljerelä borde det fungera. De förbrukare jag har är i princip ekolod och plotter plus lite USB laddning när det behövs för VHFen. Ibland blir det bryggsegling och då är stereon igång. Eller skall man sätta cellen på förbrukarbatteriet? När jag är ute så blir det 6-10 hr med 1-1.5 hr körande. Borde det inte räcka till att ladda upp start plus överskott till förbrukarbatt? Kan man koppla cellen till båda batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 21 Juli , 2023 20 minuter sedan skrev 50sman: Har satt in ett förbrukarbatteri i min båt. Jag har också skaffat en solcell med en mppt regulator. Normalt sätter man solcell till förbrukarbatteriet eller? En tanke som naggar mig är att varför inte koppla cellen till startbatteriet. Då har man ju alltid ett fullt startbatteri. Jag brukar ha 20-30 min "gångtid" innan första stoppet och då kan ju laddningen gå direkt till förbrukarbatteri då starten är "full". Med ett skiljerelä borde det fungera. De förbrukare jag har är i princip ekolod och plotter plus lite USB laddning när det behövs för VHFen. Ibland blir det bryggsegling och då är stereon igång. Eller skall man sätta cellen på förbrukarbatteriet? När jag är ute så blir det 6-10 hr med 1-1.5 hr körande. Borde det inte räcka till att ladda upp start plus överskott till förbrukarbatt? Kan man koppla cellen till båda batterierna? Plotter och lod tar 1A styck. Jag har ett 95A batteri till förbrukare. Plotter är alltid igång medan ekolod är bara igång vid mina "prickar" (för att störa tumlarna så lite som möjligt). Enligt spec laddar generator i motorn 6A så med körning och solcell borde det väl "funka" med min kanske tokiga tanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 21 Juli , 2023 20 minuter sedan skrev 50sman: Har satt in ett förbrukarbatteri i min båt. Jag har också skaffat en solcell med en mppt regulator. Normalt sätter man solcell till förbrukarbatteriet eller? En tanke som naggar mig är att varför inte koppla cellen till startbatteriet. Då har man ju alltid ett fullt startbatteri. Jag brukar ha 20-30 min "gångtid" innan första stoppet och då kan ju laddningen gå direkt till förbrukarbatteri då starten är "full". Med ett skiljerelä borde det fungera. De förbrukare jag har är i princip ekolod och plotter plus lite USB laddning när det behövs för VHFen. Ibland blir det bryggsegling och då är stereon igång. Eller skall man sätta cellen på förbrukarbatteriet? När jag är ute så blir det 6-10 hr med 1-1.5 hr körande. Borde det inte räcka till att ladda upp start plus överskott till förbrukarbatt? Kan man koppla cellen till båda batterierna? Vad är det du laddar med förutom solcellen? Typ av motor och storlek på generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 21 Juli , 2023 Med rätt kopplat skiljerelä har du redan alltid ett fullt startbatteri. Den energi som går åt för att starta har generatorn normalt återladdat på ett par tre minuter. Därför sätter man normalt solpaneler m.m. på förbrukarbatteriet. Om du ändå sätter dem på startbatteriet och vill förlita dig på skiljereläet måste det för det första vara ett spänningsavkännande, inte det "gamla vanliga" som bara drar när generatorn laddar. För det kommer ju aldrig koppla in förbrukarbatterierna bara p.g.a. solcellsladdningen. Om det är ett spänningsavkännande, kommer det eventuellt slå till/från stup i kvarten när solen gå i moln. Värst blir det nog när förbrukarbatterierna kräver mycket laddning och spänningen dippar när de kopplas in då reläet drar. Då kommer det koppla bort igen, varvid spänningen ökar och det drar åter. Dvs du har fått ett snabbt blinkrelä...... Man KAN koppla till båda batteribankerna. Jag har det så, men det är en speciell regulator med schottkydiodutgångar (home made design....). I praktiken dock inte värt besväret, då det nästan aldrig går någon laddning till start utan allt går till förbrukarsidan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 21 Juli , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Med rätt kopplat skiljerelä har du redan alltid ett fullt startbatteri. Den energi som går åt för att starta har generatorn normalt återladdat på ett par tre minuter. Därför sätter man normalt solpaneler m.m. på förbrukarbatteriet. Om du ändå sätter dem på startbatteriet och vill förlita dig på skiljereläet måste det för det första vara ett spänningsavkännande, inte det "gamla vanliga" som bara drar när generatorn laddar. För det kommer ju aldrig koppla in förbrukarbatterierna bara p.g.a. solcellsladdningen. Om det är ett spänningsavkännande, kommer det eventuellt slå till/från stup i kvarten när solen gå i moln. Värst blir det nog när förbrukarbatterierna kräver mycket laddning och spänningen dippar när de kopplas in då reläet drar. Då kommer det koppla bort igen, varvid spänningen ökar och det drar åter. Dvs du har fått ett snabbt blinkrelä...... Man KAN koppla till båda batteribankerna. Jag har det så, men det är en speciell regulator med schottkydiodutgångar (home made design....). I praktiken dock inte värt besväret, då det nästan aldrig går någon laddning till start utan allt går till förbrukarsidan. Shiit vad jag älskar forum Tackar Jag kör då på - solcell på förbrukaren och låter generator ladda start först och låta skiljerelät sköta resten I mörrn blir det krimptång, krympslang och lite bärs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser