lidfors 8 Postad 21 Juli , 2023 Håller på att uppdatera båtens navutrustning. Har kommit till radar ,och ny sonar (framåtsende)då den gamla ej är kompatibel med garmin nätverk. frågan jag ställer mig är det möjligt för systemet att vid risk för kollision styra undan. Tänkte närmast på tex container strax under eller över vatten utan . Extra säkerhet på nattvakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Juli , 2023 Knappast. Tillverkare gillar inte att ha system som själva ändrar kurs, eftersom det kan leda till att man girar in i nåt annat. Du får förlita dig på larm, och ha uppsikt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 Juli , 2023 Borde väl gå att sätta larm, på lite bättre prylar. Koppla till en Hesa Fredrik så du vaknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 21 Juli , 2023 5 timmar sedan skrev lidfors: Håller på att uppdatera båtens navutrustning. Har kommit till radar ,och ny sonar (framåtsende)då den gamla ej är kompatibel med garmin nätverk. frågan jag ställer mig är det möjligt för systemet att vid risk för kollision styra undan. Tänkte närmast på tex container strax under eller över vatten utan . Extra säkerhet på nattvakten. Hur långt framför båten kan sonarn se en container? Du seglar i sex knop vilket är 3 m/s. Ser den en container på så långt håll som 60 meter? Tror inte du får längre förvarning än max 20 sekunder så det gäller att raska på vid larm. Hur funkar det när det är vågor, för det är det ju. Ps Jag tror inte du kommer att upptäcka några containrar eftersom de är extremt ovanliga på världshavens yta. Nästan ingen har lyckats fotografera någon flytande container och nästan ingen har kunnat påvisa skador på båten från flytande containrar. Detta har diskuterats flitigt i en annan tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Juli , 2023 Jag tror nog ändå att en och annan har bonkat i en container. Men ett större bekymmer, i vissa delar av världen, är flytande timmerstockar som "rymt" från flottning. Hur bra de syns på ett framåtseende ekolod är nog svårt att svara på. I grov sjö kommer förmodligen ekon från vågbottnar ge falska larm hela tiden. Säkrast är nog att helt enkelt ge fasen i att segla på de stora haven så man inte behöver segla på natten. Om man bara seglar dagtid slipper man alla problemen som nattsegling för med sig med trötthet och dålig sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 Juli , 2023 Hur är det med nattugglor? Sover de på dagen. Kanske går att dreja bi hela nätterna om man seglar långt, så är problemet löst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 22 Juli , 2023 Just nu skrev Mackey: Hur långt framför båten kan sonarn se en container? Du seglar i sex knop vilket är 3 m/s. Ser den en container på så långt håll som 60 meter? Tror inte du får längre förvarning än max 20 sekunder så det gäller att raska på vid larm. Hur funkar det när det är vågor, för det är det ju. Ps Jag tror inte du kommer att upptäcka några containrar eftersom de är extremt ovanliga på världshavens yta. Nästan ingen har lyckats fotografera någon flytande container och nästan ingen har kunnat påvisa skador på båten från flytande containrar. Detta har diskuterats flitigt i en annan tråd. tranducern skall klara som lägst 200fot, frågan jag ställde mig va om systemet kunde väja automatiskt.likt en bil som bromsar i sista stund.den framåtseende transdusern jag tittat på skulle vara en merkostnad på 13t ,om inte blir det en vanlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 22 Juli , 2023 2023-07-21 vid 12:00 skrev raol: Knappast. Tillverkare gillar inte att ha system som själva ändrar kurs, eftersom det kan leda till att man girar in i nåt annat. Du får förlita dig på larm, och ha uppsikt. nja om jag förstår det rätt kan jag lägga in destination på plottern och plottern föreslår rutt efter inmatad båtdata och informationen på bluechart3g kortet. godkänn och systemet styr dig dit. har dock inte provat då jag har segelbåt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 22 Juli , 2023 (redigerade) 7 timmar sedan skrev lidfors: tranducern skall klara som lägst 200fot, Ja, men det är vinkeln framåt som är begränsande. Du tror väl inte att du kan se något i ytan 60m (200 fot) framför dig ? Sådana "framåtseende" ekolod finns inte, inte för pengar som vi dödliga hobbybåtägare har. Enkelt uttryckt ser ett framåtseende ekolod av typen du köpt säkerligen snarare snett nedåt/framåt, inte rakt framåt. Anledningen är rent teknisk: Lobens vinkel/bredd kan inte göras hur smal som helst vid de frekvenser vi talar om. Och om den kunde, skulle den behöva svepa likt en radar för att inte missa något. Sedan talar vi om att se något i ytvattnet, alltså rent horisontellt sett från givarens placering. En våg på bara en halvmeter någonstans på vägen skulle omintetgöra ekot. Det funkar liksom inte rent fysikaliskt.... 1 timme sedan skrev lidfors: nja om jag förstår det rätt kan jag lägga in destination på plottern och plottern föreslår rutt efter inmatad båtdata och informationen på bluechart3g kortet. godkänn och systemet styr dig dit. har dock inte provat då jag har segelbåt Ja, ungefär så. Men vad har det med saken att göra att du har segelbåt ? Om du menar att det innebär att du ändå inte kan låta båten styra då du har vind att ta hänsyn till (t ex behöver kryssa) är ju din fråga om båten själv kan programmeras att väja för hinder en icke-fråga .. 😉 Betydligt viktigare är ju att radarn är rätt justerad, då de flesta rörliga nattföremål man kan köra på faktiskt mestadels är ovan än under vattenytan. Typ kanoter eller - vanligare - båtar utan lanternor med en i värsta fall inte helt nykter förare. En enhet som radarn kan man i allmänhet få att larma - om man vill och står ut med alla falsklarm. Men inte styra undan eller bromsa på eget initiativ. I övrigt håller jag med @raol - system som själva tar beslut om att väja, dvs av någon anledning avvika från en kurs/rutt man bestämt/godkänt/lagt in ligger mycket långt borta. Helt beroende på ansvarsfrågan, vem som har ansvaret för framförandet av båten. Jämför med autonoma bilar, där man trots att man kommit enormt mycket längre ändå inte är framme än. Så att köpa en massa teknikprylar och låta båten köra själv på natten och tro att man som Kapten kan ta sig en lur är inte speciellt ansvarsfullt tänkt... 🙄 Redigerad 22 Juli , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 23 Juli , 2023 SEA.AI har utvecklats för att kunna undvika kollision med främst mindre båtar vid längre offshore race. Men flytande objekt som knappt sticker upp ovanför vattenytan lär inte detta system kunna varna för. SEA.AI kostar mellan ca 11000-34000 €. Var uppe på bryggan på en SILJA LINE-färja mellan Stockholm och Helsingfors för många år sedan och dom kunde se svanar med sin radar om det var vindstilla. Om det gick höga vågor kunde en segelbåt försvinna från radarn. Så lita inte på något elektronsikt sytem att undvika kollision med mindre flytande objekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 23 Juli , 2023 2023-07-22 vid 13:29 skrev lidfors: nja om jag förstår det rätt kan jag lägga in destination på plottern och plottern föreslår rutt efter inmatad båtdata och informationen på bluechart3g kortet. godkänn och systemet styr dig dit. har dock inte provat då jag har segelbåt . Jo, det fungerar alldeles utmärkt. Systemet hanterar med bravur det som finns under ytan. För att hantera det som finns över ytan krävs det övervakning om det kommer båtar/kanotister/simmare... i färdvägen. Jag vill minnas att Garmin har någon passus om att framfarten med AutoRouting måste övervakas på samma sätt som all autopilotframfart. Vid ett tillfälle med autopilotkörning för motor så girade båten plötsligt 90 grader. Kompassen visade även den 90 grader fel. Övergick (så klart) till manuell styrning och nästan omedelbart så snurrade kompassen tillbaka och autopiloten kunde ta över igen. En tillbakakoll på sjökortet visade en (förmodligen kraftig) elkabel som gick från Forsmark mot Finland... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser