Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Steffesmat

Johnson 40 VRO hp äldre svår!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har stora problem med min Johnson 40 VRO hp. Den startar endast med hjälp av startgas. Den startade förut men dog ganska fort. Lyckades starta och lägga i växel. Den gick så ett bra tag (på land med spolmunstycke) sedan dog den. Nu tänder den på endast startgas sedan dör den. 
ser bensin i filtret, 
ej bytt tändstift 

ej bytt bensinfilter

vad kan jag göra? Försökt att gå igenom många trådar. Jag behöver hjälp av er alla!

Med vänlig hälsning, 

stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Steffesmat:

Hej! Jag har stora problem med min Johnson 40 VRO hp. Den startar endast med hjälp av startgas. Den startade förut men dog ganska fort. Lyckades starta och lägga i växel. Den gick så ett bra tag (på land med spolmunstycke) sedan dog den. Nu tänder den på endast startgas sedan dör den. 
ser bensin i filtret, 
ej bytt tändstift 

ej bytt bensinfilter

vad kan jag göra? Försökt att gå igenom många trådar. Jag behöver hjälp av er alla!

Med vänlig hälsning, 

stefan

Om den går på startgas och sedan stannar så får den väl ingen bensin! Kolla och åtgärda, börja med filterbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för svar. Innan jag tog ut den på släp startade jag den och gick ganska länge (stått på land i 2 år, ny bensin i) nu gick den en bra stund innan den lade av sedan omöjligt utan startgas.

börjar med nytt bränslefilter 

bensinpumen någonting att fundera över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Finns det kompression i alla cylindrar?

Hej! Den gick alldeles bra på cylindrarna innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju ha rasslat lös en del guck som nu fastnat i förgasarna. Byt bränslefilter, eller gör rent i alla fall. Du kan kolla bränslepumpens funktion, men vore jag du skulle jag göra rent förgasarna - det kan vara mycket besvärligt att få dem helt rena, och inte paja inställningar eller annat vid återmontering.

Får väl också nämna klassikerna luftskruven på bränsletanken och dödmansgreppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-07-20 vid 21:43 skrev farn:

Det kan ju ha rasslat lös en del guck som nu fastnat i förgasarna. Byt bränslefilter, eller gör rent i alla fall. Du kan kolla bränslepumpens funktion, men vore jag du skulle jag göra rent förgasarna - det kan vara mycket besvärligt att få dem helt rena, och inte paja inställningar eller annat vid återmontering.

Får väl också nämna klassikerna luftskruven på bränsletanken och dödmansgreppet.

Hej! Tack för info, kollar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...