gudden 2 Postad 20 Juli , 2023 (redigerade) Hej, jag har en nybörjarfråga. Jag ska byta ett externt bränslefilter. Innan jag skruvar på det nya filtret, ska jag fylla det med bränsle? Tänker att då får motorn bränsle snabbare än om jag skruvar fast ett ”tomt” filter? Med vänlig hälsning, Gustaf Redigerad 20 Juli , 2023 av gudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 20 Juli , 2023 4 minuter sedan skrev gudden: Hej, jag har en nybörjarfråga. Jag ska byta ett externt bränslefilter. Innan jag skruvar på det nya filtret, ska jag fylla det med bränsle? Tänker att då får motorn bränsle snabbare än om jag skruvar fast ett ”tomt” filter? Med vänlig hälsning, Gustaf Du får nog bättre svar om du berättar vilken sorts filter det är. Diesel eller bensin vore också bra att veta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juli , 2023 22 minuter sedan skrev gudden: Hej, jag har en nybörjarfråga. Jag ska byta ett externt bränslefilter. Innan jag skruvar på det nya filtret, ska jag fylla det med bränsle? Tänker att då får motorn bränsle snabbare än om jag skruvar fast ett ”tomt” filter? Med vänlig hälsning, Gustaf Svar i princip ja! om du har en dieselmotor, eftersom det blir en massa merjobb om man får luft i det bränsleystemet. Sedan beror det ju litet på hur din filterhållare ser ut är det en CAV eller Racor? CAV är ju litet besvärligare men om du kan fylla med (diesel) så gör det innan. I ett Racor fyller du upp när filtret sitter på plats innan du skruvar på locket. Men undvik för allt i världen att söla med bensin ombord. Nu vet jag inte hur det är med bensinmotorer som har bränsleinsprutning, om dom är lika kräsna som dieslarna är, men i en bensinare med förgasare brukar bränslepumpen kunna suga upp bränsle i filtret utan några problem, men det tar en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad 20 Juli , 2023 Det er en Suzuki utombordare bensin och bränslefiltret är Quicksilver 35-802893Q01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juli , 2023 (redigerade) Du behöver inte fylla filtret. Pumpa fram bränsle med blåsan efter bytet och starta som vanligt. Redigerad 20 Juli , 2023 av Mange249 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad 20 Juli , 2023 6 timmar sedan skrev Mange249: Du behöver inte fylla filtret. Pumpa fram bränsle med blåsan efter bytet och starta som vanligt. Hej, jag har ingen blåsa att pumpa med. Kan bero på att motorn är på 300 HK. Antar att det pumpas fram bensin ändå på ngt sätt mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser