Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
gudden

Byta externt bränslefilter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har en nybörjarfråga. Jag ska byta ett externt bränslefilter. Innan jag skruvar på det nya filtret, ska jag fylla det med bränsle? Tänker att då får motorn bränsle snabbare än om jag skruvar fast ett ”tomt” filter?
Med vänlig hälsning, 

Gustaf

Redigerad av gudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev gudden:

Hej, jag har en nybörjarfråga. Jag ska byta ett externt bränslefilter. Innan jag skruvar på det nya filtret, ska jag fylla det med bränsle? Tänker att då får motorn bränsle snabbare än om jag skruvar fast ett ”tomt” filter?
Med vänlig hälsning, 

Gustaf

Du får nog bättre svar om du berättar vilken sorts filter det är. Diesel eller bensin vore också bra att veta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev gudden:

Med vänlig hälsning, 

Gustaf

Svar i princip ja! om du har en dieselmotor, eftersom det blir en massa merjobb om man får luft i det bränsleystemet.

Sedan beror det ju litet på hur din filterhållare ser ut är det en CAV eller Racor? CAV är ju litet besvärligare men om du kan fylla med (diesel) så gör det innan. I ett Racor fyller du upp när filtret sitter på plats innan du skruvar på locket.

Men undvik för allt i världen att söla med bensin ombord. Nu vet jag inte hur det är med bensinmotorer som har bränsleinsprutning, om dom är lika kräsna som dieslarna är, men i en bensinare med förgasare brukar bränslepumpen kunna suga upp bränsle i filtret utan några problem, men det tar en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det er en Suzuki utombordare bensin och bränslefiltret är Quicksilver 35-802893Q01

IMG_0624.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du behöver inte fylla filtret. Pumpa fram bränsle med blåsan efter bytet och starta som vanligt.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mange249:

Du behöver inte fylla filtret. Pumpa fram bränsle med blåsan efter bytet och starta som vanligt.

Hej, jag har ingen blåsa att pumpa med. Kan bero på att motorn är på 300 HK. Antar att det pumpas fram bensin ändå på ngt sätt

mvh

Gustaf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...