Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2023 Är det någon som vet var dessa trådar skall gå till? Varvräknaren fungerar så till den är det inte. Motorn är en Mercury 75 hk tvåtakt-05. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 20 Juli , 2023 Är det något som inte fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2023 Den har gått illa, se mitt tidigare inlägg om att motorn ryker. Men det har jag fått iordning sen bränslebyte. Men tomgången har oren gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2023 Sladdarna har varit isär sen jag tog över motorn för två år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 20 Juli , 2023 Testa om nödstoppet fungerar. Vissa är konfigurerade så att motorn stängs av om en krets sluts. Ett sätt att "permanent" stänga av nödstoppsfunktionen är då att helt enkelt koppla ur kabeln som går från frontpanelen bak till tändningssystemet, så kretsen aldrig kan slutas. Med kabeln ur kommer motorn att fungera helt normalt, men nödstoppet fungerar inte. Om nödstoppet inte funkar med kabeln ur, men funkar om du kopplar in kabeln, är det ju det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2023 Tack, jag skall kolla detta nästa gång jag kommer till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 20 Juli , 2023 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Jorgen01: Sladdarna har varit isär sen jag tog över motorn för två år sedan. Men akta för att koppla ihop tåtarna, om Du inte vet säkert vad de är till. Kan t o m orsaka förstörd elektronik på motor. Och blir då förmodligen dyyyrt... Jag tror mer på att nåt ska kopplas in. Givare, instrument, kanske signal till nån plotter o s v. Varför inte kolla med nån verkstad/leverantör av en sån motor? Innan Du gör nåt, som Du kanske bittert får ångra. Redigerad 20 Juli , 2023 av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 20 Juli , 2023 Ok, vill du vara försiktig, så följ kabeln med den skyddade kontakten (vänstra i bilden) och se vart den leder. Om den är kopplad på nödstoppen, så är det ju solklart. Du kan även testa med multimeter om den nakna kontakten (högra i bilden) är ansluten till jord genom att mäta kontinuitet mellan kontakten och en ren metallbit på motorblocket. Om det är full elektrisk kontakt där är det i princip garanterat för nödstopp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 20 Juli , 2023 dom kablarna tror jag är till tiltgivaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 24 Postad 20 Juli , 2023 Färger på kablar Mercury. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 Juli , 2023 Det finns ingen trimmätare så det förklarar saken. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 21 Juli , 2023 Och den andra till temp mätare/larm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 23 Juli , 2023 (redigerade) 2023-07-20 vid 14:44 skrev raol: Ok, vill du vara försiktig, så följ kabeln med den skyddade kontakten (vänstra i bilden) och se vart den leder. Om den är kopplad på nödstoppen, så är det ju solklart. Du kan även testa med multimeter om den nakna kontakten (högra i bilden) är ansluten till jord genom att mäta kontinuitet mellan kontakten och en ren metallbit på motorblocket. Om det är full elektrisk kontakt där är det i princip garanterat för nödstopp. Nödstopp, låst i runläge. Nu skall det mätas. Redigerad 23 Juli , 2023 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser