Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
6012152747

Kryssa med motor

Rekommendera Poster

Vi kryssade i kraftig motvind med srorseglet och motor. Efter en timme visade sig att motorn var överhettad vi klarade oss hem men frågan är om lutningen gjorde att motorn inte kyldes eller att något gick sönder? Ska köra motorn imorgon men om någon vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer är normalt inte gjorda för att köras med kraftig lutning. Max 20 grader är sannolikt. Vid för stor lutning fungerar oljecirkulationen inte bra nog. Möjligen även kylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev 6012152747:

Vi kryssade i kraftig motvind med srorseglet och motor. Efter en timme visade sig att motorn var överhettad vi klarade oss hem men frågan är om lutningen gjorde att motorn inte kyldes eller att något gick sönder? Ska köra motorn imorgon men om någon vet?

Motorns lutning kan påverka både kylning och smörjning. Kolla var ex kylvattenintaget sitter. Nu talar du ju inte om vilken motor eller båt vi talar om så det blir gissningar.

En minut långsammare än Raol!

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yanmar YS, 8 eller 12 hp enscylindrig liggande cylinder åt styrbord. Bränner motorolja okontrollerat vid krängning ca 20 grade åt styrbord. Kan haverera.

Ryker kraftigt!

 

Men varför ha motorn igång när Du kryssar?

Segla eller gå för motor är väl regel 1.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/19/2023 at 8:15 PM, Hybro said:

Men varför ha motorn igång när Du kryssar?

Segla eller gå för motor är väl regel 1.

Håller med dig i princip. Men tycker det finns två undantag från den regeln.

Det ena är att man när man går för motor har ett segel uppe för att minska båtens rörelser, på samma sätt som gamla tiders fiskebåtar ofta hade ett itet stagsegel för att minska rullningen. Men strikt sett så seglar man ju inte då, utan segelet fungerar som ett slags "köl i luften".

Det andra är om man har en mindre segelbåt med en liten utombordsmotor som inte orkar att pressa båten mot vinden (till exemepl ut genom ett trängt gatt när vinden vänt och man snabbt måste lämna sin natthamn)

Genom att då gå för motor och med ett segel uppe, och inte styra rakt  mot vinden, utan genom att styra så att seglet drar som på kryss, så får båten kraft av både motor och segel vilket gör en stor skillnad i en sådan situation. Och dessutom får man mycket branta kryssvinklar med den kombinationen enligt min erfarenhet.

Dessutom är detta förstås mycket snällare mot seglen än att göra som alltför många gör och gå för motor rakt mot vinden med krafigt fladdrande storsegel. 

Men detta är förstås undantag från grundreglen.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dottern hade nån Monark segelbåt.

Seglen var rätt buktiga, så den kryssade inte speciellt bra, det hände sig att vi inte kunde stagvända båten mot vinden utan att ta hjälp av den lilla motorn.... så det kan ju vara skäl att ha motorn igång vid x i vissa situationer, tycker ju jag, som sällan seglar numera.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har motorseglat en del i sommar och jag är mycket nöjd :)

 

Jag ser det som att det finns tre viktiga anledningar, de har redan nämnts. Men det avgörande för mig har varit tidsbrist och familj som hellre gnäller än njuter av seglingen.

 

Genom att kryssa med motorn och endast storsegel kan man få otroliga vinklar och klara nästan hela seglatsen på ett kryssben, samtidigt som motorn ser till att hastigheten aldrig understiger 5-6 knop. En modern utombordare drar dessutom i princip ingen bensin när den går som hjälpmotor. Vi har motorseglat ca 30 distans totalt och tömde inte ens den första av våra 4 femlitersdunkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

det avgörande för mig har varit tidsbrist

Eller för mycket planering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...