6012152747 2 Postad 19 Juli , 2023 Vi kryssade i kraftig motvind med srorseglet och motor. Efter en timme visade sig att motorn var överhettad vi klarade oss hem men frågan är om lutningen gjorde att motorn inte kyldes eller att något gick sönder? Ska köra motorn imorgon men om någon vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 19 Juli , 2023 Motorer är normalt inte gjorda för att köras med kraftig lutning. Max 20 grader är sannolikt. Vid för stor lutning fungerar oljecirkulationen inte bra nog. Möjligen även kylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 19 Juli , 2023 (redigerade) 18 minuter sedan skrev 6012152747: Vi kryssade i kraftig motvind med srorseglet och motor. Efter en timme visade sig att motorn var överhettad vi klarade oss hem men frågan är om lutningen gjorde att motorn inte kyldes eller att något gick sönder? Ska köra motorn imorgon men om någon vet? Motorns lutning kan påverka både kylning och smörjning. Kolla var ex kylvattenintaget sitter. Nu talar du ju inte om vilken motor eller båt vi talar om så det blir gissningar. En minut långsammare än Raol! Redigerad 19 Juli , 2023 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 19 Juli , 2023 (redigerade) Yanmar YS, 8 eller 12 hp enscylindrig liggande cylinder åt styrbord. Bränner motorolja okontrollerat vid krängning ca 20 grade åt styrbord. Kan haverera. Ryker kraftigt! Men varför ha motorn igång när Du kryssar? Segla eller gå för motor är väl regel 1. Redigerad 20 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils_D 25 Postad 21 Juli , 2023 On 7/19/2023 at 8:15 PM, Hybro said: Men varför ha motorn igång när Du kryssar? Segla eller gå för motor är väl regel 1. Håller med dig i princip. Men tycker det finns två undantag från den regeln. Det ena är att man när man går för motor har ett segel uppe för att minska båtens rörelser, på samma sätt som gamla tiders fiskebåtar ofta hade ett itet stagsegel för att minska rullningen. Men strikt sett så seglar man ju inte då, utan segelet fungerar som ett slags "köl i luften". Det andra är om man har en mindre segelbåt med en liten utombordsmotor som inte orkar att pressa båten mot vinden (till exemepl ut genom ett trängt gatt när vinden vänt och man snabbt måste lämna sin natthamn) Genom att då gå för motor och med ett segel uppe, och inte styra rakt mot vinden, utan genom att styra så att seglet drar som på kryss, så får båten kraft av både motor och segel vilket gör en stor skillnad i en sådan situation. Och dessutom får man mycket branta kryssvinklar med den kombinationen enligt min erfarenhet. Dessutom är detta förstås mycket snällare mot seglen än att göra som alltför många gör och gå för motor rakt mot vinden med krafigt fladdrande storsegel. Men detta är förstås undantag från grundreglen. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 21 Juli , 2023 Dottern hade nån Monark segelbåt. Seglen var rätt buktiga, så den kryssade inte speciellt bra, det hände sig att vi inte kunde stagvända båten mot vinden utan att ta hjälp av den lilla motorn.... så det kan ju vara skäl att ha motorn igång vid x i vissa situationer, tycker ju jag, som sällan seglar numera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 21 Juli , 2023 Vi har motorseglat en del i sommar och jag är mycket nöjd Jag ser det som att det finns tre viktiga anledningar, de har redan nämnts. Men det avgörande för mig har varit tidsbrist och familj som hellre gnäller än njuter av seglingen. Genom att kryssa med motorn och endast storsegel kan man få otroliga vinklar och klara nästan hela seglatsen på ett kryssben, samtidigt som motorn ser till att hastigheten aldrig understiger 5-6 knop. En modern utombordare drar dessutom i princip ingen bensin när den går som hjälpmotor. Vi har motorseglat ca 30 distans totalt och tömde inte ens den första av våra 4 femlitersdunkar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 Juli , 2023 4 minuter sedan skrev Dava: det avgörande för mig har varit tidsbrist Eller för mycket planering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser