Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Nickeuppsala

Propeller slirar vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej

Trodde jag fått ordning på allt och att allt äntligen lirade! Låg ute och solade och drev in en bit mot vassen, när vi

skulle åka tillbaka så slirar drevet båten propellern vid gaspådrag, kunde sega upp och köra ca 7-9knop sem

inget (fäste) när vi skulle lägga till vid bryggan och la i backen släppte en massa näckrosblad men eftersom himlen öppnade sig har jag inte hunnit provköra efter det. Är det proppellern

som släppt i vulkningen eller kan den slirat bara pga näckrosorna? Drevet är ett vp280

mvh

niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft en massa näckrosor runt propellern så är det nog inte konstigt om det går segt. Det mest konstiga saker kan hända med skräp på propellern, kanske t.o.m. att det "slirar". Åk tillbaka och pröva, enda sättet att få veta. Här på forumet kan man bara gissa🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade samma problem en gång, det var på förra båten som hade vanlig propelleraxel.

Det var dock inga näckrosor, då dom är ytterst sällsynta i Skagerack… 😚

Det var en stor tångruska, vi hade varit inne och letat naturhamn på ganska så grunt vatten. Jag tänkte att om det blev litet fart och ordentlig rotation på propellern så skulle tången lossna… Men motorn varvade inte ur, det gick väl som mest i tre-fyra knop var svårt att svänga och det gick nästan inte att backa. Dottern var med ombord och hon har dykarcert…

Men om din motor varvar en hel del utan att det händer någonting är det ju då väldigt lätt att tro att vulkningen släppt. Om den inte släppt i vulkningen hade motorn kanske inte orkat varva ur, som det hände för mig, och då satt det en turboladdad dieselmotor på 150 hk i den båten.

822FB2A1-3E60-451B-A1C1-7771A11BB31C.jpeg.06a1ff102063f27bb94565cbe74bbcf2.jpeg

Vi har några biotoper med röda näckrosor i norra Bohuslän… risken att dessa fastnar i nån propeller är minimal… om nu inte det hamnar en modellbåt i dessa farvatten…

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte om någon råkat ut för samma problem, blir till att åka ner och provköra idag, men utgår från att proppen släppt i vulkningen

/Nicke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...