Sanguiness 1 Postad 19 Juli , 2023 Hej, någon som har tips på att få loss flaggfästet utan att riskera skada båten? När jag lossat fyra skruvarna så sitter fästet som berget. Misstänker att det är fastlimmat. Behöver byta fästet då det sitter en metalldel kvar i fästet från en gammal flaggstång, denna får jag inte heller loss. tänkte testa hamra med ett vasst stämjärn , men tar gärna emot andra tips. när jag ändå har en kunnig på tråden får ni gärna hjälpa mig med hur jag kan få till en aluminiumlegering på nytt flaggfäste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 19 Juli , 2023 Jag hade nog också försökt med stämjärn. Jag föreslår att du drar en tunn lina genom det lilla hålet på sidan och fäster i räcket ovanför, så flaggfästet inte flyger i sjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 19 Juli , 2023 Såga med tunn rostfri tråd eller liknande som du virat runt ett par ”pinnar”. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 19 Juli , 2023 värm fästet med värmepistol bryt loss fästet ,var beredd kyla med blöt trasa eller ta bort hylsan på nya flaggstångem om liknande.. 3 gänga hylsan med m24 tapp, dra ut hylsan med hjälp av skruv gängtappen?/mutter o bricka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juli , 2023 13 timmar sedan skrev Peter_K: Såga med tunn rostfri tråd eller liknande som du virat runt ett par ”pinnar”. Det brukar sitta en del marintätningsmedel under sådana här beslag. Försök att få in en tunn kniv under foten och lätta litet på den och sedan som @Peter_K föreslår "såga" ned en metalltråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 5 Augusti , 2023 Om möjligt - oavsett vilken metod (bräcka, stämma, såga, värma), så skulle jag försöka skydda plasten runt fästen. Tex om man bräcker, så lägg en liten brädbit som stöd för bräcket. Om man sågar, kanske tejp eller ett kraftigt papper. Ännu en metod - kanske kan man slå på den med hammare. Löst först och sedan hårdare och hårdare från olika håll. Lägg en brädbit mellan hammaren och flaggfästet och slå på brädbiten. Om den är hårt limmad, kan gelcoaten slitas av? Om så kanske sågning är att föredra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 6 Augusti , 2023 8 timmar sedan skrev Stormfocken: Ännu en metod - kanske kan man slå på den med hammare. Om den är hårt limmad, kan gelcoaten slitas av? Om så kanske sågning är att föredra? Absolut inte, inte förrän möjligen den börjat lossna. Just för att gelcoaten kan spricka och fläkas loss. Gör som tidigare rekommenderat, försök få under ett brytknivsblad och skär bit för bit. Har du lyckats få upp en liten springa så kan du kila in en mejsel för att töja den troliga tätmassan så mycket det går och jobba vidare med kniven, kila in mejseln mer o.s.v. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Augusti , 2023 Nu är ju denna tråden redan halvgammal. Trådstartaren har kanske redan löst problemet. Men man kanske kan testa det enklaste, skruva ur skruvarna, sätt i flaggstången (med eller utan flagga, spelar ingen roll) tag i flaggstångens knopp, bänd försiktigt år ena eller andra hållet, hur känns det? Elastiskt, isåfall ligger det nån typ av silikonbaserad tätningsmassa emellan fästet och gelcoaten. Då kan man samtidigt som man bänder skära med tunn brytbladskniv eller rakblad, om man karvar mot fästets metall och är försiktig behöver man inte skydda gelcoaten. Man kan även prova med en ståltråd, eller till och med en kraftigare fiskelina som man kan skära av den härdade tätningsmassan med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 6 Augusti , 2023 Jag tänkte nog inte att skulle drämma till den med hammaren med stor kraft utan för att börja stressa och trötta limmet, så som man kan banka lite på skruvar och bultar som sitter hårt fast. Efter några bankningar lossnar de ofta lättare. Men inser att jag kunde formulerat det betydligt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bckmrk 1 Postad 23 Augusti , 2023 2023-08-06 vid 15:56 skrev Georg_Ohm: Man kan även prova med en ståltråd, eller till och med en kraftigare fiskelina som man kan skära av den härdade tätningsmassan med. Så gjorde jag när jag hade liknande problem. Gick jättebra, fiskelinan gick av några gånger men fick loss beslaget utan skador. Kvarvarande marintätning skrapade jag bort med en färgskrapa följt av lätt slipning & polering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 23 Augusti , 2023 Om resterna av flaggstången är typ en rörsnutt av aluminium, så är det bara a slå ned en 3" spik eller smal mejsel mellan fästet och röret, d v s uppifrån... Så är det bara att pillra upp snutten. Går även om det är ett rör av annan metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 23 Augusti , 2023 2023-07-19 vid 20:29 skrev Peter_K: Såga med tunn rostfri tråd eller liknande som du virat runt ett par ”pinnar”. Ta en sådan som används när man tar loss vindrutor på bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser