skippeer 435 Postad 18 Juli , 2023 Till dingen har vi en 2-takts utombordare med extern tank. Funderar på hållbarheten på bränslet som vi inte förbrukat slut efter 5 år. Blir det problem att köra utombordaren, tänker på motorstopp? Vill inte chansa, några erfarenheter bland MG skribenterna? Finns en miljöstation i hamnen jag ligger i, 500 m promenad dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 18 Juli , 2023 11 minuter sedan skrev skippeer: Vill inte chansa,..... Har du inte svaret på din fråga där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 435 Postad 18 Juli , 2023 Jag är intresserad om någon har praktiska erfarenheter av typ 5 år gammalt bränsle, vill man aldrig chansa så skall man kasta allt bränsle efter 6 månader gör du @Kane det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 18 Juli , 2023 Jag skulle inte använda den bensinen. Jag har provat gammal (flera år gammal) bensin i en grästrimmer. Gick inte bra, svårstartad och gick riktigt dåligt. Blandade ny bensin, tadaa, inga problem 🙂 /Mathias 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 11 minuter sedan skrev skippeer: Jag är intresserad om någon har praktiska erfarenheter av typ 5 år gammalt bränsle, vill man aldrig chansa så skall man kasta allt bränsle efter 6 månader gör du @Kane det? Enl. bensinbranchen är ju lagringstiden kort (3-4 månader har jag för mig) Jag försöker att inte köpa på mig för mycket så det blir över mellan säsongerna och är noga med att köra upp den äldsta bensinen först. Jag har inte märkt någon skillnad om bensinen är 9-12 månader gammal mot ny men som sagt i tidigare inlägg, många år funkade inte. /Mathias Redigerad 18 Juli , 2023 av Strosselhuset 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 435 Postad 18 Juli , 2023 Tack för era erfarenheter. Får släpa dunken till miljöstationen och hälla ut. S.k. moderna bränslen börjar likna hållbarheten hos mjölk 😉 Omöjligt för mig att i förväg uppskatta hur mycket/lite som vi använder utombordaren per säsong. Rent praktiskt, hur gammalt 2-taktsbränsle är vettigt att använda? 6 månader, 1 år, 2 år… någon tumregel som jag kan tillämpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 47 Postad 18 Juli , 2023 Tanka alkylat istället så slipper du tänka på saken, den håller ungefär tio gånger så länge. Om man tvingas kassera den vanliga bensinen då och då så blir det ändå ingen större prisskillnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 18 Juli , 2023 6 timmar sedan skrev Strosselhuset: Jag skulle inte använda den bensinen. Jag har provat gammal (flera år gammal) bensin i en grästrimmer. Gick inte bra, svårstartad och gick riktigt dåligt. Blandade ny bensin, tadaa, inga problem 🙂 /Mathias Och jag i en traditionell gräsklippare en 40 år gammal Klippo med B&S-motor, en skvätt kvar sedan förra hösten, motorn startade på andra rycket, men det är ju en fyrtaktare utan oljeinblandning. På den tiden det fanns moped i familjen så fick den alltid ta över gammal bensin från olika utombordare som då också fanns i familjen... och den där moppen kunde vara svårstartad och gick väl inte så där jättebra egentligen på gammal bensin, men den gick. Men du kan ju alltid späda gammal bensin med ny, om du nu inte vill hälla bort den gamla bensinen, eller starta motorn på färsk bensin och sedan hälla i den gamla i tanken...helt och hållet delvis, ungefär precis exakt så som @Strosselhuset beskriver här ovan. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser