Vestergren 33 Postad 17 Juli , 2023 Köpt ny båt och eltoan verkar lite trött, den gör skålen tom på diverse saker som brukar hamna i toaletten men den töms aldrig på vatten under sugningen? Min förra som jag installerade sög torrt skålen, spolade i vatten,sög torrt osv. Medan denna mer sävligt tömmer med skålen till viss del fylld med vatten...ngn som har samma funktion på sin? Känns som det förbrukas väldigt mkt vatten och spolningen går rätt trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 17 Juli , 2023 (redigerade) Beroende på fabrikat, tror jag, gör toan så. Min Jabasco spolar även in vatten om jag trycker på den knappen. Jag kan även trycka för att endast suga ut eller bara spola in. Ja, det blir lite mer vatten än med manuell toa. Red: stavfel Redigerad 17 Juli , 2023 av 1stPeregrine 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 Juli , 2023 Jag har en Johnson, den lämnar också litet vatten, kanske 2dl, kvar längst ned i skålen. MEN det har hänt att den spolat ut ”saker och ting” dåligt, och då har det varit kalkbeläggningar på insidan av slangen som går mellan toan och tanken. Även tankens avluftning kan vara för klent dimensionerad om toan blir svårspolad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 18 Juli , 2023 Är väl inte fel att ha vatten kvar i holken. I de flesta bostäder och hus, funkar det ju så. Annars skulle odörer stiga upp ur stolen. Inte direkt fräscht 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 18 Juli , 2023 Får avvakta och se, även om den gjorde jobbet så kändes det inte 100. Men då verkar det normalt initialt iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 18 Juli , 2023 11 timmar sedan skrev Vestergren: ...ngn som har samma funktion på sin? Men vad är det mer exakt för toa (fabrikat/modell) du skaffat ? Du lär ju få ett mer relevant svar från någon med samma modell som du har, för rent allmänt kan de - som du sett av svaren hittills - bete sig lite olika. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 18 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Hybro: Är väl inte fel att ha vatten kvar i holken. I de flesta bostäder och hus, funkar det ju så. Annars skulle odörer stiga upp ur stolen. Inte direkt fräscht I bostäder med normalt avlopp så är vattenlåsen till för att förhindra lukt att komma ut. I båttoan är det jokerventilen som sköter det. Fungerar inte den så hjälper det inte hur mycket vatten du har i skålen. Det kommer att bli kontaminerat och lukta illa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 18 Juli , 2023 42 minuter sedan skrev IngemarE: Men vad är det mer exakt för toa (fabrikat/modell) du skaffat ? Du lär ju få ett mer relevant svar från någon med samma modell som du har, för rent allmänt kan de - som du sett av svaren hittills - bete sig lite olika. Jepp, glömde dock kolla märke när jag var vid båten och nu kommer jag inte hämta den på ett par veckor. Får kika när jag kommer dit nästa gg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Hybro: Är väl inte fel att ha vatten kvar i holken. I de flesta bostäder och hus, funkar det ju så. Annars skulle odörer stiga upp ur stolen. Inte direkt fräscht Båttoaletter har iallmänhet inget vattenlås. Men som skrivits, det är ju bara bra om det står kvar några dl spolvatten i holken. 4 timmar sedan skrev IngemarE: Men vad är det mer exakt för toa (fabrikat/modell) du skaffat ? Du lär ju få ett mer relevant svar från någon med samma modell som du har, för rent allmänt kan de - som du sett av svaren hittills - bete sig lite olika. Ja det vore ju bra att veta. Det finns en hel del att välja på, 3 timmar sedan skrev excel319: I bostäder med normalt avlopp så är vattenlåsen till för att förhindra lukt att komma ut. I båttoan är det jokerventilen som sköter det. Fungerar inte den så hjälper det inte hur mycket vatten du har i skålen. Det kommer att bli kontaminerat och lukta illa. Alla eltoaletter har heller inte någon jokerventil, min exempelvis, har ingen sådan. Men ett tips är att sätta en backventil efter toaletten, detta hindrar spolvatten att rinna tillbaka, och kan möjligtvis hindra dålig lukt att spridas från tanken. Ett bra tips är också att ha en ordentlig dimension på avluftningsslangen från tanken, då blir det lättare att spola och det går snabbare att sugtömma. För några år sedan bytte jag till en 108 liters septiktank, men Ø25 mm tillopp och samma dimension till avluftningen. Sugtömningsslangen och slangarna till nödtömningen är Ø38 mm. Jag sugtömmer den på på mindre än en minut med de modernare sugtömningspumparna. Det är nog bra att spola rikligt, iallafall så att slangen mellan toa och tank är fri från fekalier, papper och urin. Men om man ligger i naturhamn kanske man inte vill fylla tanken med en gång bara med spolvatten. Sedan är det bra att ha en sil efter bordsgenomföringen till spolvattnet. Jag har skrivit det många gånger förut, men jag har fått in någon slags brun trådalg som ser precis ut som Malacos kolasnören… Den där j_kla algen trasslar till det och orsakar stopp i spolsystemet. Det har även hänt att jag fått in denna alg i motorns primära kylsystem, det mesta mosades av impellern, men det blev en seg massa kvar som hindrade kylvattnet att komma fram dit det skulle. Redigerad 18 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 18 Juli , 2023 Jag får återkomma med modell, bra att veta haha 😆 Men då finns det iallafall ngn som har liknande erfarenheter, får utvärdera när man kör hem båten. Tackar för svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Vestergren: Jag får återkomma med modell, bra att veta haha 😆 Men då finns det iallafall ngn som har liknande erfarenheter, får utvärdera när man kör hem båten. Tackar för svar. Om det är någonting vi har diskuterat i detta forum så är nog det där med toaletter ett av de mest frekventerade samtalsämnena, därmed pratar vi inte alltid bara skit...🤪 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 18 Juli , 2023 Vill påstå att det också handlar om handhavandet. När vår båt (och eltoan i den) var ny så sög maceratorpumpen bättre än den gör nu och det blev nästan tomt i toan. Sen rinner det alltid in lite vatten från ”till-pumpen” som fyller skålen med några dl. Nu löser vi det med att först köra ”tömning+spolnings-knappen” i några sekunder för att sedan direkt gå över till enbart ”spola-ut” knappen. Efter några år brukar slangen mellan toa och tank sättas igen av kalk och avlagringar. Jag har med framgång spolat in Biltemas Casetten Tank Cleaner (artnr 36-1641) och låtit det stå i slangen några dar. Det har efter det blivit betydligt bättre ”drag”. Samma vätska använder jag för att inte septiktank-mätarens sensor ska ”klägga” igen genom fylla tanken med sötvatten och ett antal flaskor av medlet och låta det stå några dar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Juli , 2023 7 minuter sedan skrev ChristerN: Vill påstå att det också handlar om handhavandet. När vår båt (och eltoan i den) var ny så sög maceratorpumpen bättre än den gör nu och det blev nästan tomt i toan. Sen rinner det alltid in lite vatten från ”till-pumpen” som fyller skålen med några dl. Nu löser vi det med att först köra ”tömning+spolnings-knappen” i några sekunder för att sedan direkt gå över till enbart ”spola-ut” knappen. Efter några år brukar slangen mellan toa och tank sättas igen av kalk och avlagringar. Jag har med framgång spolat in Biltemas Casetten Tank Cleaner (artnr 36-1641) och låtit det stå i slangen några dar. Det har efter det blivit betydligt bättre ”drag”. Samma vätska använder jag för att inte septiktank-mätarens sensor ska ”klägga” igen genom fylla tanken med sötvatten och ett antal flaskor av medlet och låta det stå några dar. Jag tog bort "skyddet" runt tankgivaren, då funkar det betydligt bättre. Bara att konstatera att konstruktionerna skiljer sig åt. I min toa finns det bara en elmotor med en pump, måhända med dubbla pumpkammare, och följaktligen bara en knapp att trycka på. Sedan måste man använda dessa toaletter med förstånd, det går inte att bajsa och spola som man gör hemma, utan man får liksom dela upp det litet, och spola efterhand. Jag har också kört nämnda preparat, men iår blev det en italiensk mixtur, all text på förpackningen på italienska... som jag inte behärskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 19 Juli , 2023 12 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag tog bort "skyddet" runt tankgivaren Que? Vad menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 19 Juli , 2023 2023-07-17 vid 22:03 skrev Vestergren: Köpt ny båt och eltoan verkar lite trött, den gör skålen tom på diverse saker som brukar hamna i toaletten men den töms aldrig på vatten under sugningen? Min förra som jag installerade sög torrt skålen, spolade i vatten,sög torrt osv. Medan denna mer sävligt tömmer med skålen till viss del fylld med vatten...ngn som har samma funktion på sin? Känns som det förbrukas väldigt mkt vatten och spolningen går rätt trögt. Enklare eltoaletter har bara en motor som driver pumparna. Då blir det så att den suger och spolar samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 19 Juli , 2023 9 timmar sedan skrev ChristerN: Que? Vad menar du? Vi kanske inte avser samma sorts givare. Min ser ut som den på bilden. Inuti ”röret” finns det en flottör med en magnet i, som löper på en stång med magnetiska avkännare i. Ja min givare fastnade, det blev en massa avlagringar inuti röret, och de små hålen sattes igen, så jag tog sonika bort detta rör för några år sedan, sedan dess inga problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 19 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Vi kanske inte avser samma sorts givare. Min ser ut som den på bilden. Inuti ”röret” finns det en flottör med en magnet i, som löper på en stång med magnetiska avkännare i. Ja min givare fastnade, det blev en massa avlagringar inuti röret, och de små hålen sattes igen, så jag tog sonika bort detta rör för några år sedan, sedan dess inga problem. Aha! Tack, då förstår (även) jag 😉. Har sett såna men hade glömt bort det när jag läste din kommentar. Har bara flottören på stången i vår båt men lik förb_nnat blir det klet på stången om jag inte kör rengöringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 19 Juli , 2023 (redigerade) Det röret hindrar toapapper och andra "större" saker att blockera flottören inuti, samt i viss mån "klet" från att komma in och göra detsamma. Det är just därför som man satt på ett sådant rör på de vanliga tankgivarna, för de fungerar inte länge i en toatank annars. Att det ändå fungerar utan rör det tror jag beror på att - om jag inte tar fel - @Georg_Ohm har eltoa och därmed en kvarn som mal ner större objekt till nästan ingenting. Så har man inte eltoa så tror jag definitivt inte man skall ta bort "röret", för då fungerar nog inte givaren länge. Redigerad 19 Juli , 2023 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 20 Juli , 2023 13 timmar sedan skrev IngemarE: Det röret hindrar toapapper och andra "större" saker att blockera flottören inuti, samt i viss mån "klet" från att komma in och göra detsamma. Det är just därför som man satt på ett sådant rör på de vanliga tankgivarna, för de fungerar inte länge i en toatank annars. Att det ändå fungerar utan rör det tror jag beror på att - om jag inte tar fel - @Georg_Ohm har eltoa och därmed en kvarn som mal ner större objekt till nästan ingenting. Så har man inte eltoa så tror jag definitivt inte man skall ta bort "röret", för då fungerar nog inte givaren länge. Om det är någonting jag har mekat med väldigt mycket under semesterturerna så är det med obstruktioner i manuella toaletter, och allt vad som där till hör. efter installation av eltoa i de senaste två båtarna jag ägt har toaproblemen nästan försvunnit, ja nästan. Ja precis så är det, men jag tog det för givet då vi diskuterar eltoa i denna tråden, men det kommer väl kanske in någon som inte läst från början. Men jag kan tänka mig att de där små hålen i röret, uppskattningsvis 5-6 mm är för små, det kan förvärras i en manuellt pumpad toa då "det man spolat ner" inte är lika finfördelat som efter "processen" av kvarnen i eltoan. Alla har väl problem med kalkbildningen i sina toasystem oavsett man har manuell eller elektrisk toalett? och de där hålen drabbas väl av "åderförkalkning" ganska snabbt. Möjligen bildas kalkbeläggningarna i större omfattning för oss som använder saltvatten för att spola med, någon med kemikunskaper kanske kan förklara det fenomenet? När jag tidigare, i förra båten, för rätt längesedan hade en vanlig standard Jabsco-Par pumptoa hade jag då en vanlig sådan givare utan rör på utsidan, och det fungerade bra där också. Det är sällan jag säger emot @IngemarE då han har rätt i det mesta, men jag tycker nog att även de som spolar manuellt kan ta bort föret... om dom nu har problem med att givaren fastnar. Men då jag ändå skriver om detta med dessa givare, så är septiktankgivarna av denna modellen "bakvända" gentemot givare för bränsle- eller vattentank. Resistansen är den samma men fullt resp. tomt är omvänt. Nästan som US-standard men inte riktigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser