Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
AndersM65

Tjocklek på schims

Rekommendera Poster

Har en VP 4.3 där jag fick start problem, då inte startmotorn fick grepp i startkranssen.

Nu har jag forskat runt lite, de ska tydligen schimsas vid montering, vilket inte var gjort på min.

Vad för tjocklek har schimsen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är exakt på din motor, men vanligtvis används shims för att finjustera något som behöver vara exakt men där tillverkningen av ett motorblock (t ex) är en grov process, och därför är shimsens tjocklek unika för det specifika exemplaret motor. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev AndersM65:

Har en VP 4.3 där jag fick start problem, då inte startmotorn fick grepp i startkranssen.

Nu har jag forskat runt lite, de ska tydligen schimsas vid montering, vilket inte var gjort på min.

Vad för tjocklek har schimsen?

Volvo Penta har aldrig haft några startmotorshims i sortimentet. Inte Mercruiser heller tror jag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-07-18 vid 17:32 skrev Rollen:

Volvo Penta har aldrig haft några startmotorshims i sortimentet. Inte Mercruiser heller tror jag. 

S.motorn jag böt ut var av noname modell, köpte likadan men får ändå inte s.motorn att dra runt. Andra s.motorer jag kikat på levererades med shims, därav min fråga.

Till detta hör att 2017 byte föra ägaren ut startmotor och krans på svänghjulet, börjar misstänka att kransen snor runt på svänghjulet eller att den flyttats sig.

Ska kolla de i morgon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om Du shimsar kommer väl startmotor och dess startdrev längre ut från svänghjul/startkrans?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sprungit på shims (i original) på en startmotor någonsin, tror jag. Men det finns ställen man inte sprungit på, förstås....

Det är ju grova mått det handlar om och ingen millimeterprecision på positionen i djupled på startkrans/drev direkt. Shims brukar man använda för att just finjustera det som behöver ha bättre toleranser än man kan få vid gjutning (< någon mm), som @Peter_K skriver, och det är det ju inte frågan om här.

Kan det vara så att man vid en start som inte är för avsedd för denna motor skickat med mellanlägg/shims för att få den att inte gå för djupt, för att kunna "fula" och få modellen att passa någorlunda i alla fall ?

Oavsett så är det ju som @Hybro skriver, att du får den ännu längre ut/från startkransen om du lägger dit mellanlägg/shims. Och då greppar den ju ännu sämre.

OM det nu är det som är felet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att inte kuggarna på startkransen är rensade.

Det hände på en startkrans som delvis stått under vatten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite osäker men är inte detta en GM,motor i botten.Gamla cheva motorer skulle startmotorn schimsas vid montering.Bultarna sitter uppåt i blocket och inte i sprängkåpan.Det var för att justera träffbilden mellan startkrans och startmotor drev.Såg nu att om det är en sådan startmotor finns dessa på Hansen Racing.

Ronnie

DOR02350

Startmotorshims

GM motorer med snett bultmönster. 3 olika tjocklekar, totalt 3 st.

160,00 k

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AndersM65

Ska även tillägga att på samma sida finns schims för rakt bultmönster,Mycket viktigt måste justera fästet i bakkant på startmotorn.Vissa fuska och tog bort bakre fästet,inte bra startmotorn kan vrida sig och träffar på startkransen.Undrar om inte detta var vad som hänt tidigare ägare,var noggrann även bakre fäste finns på Hansen om det saknas.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...