Sublime 2 Postad 17 Juli , 2023 Jag köpte ny båt inför sommaren med en 2-taktare Mercury 90 hp elpto från 2001. Han jag köpte den av sa att den ibland dog när man hade den på tomgång och märkte ganska snabbt att så var fallet. Jag läste på lite och skruvade på tomgångsskruven och löste att den inte dör (även om jag kan tycka den är lite ryckig i gången). Men till problemet, om jag har den på tomgång och ger lite gas för att köra eller backa så dör den, detta ställer ju till det eftersom motorn i princip alltid dör när man ska lägga till vilket inte är något vidare. Jag löser det genom att starta igen och ge manuell gas och varva upp motorn och sen lägga i växeln (vilket jag antar inte så bra för motorn att typ ”slå” in växeln). Jag inbillar mig att det har med bensintillförseln att göra? Och att när jag varvar upp manuellt så drar motors bensinpump igång och därför funkar det sen? Fick även för mig att blåsan var lite svår att få hård någon gång och funderade på om den kunde dra luft så bytte hela slangen och blåsan men tyvärr hjälpte inte det. När jag väl kör i lite hastigheter tycker jag motorn går hur bra som helst (även om jag tycker den verkar dra något jävulskt mycket mer bensin). Någon som har någon idé på vad nästa steg kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 72 Postad 17 Juli , 2023 Jag misstänker att förgasarna kan behöva en rengöring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sublime 2 Postad 1 Augusti , 2023 Kan meddela att jag lämnade in den och det var tydligen någon som skruvat på tomgången och inställningarna (frågade inte exakt vilka) så efter att de gjort det så fungerade allt bra (bad dem även att rengöra förgasarna så det blev också gjort). Nu går den som en 20 år gammal tvåtaktare ska göra! 👍 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Augusti , 2023 Stort beröm för att du återkom och för att du beskrev exakt vilken motor de gällde. Allt som oftast beskriver frågeställaren motorn som typ 40 hk Mercury, vilket stämmer in på säker 100 mer eller mindre olika motorer som förekommit sedan 50-talet. 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser