Gå till innehåll
fredag 12 juli 2024
halleljung

Monark 670, lite vatten i skåran under motorn

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, är lite vatten i skåran under motor, hur lång är den skåran? Ser att den går under bensintanken, går den genom hela skrovet till ruffen? Finns ett litet hål där. Kan det finnas en större vattensamling i mitten av skrovet? Går det öppna någon lucka i golvet i salongen? Hur mycket vatten är ok i skåran? Mvh 

Redigerad av halleljung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev halleljung:

Hej, är lite vatten i skåran under motor, hur lång är den skåran? Ser att den går under bensintanken, går den genom hela skrovet till ruffen? Finns ett litet hål där. Kan det finnas en större vattensamling i mitten av skrovet? Går det öppna någon lucka i golvet i salongen? Hur mycket vatten är ok i skåran? Mvh 

Den skåran kallas felaktigt för "kölsvin" men heter "kölskarp" men det ordet är det få som använder. Den fortsätter framåt i nästan hela båtens längd.

Strax framför bränsletanken under dörren finns det ett "skott" (=mellanvägg) i detta skott finns det längst ned ett dräneringshål, där det är meningen att vatten framifrån skall kunna rinna ut akterut under motorn och där pumpas ut med länspumpen. Men detta hål brukar vara igensatt av en massa gojs. En stabil ståltråd eller en gammal antenn att peta med inunder tanken kan göra underverk.

 

När jag hade en sådan båt pallade jag upp den efter torrsättningen så att den lutade litet bakåt, sedan skruvade jag loss anslutningen till vattentanken, som ligger längst fram i båten, och lät då vattnet rinna genom hela båten och sedan ut genom dyvikan som sitter under skölden på akterspegeln nedersta del... jo jag tror att dyvikan var original, kan tänkas att jag satte dit den... det var ju så himla längesedan jag hade en sådan trevlig liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar Georg.

Den lilla mellanväggen är rutten längst ner med golvet, därför jag är nyfiken på hur det ser ut under, oklart hur man tar bort den då jag inte ser några skruv skallar. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev halleljung:

Ok, tack för svar Georg.

Den lilla mellanväggen är rutten längst ner med golvet, därför jag är nyfiken på hur det ser ut under, oklart hur man tar bort den då jag inte ser några skruv skallar. Mvh 

Jag hade aldrig ur bränsletanken ur min båt, men jag kan gott tänka mig att du måste lyfta ut den för att komma åt.

Att skottet under durken ruttnat beror ju på att det stått vatten där länge. Jag skulle tro att det är någon slags marinplywood som är skruvad i två vertikala lister som i sin tur är skruvade i båten.

Om du skall snickra till ett nytt sådant skott så är formplywood ett bättre val, det tål fukt och väta mycket bättre. Glöm inte att försegla ändträt med någon bra lackfärg, för att hindra att vatten sugs upp den vägen.

 

Men jag minns iallafall att det framför tanken satt ett skott som anslöt till undersidan av dörrens tröskel. Jag vill även minnas att det satt en sådan där matta med ljudisoleringsmaterial mellan tanken och detta skott. Säkerligen samma isolering på tankens sidor och baksida. Bakom tanken finns det ytterligare ett skott som avgränsar tankutrymmet från motorrummet.

 

Däremot tog jag ut vattentanken en gång, det var en massa läbbiga avlagringar i den, jag minns inte om den hade en inspektionslucka, men det måste den nog haft eftersom jag kom åt att skura den invändigt med diskmedel och en diskborste. För att få ut den tanken skar jag ett snitt i inredningsmaterialet, efter en kant på den plywoodskiva som är skruvad ovanpå tanken.

 

Det båten var före sin tid, senare kom ju bland annat Flipper med en båtmodell med samma koncept.

Det var Pelle Pettersson som ritade Monark 670. Och den var nog samtida med de första maxibåtarna. Trots att båten bara är omkring 25 fot går den bra i sjön och tar vårgorna relativt bra, men man måste ha litet fart. Det satt en AQ 130 i från början med 280 drev, den motorn var för klen, det finns dom som lyft i både V6or och V8or. Jag bytte till en AQ 140 som var färskvattenkyld. 
Och som du ser är båten väldigt välbyggd, det är mycket material i skrov, däck och överbyggnad, den är alltså tung. Trimplan var inte standard, jag tror att de flesta fått det under tidens gång, om du inte har trimplan bör du installera sådana eftersom båten gärna gräver ner sig i aktern och då inte riktigt orkar upp i halvplanande gångläge.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med tagit bort färskvatten tanken och städat utrymmet.

 

Jag har såga upp golvet över bensin tanken men gick inte att komma åt infästningen på skottet då tanken är jättestor och ligger nästan kant i kant med trä skottet.

 

Jag har sugit upp vattnet under motorn med en oljepump, då länspumpen är en vanligt dränk pump som är för stor för skåran får den inte upp allt.

 

Tror du det är torrt i hela skåran nu? det finns inget vatten under motorn och inget en bit in under tanken vad jag kan se. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev halleljung:

Jag har med tagit bort färskvatten tanken och städat utrymmet.

 

Jag har såga upp golvet över bensin tanken men gick inte att komma åt infästningen på skottet då tanken är jättestor och ligger nästan kant i kant med trä skottet.

 

Jag har sugit upp vattnet under motorn med en oljepump, då länspumpen är en vanligt dränk pump som är för stor för skåran får den inte upp allt.

 

Tror du det är torrt i hela skåran nu? det finns inget vatten under motorn och inget en bit in under tanken vad jag kan se. Mvh 

Det är ju svårt att svara på utan att ha sett hur det ser ut.

Min durk över tanken var en plywoodskiva som bara var fastskruvad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...