motorproffset 0 Postad 17 Juli , 2023 Hej! Min utombordare går inte att dra runt med startsnöret. Undrar om någon har tips på hur jag ska felsöka eftersom jag kan väldigt lite om motorer. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 17 Juli , 2023 Är det tvärstopp i draget så det inte ens går att dra ut snöret? I så fall är förmodligen växeln i och aktiverar startspärren. Kan också vara att motorn rostat fast eller skurit av överhettning, men det går också att ta reda på. Börja med att dubbelkolla att motorn är i neutral/friläge när du försöker starta. Du kan kolla genom att rotera propellern. Den ska rotera lätt med motorn i neutral, men bli väldigt trög/fast med växeln i. Om det går att dra i snöret obehindrat, men att motorn ändå inte startar är det ett annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 17 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev motorproffset: Hej! Min utombordare går inte att dra runt med startsnöret. Undrar om någon har tips på hur jag ska felsöka eftersom jag kan väldigt lite om motorer. Tack på förhand! Går svänghjulet att snurra manuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorproffset 0 Postad 18 Juli , 2023 Tack för snabbt svar! Som ni säkert förstår är mitt användarnamn ironiskt, det här är väldigt nytt för mig.😅 När jag drar i snöret ser jag att en plastbit fälls ut och greppar tag i svänghjulet, men där tar det stopp. Har även försökt att vrida svänghjulet med handen, men utan framgång tyvärr. Den här lilla motorn tror jag inte har någon växel, jag har iallafall inte hittat en spak för det. Propellern går att vrida ca 10 grader, men är trög. Återigen, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 18 Juli , 2023 13 minuter sedan skrev motorproffset: Tack för snabbt svar! Som ni säkert förstår är mitt användarnamn ironiskt, det här är väldigt nytt för mig.😅 När jag drar i snöret ser jag att en plastbit fälls ut och greppar tag i svänghjulet, men där tar det stopp. Har även försökt att vrida svänghjulet med handen, men utan framgång tyvärr. Den här lilla motorn tror jag inte har någon växel, jag har iallafall inte hittat en spak för det. Propellern går att vrida ca 10 grader, men är trög. Återigen, tack! Den lilla som fälls ut låter ju som startspärr. Kan du ta några bilder på motorn från olika vinklar, gärna så man ser alla eventuella spakar, knappar eller andra reglage, och även vilken modell det är. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Juli , 2023 27 minuter sedan skrev raol: Den lilla som fälls ut låter ju som startspärr. Kan du ta några bilder på motorn från olika vinklar, gärna så man ser alla eventuella spakar, knappar eller andra reglage, och även vilken modell det är. Är det inte en slags medbringare på startapparaten då? Men om svänghjulet nu är orubbligt oavsett vad den lilla plastbiten har för position så har ju kolven fastnat i cylinderloppet. Tvåhästare utan backslag brukar ju inte ha någon startspärr.... där roterar ju propellern hela tiden vare sig man vill eller ej, när man drar i snöret och när motorn går. Men jag vet att Hondas motsvarighet kom med en centrifugalkoppling, som frikopplade propellern när motorn gick på tomgång. Du kan testa att skruva ur tändstiftet, placera motorn så att tändstiftshålet pekar uppåt. Häll någon tunn olja, ja diesel funkar bra, i tändstiftshålet. Låt detta stå i minst ett dygn, prova att vrida på svänghjulet, om det fortfarande inte rubbar sig så fortsätter du med dieseln några dagar till. Vet du hur länge det varit såhär? Om det nu är en gammal motor som stått länge och kanske har nypt/skurit pga. varmgång, eller om det kommit ned fukt i cylinderns som orsakat rostskador är dessvärre prognosen rätt så dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli , 2023 Dessa små motorer har ingen växel utan är direktdrift på propellern. Man backar genom att svänga motorn 180° Jag har en Suzuki 2 hk skulle tro att Yamaha är lika uppbyggd . kanske till och med lika maskin. Sitter det fast så är det nog att börja skruva, Ta bort topplocket för att se hur cylindern ser ut. Antingen har den skurit cylinder kolv eller så har vinkelväxeln (vid propellern) nypit Dom här motorerna är enkelt uppbyggda och har man inte tummen mitt i näven så klarar även en som aldrig skruvat med motorer av det. Det sitter troligtvis en impeller bakom propellern, är den hel. Har den gått utan kylvatten så har den troligtvis värme nypt Men som raul skriver, en bild 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 18 Juli , 2023 Ok, jag var medveten om att det normalt inte finns backväxel på såna små, men jag utgick från att det i alla fall gick att lägga motorn i friläge. Tydligen inte alltså... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorproffset 0 Postad 20 Juli , 2023 Tack igen för alla svar! Idag skruvade jag isär vinkelväxeln. När jag skruvade axeln från motorn snurrar även propelleraxeln, den hade inte något större problem. Men, svänghjulet går fortfarande inte att dra runt trots att vinkelväxeln är bortkopplad. Så nu har jag skruvat bort tändstiftet och hällt i diesel i cylindern. Nu får det stå och dra över natten. Den lilla plastbiten jag skrev om förra gången är det inget fel på, det var mest för att beskriva när det tog stopp. Jag kan inte hitta någon motorskylt, jag återkommer när jag vet mer. Den har inte alltid varit våran så jag vet inte när den slutade fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorproffset 0 Postad 20 Juli , 2023 Nu hittade jag ett nummer på undersidan av motorn. 6A100 stod det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 20 Juli , 2023 Jag tog en gång en större träkloss och satte uppepå kolven och bankade på med plastslägga, detta var visserligen inte på utombordare, men på en annan jämförbar motor, till en motorsåg. Kolven lossnade och efter ännu mer diesel så gick motorn att dra runt. Men den motorn var ändå bortom alla räddning, så den åkte i metallskrotscontainern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser