Kent44 0 Postad 16 Juli , 2023 Hej, Har en Mercruiser 3.0 LX. Motorn startar, men stannar efter ca 5 sek. Har gjort rent bränslepump, bytt packningar och filter och även vattenseparator-filtret Har funderingar på en smal genomskinlig gummislang (den gula på bilden nedan till höger) som går bränslepumpen till förgasaren. Vad har den för funktion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 16 Juli , 2023 (redigerade) Är kopplingen upp till vänster gipsad? Kan väl aldrig vara tät. Bara undrar då motorn stannar. Redigerad 16 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent44 0 Postad 16 Juli , 2023 Nej, bilden är tagen innan rengöringen. 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juli , 2023 Slangen har ingen funktion så länge pumpen är hel. Däremot om membranet i pumpen går sönder så kommer soppan att sugas in i förgasaren istället för att hamna i kölsvinet där det kan säga Pang. Alltså en ren säkerhets anordning 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent44 0 Postad 16 Juli , 2023 Tack för svaret! 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 16 Juli , 2023 Är det liknande ordnat på dieselmotorer? På min Yanmar enstånka YSM finns inget. Kanske diesel hamnar i vevhuset vid läck på membranet? Då borde smörjoljenivån öka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent44 0 Postad 17 Juli , 2023 Osäker tyvärr på dieselmotorer. Det märkliga här är att när slangen inte sitter i strålar det ut bensin, inte på den sidan slangen sitter utan på andra sidan där uppetill. Får hoppas det inte är något fel på pumpen för det ska ju inte komma ut någon bensin överhuvudtaget, varken med slangen eller utan. Det blir en ny genomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Juli , 2023 Nu måsta vi klargöra vissa saker. Du har väl 2 grova slangar på pumpen en som kommer från tanken och en som går till förgasarens flottör hus dvs soppa in till förgasaren. Sedan då den "gula" tunna slangen, den ska gå till en anslutning högt upp på förgasaren strax under luftburken eller mera korrekt flamskyddet. Kommer det soppa ur den slangen så dränks motorn med soppa och stannar. Och då är pumpen trasig. Verkar vara det felet du har. Ang diesel så behövs inte den säkerhetsanordningen då diesel inte är eldfängt, så om det kommer diesel i kölsvinet så luktar det bara, risk för explosion är i princip obefintlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent44 0 Postad 17 Juli , 2023 Tack för Info. Skall kolla den gula slangen. Misstänker att Bränslepumpen är trasig. Pumpen troligtvis från 1998. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Juli , 2023 16 timmar sedan skrev Gelis: Slangen har ingen funktion så länge pumpen är hel. Däremot om membranet i pumpen går sönder så kommer soppan att sugas in i förgasaren istället för att hamna i kölsvinet där det kan säga Pang. Alltså en ren säkerhets anordning Kan lägga till att på äldre pumpar där anslutningen saknas helt så hamnar inte bensinen i kölsvinet utan den hamnar i oljetråget om membranet är trasigt. Då ser man inte ens att den läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent44 0 Postad 18 Juli , 2023 Tack för info. Det hade gått hål på bränsleröret som orsakade detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser