Gå till innehåll
söndag 15 december 2024

Rekommendera Poster

Hello! Har en Fjord Wing från 73.
Inombordare, Volvo Penta AQ115.
Båten är 6 meter lång och har precis skruvat dit trim-plan för att få den i planing snabbare då den vart väldigt baktung tidigare. 
Trim-planen är kanon! Nästan lite för bra, för nu när jag gasar hamnar (vad jag tror) avgasröret & drevet nästan över vattenytan som resulterar i att den tappar varv från ca 4000 till 3000 på en millesekund. Mest när det är lite vågigt. Någon som har eller haft liknande problem? Trimplanen kan justeras i 5 steg. Har provat inställning nr 3 och 1 av sorten Nauticus Smart Tab Kit Sx Komposit 40lb. 

IMG_5955.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite konstigt att varvtalet skulle sjunka när båten hamnar högre i vattnet pga. trimplanen, det borde ju snarare vara tvärt om.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Det låter lite konstigt att varvtalet skulle sjunka när båten hamnar högre i vattnet pga. trimplanen, det borde ju snarare vara tvärt om.

 

 

Ja exakt. Men mitt avgasrör hamnar ovanför vattnet, kan det va nånting där?

Om jag förstått det rätt så ska mitt avgasrör vara under vattenytan? Ska man typ förlänga avgasröret? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten intaget till kylningen i avgasstöveln

så flytta till någon stans i botten i motorrummet med en kulventil och plugga intaget i stöveln för det är totalt värdelöst 

du kan få en värme nypning på grund av att avgaserna stör vattenintaget 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Fogden:

Har du vatten intaget till kylningen i avgasstöveln

så flytta till någon stans i botten i motorrummet med en kulventil och plugga intaget i stöveln för det är totalt värdelöst 

du kan få en värme nypning på grund av att avgaserna stör vattenintaget 

Okej. Tror inte jag riktigt förstår vad du menar faktiskt. Ska jag plugga igen nått vid avgasröret? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att trimplanen kan justeras i fem steg?

Jag tolkar det då som att du inte kan justera dem när du kör, vilket nästan är ett måste på en planande båt, på en halvplanande hade det funkat med fast inställning. Varför?

Jo vanligtvis när man har elektriska/ hydrauliska trimplam och du gasar på och ska upp i planning, så sätter ju sig aktern och då vinklar du ju ner trimplanen men så fort båten reser sig ur vattnet ska trimplanen tas upp igen annars trycks fören ner och aktern upp och båten får en felaktigt gångläge som varken är ekonomiskt eller säkert.

För det låter på din beskrivning som om aktern lyfter?

Är det gasdämpade trimplan så prova mjukare inställningar tills båten får ett lätt bakåtlutat gångläge i ca 20? knop eller när nu båten får lanar ut ordentligt. Men fören ska aldrig peka nedåt i planing.

Välkommen till MG förresten 🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de behåller vinkeln som det ser ut på bilden så går båten tung i fören med lägre varvtal på maskin, det blir dessutom värre med mer vågor.

Du trycker dessutom undan vattnet som normalt omsluter avgasröret.

Det är näst intill meningslöst att ha fasta trimplan på den båten så bästa tipset är att byta ut dem så att du kan justera under gång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i botten på avgasstöveln så ser du en Hålsil framkant på stöveln det är vatten intaget till motorn det vatten intaget brukar koridera sönder och då funkar inte kylningen som den skall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Themariner:

Om de behåller vinkeln som det ser ut på bilden så går båten tung i fören med lägre varvtal på maskin, det blir dessutom värre med mer vågor.

Du trycker dessutom undan vattnet som normalt omsluter avgasröret.

Det är näst intill meningslöst att ha fasta trimplan på den båten så bästa tipset är att byta ut dem så att du kan justera under gång. 

 

Dessutom blir båten svår och farlig  att styra då den överplanar och kan skära ner i svängarna

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...