Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
RichFall

Korroderad Alu tank

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Korroderad aluminium tank!
Har problem med en alutank som korroderat efter 6 år så att den läcker. 
Misstänker att några läckströmmar på något sätt orsakat detta. Normalt är det torrtunder tanken men det syns att det varit blött upp en bit tidigare. 
Jordningen av tanken känns undermålig. Är bara jordad via en klen jordkabel i båtens kablage. Långt till jordpunkten. Om jag spänningsmäter mellan jord på batteriet och jord på tanken så är det en spänningsskillnad på 35 mA. 
Har också hört att länspumpen kan vara ett problem med läckströmmar. 

Några idéer för att eliminera problemet med den nya tanken?

 

E296729F-117C-4ED1-B018-870999E7FB07.jpeg

Redigerad av RichFall
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver att tanken är ”jordad” - menar du att tanken är jordad genom att den är kopplad till en jordplatta under båten, eller att den är kopplad till minus i elsystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för slags tank? Vatten, bränsle, septik?

Av bilden ser det ut som att den även sitter i en plastbåt? Mer info vore bra så man kan avgöra om den över huvud taget behöver en jord/minusanslutning.

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver "Om jag spänningsmäter mellan jord på batteriet och jord på tanken så är det en spänningsskillnad på 35 mA." 35mA är ju ström,  inte spänning. Du kanske menar 35mV?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumtankar har ju diskuterats tidigare, oavsett om dessa är till vatten, bränsle eller latrin så korroderar dom mer eller mindre, oftast mer. 
Diskussionerna brukar sluta med bilder där trådstartaren lyfter ur aluminumtanken och ersätter den med en i rostfritt ”syrafast” stål eller en i ordentligt plast.

Om det nu läcker någonting är det ju väldigt obra. Vatten kan gå an, latrin är helläbbigt, diesel är inte alls bra, och om det läcker bensin är det direkt livsfarligt!

 

Vad som är skillnaden mellan ström och spänning har vi ju också berättat tusen gånger ungefär.

Elektrisk ström och spänning följer ju en av fysikens mest lättbegripliga lagar… men det tar vi en annan gång…

Man mäter spänning i volt V och ström i ampere A. Elektriskt motstånd mäts i enheten ohm (omegatecken).

Om du jämför en elektrisk kabel med en trädgårdsslang, så motsvarar spänningen vattentrycket i slangen och strömmen motsvaras av vattenflödet i slangen. Om du trampar på slangen så minskar flödet och det motsvaras av motstånd eller resistans. Där slutar väl egentligen likheterna mellan en elkabel och en vattenslang.

 

En länspump som är ordentligt inkopplad i elsystemet läcker kanske litet vatten, men inte någon ström. 
Den är så elektriskt kapslad att det inte skall vara någon fara. Men om pumpens hölje är skadat, eller att någon kabelskarv ligger oskyddat i slagvattnet i båten så kan det ju uppstå krypströmmar. 
 

Vad som däremot diskuterats är ju varmvattenberedare ombord där det kan uppstå läckströmmar som kan skada propeller, axel eller drev om man har ett sådant.

 

Skyddsjorden i landströmskabeln skall för övrigt inte kopplas ihop med minus i båten, men minus finns oftast i motorns gods, det är inte någon jord där, men förr kunde det heta så, inte idag.


 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för medverkan. 
det är aluminium tank för bensin i plastbåt. 
jag menade 35 mV, skrev fel. Med en potential skillnad i olika  ”jord” punkter ser jag en risk att det går ström emellan. Fel tänkt?

med jord menar jag minus i båtens 12 v system. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok… 

Det är ”bara” att tömma tanken, lyfta ur den, och be någon firma att göra en ny i rostfritt stål med den gamla tanken som mall.

Eller så köper du en färdig tank som passar i utrymmet ombord, en tank som är godkänd för bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är korkad, men vad är vitsen med att koppla en bensintank till batteriets minus..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla metalldelar som sitter ihop med tanken och motorn ska vara sammankopplade för att undvika statisk elektricitet. Det inkluderar tankanslutningen i däck om den är i metall. När bensinen rinner vid tankning så ger det (av någon anledning) upphov till statisk elektricitet och en gnista vill man inte se röken av när man tankar 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är säker på att det inte är kondensvatten eller att du sköljt något med vatten invändigt? Jag trodde en gång att båten läckte, men kom på sen att jag kört med högtryckstvätt inne i ruffen. Detta vatten stannade på botten av båten under tank och allt annat. Upptäckte det när jag körde båten och tyckte det skvalpade en hel del. Sög ut det med våtdammsugare och har inte haft vatten där efter det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kojak77:

Du är säker på att det inte är kondensvatten eller att du sköljt något med vatten invändigt? Jag trodde en gång att båten läckte, men kom på sen att jag kört med högtryckstvätt inne i ruffen. Detta vatten stannade på botten av båten under tank och allt annat. Upptäckte det när jag körde båten och tyckte det skvalpade en hel del. Sög ut det med våtdammsugare och har inte haft vatten där efter det.

Det ör ju väldigt lätt att skilja på bensin och vatten, man behöver bara använda två av våra sju sinnen…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det ör ju väldigt lätt att skilja på bensin och vatten, man behöver bara använda två av våra sju sinnen…

Ser inte att han skrivit att det är bensin. Vad jag kan se är en smutsrand, och att döma av den så bör det ha varit en större mängd vätska. Så hade det varit bensin så borde han utan tvekan ha märkt det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev RichFall:

det är aluminium tank för bensin i plastbåt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså har han bekräftat att det är bensin som läckt från tanken eller gissar han det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bensin som läcker nu. Smutsranden är från tidigare. Nu när bensinen läcker ut i små mängder är det inget vatten. Min teori är att tanken har tidigare korroderat av någon anledning. Skapat någon form av microsprickor där bensinen efter årets första tankning och turer börjat läcka. Fortfarande i små mängder men det orsaker ju lika mycket problem och risker. 
 

min fråga nu gäller mest om potentialskillnaden mellan minuspol och tank på 35 mV (på grund av dålig minusanslutning av tanken ) kan orsaka korrosionen? 
kan det korrodera om det är torrt eller måste det stå vatten vid tanken?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RichFall:

Det är bensin som läcker nu. Smutsranden är från tidigare. Nu när bensinen läcker ut i små mängder är det inget vatten. Min teori är att tanken har tidigare korroderat av någon anledning. Skapat någon form av microsprickor där bensinen efter årets första tankning och turer börjat läcka. Fortfarande i små mängder men det orsaker ju lika mycket problem och risker. 
 

min fråga nu gäller mest om potentialskillnaden mellan minuspol och tank på 35 mV (på grund av dålig minusanslutning av tanken ) kan orsaka korrosionen? 
kan det korrodera om det är torrt eller måste det stå vatten vid tanken?

 


 

Det kan vara så att du har eller haft en sådan galvanisk korrosion.

Sedan hade sannolikt den tanken ändå korroderat även om den inte var ansluten, men nu måste ju bensintankar vara det. Sedan kan tanken även ha skadats av vibrationer, och det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

I vilka vatten använder du båten? I Skagerack och Kattegatts vatten och luft rostar, korroderar eller ärjar i princip alla metaller och legeringar även vanligt rostfritt av lägre kvalitet. "Syrafast" rostfritt stål och bronslegeringar avsedda för marint bruk klarar sig bäst. Det finns även marint aluminium som klarar sig bra.

 

Du måste dessvärre tömma tanken, vilket inte heller är riskfritt,  hoppas att det inte är så mycket bensin kvar i den, sedan demontera den och skaffa en ny tank i annat material som är godkänt för bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går i Stockholm skärgård. Nu blir det en ny originaltank samt bättre minus anslutningar samt Full koll på att det inte finns vatten stående i botten. Har ju levererats väldigt många båtar i samma familj med alu tankar så vi ger det en chans till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev RichFall:

Den går i Stockholm skärgård. Nu blir det en ny originaltank samt bättre minus anslutningar samt Full koll på att det inte finns vatten stående i botten. Har ju levererats väldigt många båtar i samma familj med alu tankar så vi ger det en chans till.

Jag erkänner att jag inte har en aning om huruvida tanken ska anslutas till minus (men jag begriper inte varför och tycker det verkar dumt) men det viktigaste är ju, som skrivits ovan, att tank och tankanslutning/-lock är elektriskt sammankopplade så det inte uppstår gnistor vid tankning. Det är där jag tycker du ska lägga ”krutet”. Sen om det har legat salt/bräckt vatten runt tanken tror jag inte det spelat någon roll om tanken varit ansluten till minus. Du hade fått korrosion i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev man ju tvungen att kolla elschemat på egen båt (aluminiumbåt med aluminiumtank) och det verkar faktiskt som tanken är kopplad till minus. Måste kolla i verkligheten vid tillfälle också.

image.png.da47c528c81bdb9b8c689afdc8ae5189.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav i USA.

image.thumb.png.346b0b866a37c47d197f36d81f226729.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RichFall:

Den går i Stockholm skärgård. Nu blir det en ny originaltank samt bättre minus anslutningar samt Full koll på att det inte finns vatten stående i botten. Har ju levererats väldigt många båtar i samma familj med alu tankar så vi ger det en chans till.

Inte aluminium en gång till…!?

Det har ju bara det senaste året varit två andra forumdeltagare som haft problem med tankar av aluminium, du är den tredje. Dom andra hade US-båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte läckan beror på galvanik och som ni konstaterat är den jordad/kopplad till minus av andra skäl. 

Om den läcker pga korrosion så måste det vara vatten i tanken vilket iof inte är ovanligt. 

Det är heller inte ovanligt att metall tankar spricker vid svetsar på motorbåtar vars skrov rör sig i kraftig sjö eller om de transporteras alternativt pallas "fel" ie så att skrovet ändrar form mer än tanken klarar. 

 

Jag tar en bra plasttank till moderna motorbåtar alla dagar i veckan :) 

 

Redigerad av Themariner
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...