Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Pistvakten

Evinrude 9.9 -79 går tidvis ojämnt på en cylinder

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vår trotjänare som varit i vår ägo sedan den köptes ny 1979, och felfri i alla år, har tidvis börjat gå på bara en cylinder då och då. Om något mönster kan skönjas är det möjligen att första minuterna kan gå som vanligt men sedan ökar frekvensen av ojämn gång.

 

Jag har kollat att:

- gnista finns på båda tändstiften (iaf då jag kontrollerade)

- bränslefiltret är inte igensatt utan ser rent ut (men är grovt, finns finare också? 

 

Jag kör på 95 oktan och ska nu när tanken är nästan tom fylla på med alkylatbränsle som sägs kunna lösa hindrande avlagringar i bränslesystemet.

 

Har några tips på vad andra åtgärder kan vara?

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glappkontakt i en av tändkablarna, antingen vid tändspolen eller vid anslutningen till tändstiftet, det var nog det första jag skulle kolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Görs det enklast(!) genom att hålla lossat tändstift mot olika gods och se om gnistan i vissa lägen uteblir? Och givetvis testa båda.

Eller ska man låna säkert fungerande och passande kablar från annan motor och se om problemet försvinner?

Behöver tändkablarna vara av viss längd, dvs samma som de befintliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotade nu tändkablarna på motorn som är ett lite osynat område för min del. Tändkablarna går inte att enkelt byta ut utan verkar sitta fast i var sin, kan det vara tändspole? Byter man då både kabel och enhet? Går det att först felsöka för att begränsa ingreppet?

20230719_125331.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nån kan svara här för det här testet behöver jag nog göra på min motor också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trevligt att vara i gott sällskap men framförallt om vi kan lösa gemensamma problem ... 😉

Jag fyller själv på med dagens inhämtade signaler då jag besökte två båtverkstäder som fick lyssna på video med motorgången inspelad under 1 dryg minut. Båda bedömde de det vara bränsleorsakat och inte tändsystemet. 

Jag ska prova att byta ut bränslet till alkylat, och möjligen testa annan tankslang, om det inte funkar måste nog bränslesystemet rengöras och sådan för mig svårberäknad insats lär nog få ske efter säsong mtp allt annat som pockar på...

För övrigt gav dagen också att modellens tändkablar sitter ihop med individuella tändspolar som kostar ca 520:-/st.

Tar gärna del av ytterligare kloka tips. 😃

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstriftsprovaren var slut på hemorten men fanns igår på stugorten. Testade idag och mycket riktigt så försvinner gnistan på ena cylindern emellanåt. Det innebär alltså att den kombinerade tändkabeln/-spolen behöver bytas ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert, skifta plats på tändstiften.

Testa.

Skifta tändspolarna.

Testa.

Flyttar sig felet till den andra cylindern så har du svaret.

Återkom om felet ligger kvar på samma cyl.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ny sommar i stugan med påminda motorproblem och återupptagna lagningsförsök... Jag hoppas ni finns kvar som stöd... 😳

Nu har jag ingen gnista alls på den cylinder där jag bytt tändspole (se bild), iaf inte med tändningsprovaren. Jag har utöver bytt tändspole, dessutom:

- kontrollerat elektrodavstånder (1,0 mm)

- skiftat tändstiften, 

- hällt bränsle direkt i cylindern utan gnista,

men fortfarande kvarstår samma fel på just den undre cylindern. Jag ser ju av fjolårsbeskrivningen att gnista då fanns men var ojämn.

Ska jag byta tillbaka till den ursprungliga tändspolen och testa igen..Eller ska som (jag tror) den engelska tändspoleinstruktion säger under "Troubleshoooting" (se bild), testa att byta plats på spolarnas stift i inkommande anslutning...?

 

20240622_185831.jpg

20240622_194735.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nu gjort den manöver jag tipsade om att testa i föregående inlägg, nämligen skiftat den undre spolen mot en känt fungerade. 

Du kunde som jag föreslog ha använt den övre spolen, men valde istället att köpa en ny. Samma resultat bara lite krångligare och dyrare.

 

Trouble shooting-texten handlar om att göra detta skifte genom att koppla om vid switchboxen. Skiftar man dessutom tändkablarna så byter man elektriskt plats på spolarna. Detta fodrar kunskaper om hur tändsystemet är kopplat vid switchboxen, vilket ett fysiskt och därmed även elektriskt byte som jag föreslog inte kräver på samma sätt.

 

Du har konstaterat att felet inte flyttar sig, vilket sannolikt beror på att du har en trasig switchbox, men det kan även vara ett triggerfel. 

Googla och ladda ner CDI electronics trouble shooting guide 7th edition

Leta upp din motor och följ instruktionerna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack för snabbt svar. Jag ska googla och kolla.

Jag spelade ifjol in motorgången under färd och båtmotormekanikern sa att det orsakades av tändspolen vilket jag köpte (av honom). Men utan fullödig felsökning alltså. 

Motorn går nu ändå (med lite gas) på land men jag kan inte avgöra om den nu bara går på en cylinder eller två, men jag ser ju via tändningsprovare bara gnista på ena. Ifjol på båten med befintliga tändspolar gick den varierat på en eller två cylindrar med åtföljande ryckig gång.

Det finns ingen sannolikhet att det är det noderna bränslet som är orsaken?

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu åter i stugan efter bl a 2 veckors segling runt vår kust, och då välkomnar  vardagen mig.

Jag har inte riktigt förmått fördjupa mig i Guestsons tips om läsning men passerade idag den verkstad som ifjol gav mig tips om tändspolen. De var ny personal/verksamhet där nu och han föreslog att "statorn"... Ingen tid där dock att ta emot motorn de närmsta veckorna och då är jag åter på annan ort.

Jag ska försöka hitta CDIs guide men kan alltså statorn vara en orsak? Sådan har jag aldrig sett på en utombordare bara vid ungdomens trevande bilmekande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...