Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Pistvakten

Johnson 2 från 8X vill inte starta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Övertog igår en gammal Johnson 2 hk från gissningsvis 80-talet. 

Det har sannolikt inte körts på några år, har okända personlighetsdrag och vill inte starta.

Motorn vill inte tända alls när jag drar, oavsett hur mkt eller lite jag chokar, men motorn startar om jag häller bränsle direkt i cylindern i tändstiftshålet och går i kanske 2 sek innan den stannar.

Jag har kollat att:

- tändstiftets elektrodavstånd är enligt instruktionsboken "0,76" mm med föreskrivet tändstift.

- synlig gnista finns när jag drar (vet iofs inte hur i detalj det ska gnistra)

- bränsle kommer förbi bränslekranen som sägs sitta efter bränslefiltret. I droppform.

- tändstiftet ser lite vått ut när jag dragit utan lyckad start. Det verkar alltså komma fram bensin.

Jag lyckades inte lossa bänslefiltret men det kom som sagt bränsledropp, räcker det? Jag bytte dock ut bränslet till alkylatbränsle som sägs lösa ev "proppar" som modernt bränsle kan orsaka.

Har någon ett tips? Tacksam för alla uppslag.

Vi har en Evinrude 9.9 från 1979 sedan ny och den har egentligen gått felfritt i alla år, så jag är lite bortskämd men har faktiskt nu ett fel beskrivet i separat tråd.

20230715_173138.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nostalgivibbar, precis en sådan har jag haft. Eller det var två stycken under olika perioder på just 1980-talet.

Bränslefiltret, eller silen måste du ju kolla, efter alla år kan det, eller har det bildas avlagringar.

Efter bränslesilen skall det inte bara droppa, det skall rinna en ganska ordentlig stråle.

 

Sedan är tvåtaktare väldigt individuella, om jag minns rätt så fick jag choka, dra i snöret några gånger, stänga choken och sedan dra ett eller två drag och då startade motorn.

Och dom där båda ställbara munstyckena som man når från motorns framsida… jag minns ju inte vad som står i manualen, men vill mimmas att man gjorde en grundinställning, ”typ” 2 och 1/4 varv från stängt på båda… men det stämmer nog inte. Det finns säkerligen en manual på Internet nånstans.

 

Sedan är dessa motorer känsliga för varmgång, och då kan topplocket bli skevt. Det kollas enklast genom all lyssna om det pyser vid cylindern. Annars kollar man det genom att skruva loss topplocket och lägga det på en helt plan yta, en glasskiva, marmorfönsterbänk eller liknade… det går bra med en linjal också…

 

Men försök att demontera bränslesilen det första du gör. Litet rostlösningsolja på skruven/skruvarna över natten gör ju iallafall inte saken sämre.

Kolla även ner i tanken, det kan mycket väl vara avlagringar där också, konstigt vore det annars.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen.

VIsst känns bränslesilen/-filtret vara nästa steg. Det står t o m i den föredömligt bevarade instruktionsboken hur man rengör bränslefiltret, men väl knapphändigt... (se bild). Kan du möjligen minnas vad textens "skruva ut" (kranen) innebär? Är kranen gängad i sin hane in i tanken (den högra bilden)? Jag tycker att den bara snurrar och vill ogärna bryta sönder något, men undrar om det inte ska dras rakt ut?

Och var sitter själva filtret man uppmanas byta ut? Kranen är ju så liten.

Bifogar bild på min verkliga motors dito.

 

20230716_003719.jpg

20230716_002244.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte körts på flera år så är det nog läge att rengöra bensintanken och förgasaren. Tvåtaktsmotorer som stått några år har så gott som alltid utfällningar och avlagringar från avdunstad bensin och olja i förgasaren. Oftast räcker det med att ta loss flottörhuset, skruva ur munstyckena och blåsa rent. Det finns att köpa sprej för rengöring av förgasare, den är praktisk då man kan spreja in i alla hål och öppningar man hittar. Sedan skadar det inte att köra bort det sista med några tankar alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Tanken, filtret och bränslekranen nu rengjorda så det rinner en fin stråle ur öppnad kran. Även första bränsleslangen är rengjord, möjligen väl gammal och hård. Jag satte nya slangklämmor för att inte det ska tjuvdra in luft och ställa till det.

Provade sedan med nytt alkylatbensin men motorn vill fortfarande inte starta annat än med en pyts innanför tändstiftet. 

Så bara att fortsätta längs processen, men där är jag rudis...

Finns någon elegant video som visar hur förgasaren lossas, rengörs och återmonteras, gärna på likartad motor?

20230717_222123.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Pistvakten:

Ok. Tanken, filtret och bränslekranen nu rengjorda så det rinner en fin stråle ur öppnad kran. Även första bränsleslangen är rengjord, möjligen väl gammal och hård. Jag satte nya slangklämmor för att inte det ska tjuvdra in luft och ställa till det.

Provade sedan med nytt alkylatbensin men motorn vill fortfarande inte starta annat än med en pyts innanför tändstiftet. 

Så bara att fortsätta längs processen, men där är jag rudis...

Finns någon elegant video som visar hur förgasaren lossas, rengörs och återmonteras, gärna på likartad motor?

20230717_222123.jpg

Fylls det på bensin i flottörhuset på förknasaren?

Det finns (tro det eller ej) en flottör då i nämnda utrymme i förgasaren, denna skall flyta upp och stänga ett litet munstycke när flottörhuset är fyllt.

Detta är ett gemensamt fel på många olika sorters förgasare, av likartad konstruktion, stora som små, att det där munstycket, som kallas "nålventil" är tätt, trots att flottören hänger ned i det nedersta läget fylls det inte på någon bensin.

 

Du får skruva isär förgasaren igen, blås i inloppet och se om det är tätt då du trycker upp flottören, för då skall ventilen öppna om det är rätt och riktigt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par tre dagliga snapsar direkt i cylindern som fått gosa till sig någon timma  innan startförsök, så startade(!) motorn igår och gick tills jag började testa tomgångsviljan lite för mycket.

Skulle i sen timma igår ut och testa verklig funktion men blev då påmind om vad förra ägaren sa till min kusin som donerade motron till mig. "Det är bara att byt brytpinnen och köra." Mycket riktigt, jag kom inte ur fläcken och brytpinnen var av. Fanns inte på hyllan så två är beställda.

Nästa stugbesök så blir det åka av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tillbaka i stugan och premiärtur med 2-hästaren på båt. Lovande lättstartad med lite choke och iväg på först Start sedan Snabb. Dock omgående svajig i varvet och jag får köra med ett steg ute på choken men hela 5oden vara beredd att snabbt öka choken till max men sedan snabbt tillbaka till "steg 1"  för att hålla igång motorn. Någon gång åt andra hållet och därmed utan choke, men snart vill motorn åter ha lite choke...

Jag kör alltså nu på alkylatbränsle men kan det fortfarande vara avlagringar i bränslesystemet som.orsakar den ojämna gången? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...