Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) Hej alla kunniga. jag har problem med att hel motorn vibrerar och jag är övertygad om att det är något med backslaget eller axeln. Tycker det ser lustigt ut mellan backslaget och ”väggen” bifogar bild så kan ni se känns som det ska sitta nån fetthistoria där emellan. Där var som ett kugghjul som var torrt som fnöske. Redigerad 15 Juli , 2023 av Gunnar87 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Juli , 2023 Hej! Är det vibrationer även i friläge? Isåfall kan ju backslag och propelleraxen uteslutas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 Just nu skrev Georg_Ohm: Hej! Är det vibrationer även i friläge? Isåfall kan ju backslag och propelleraxen uteslutas. Tack för svar. Nej i friläge är det inga vibrationer alls. hade gärna velat se hur andra som har samma system ser ut. första säsongen med denna båt. detta är en första grej bara för att se så det ser ut som det ska. vi ska ut och en får ligga och titta å känna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) Aldrig sett denna konstruktion tidigare enligt bild 1. Men om man jämför med drivaxeln på en bil så ska ju dessa delar vara centrerade mitt för varandra. Och om man tänker i dessa banor, så ligger motorn/backslag för högt i bakkant, till att börja med. Lite klurigt detta med drivknutar. I vanliga sådana på bilar finns ett centrum, där inre och yttre del s a s svänger runt i de båda knutarna på var sida av bilen. Oftast tänker man på bilens yttre drivknutar, men si det finns på en bil två knutar på varje drivaxel. Den yttre vid hjulet brukar vara den som går sönder, sällan den inre vid pinjongen. Nu när jag tittar närmre, så ser det ut att vara två knutar med en kort axel emellan. Bild 1. Innebär väl i så fall att motorn kan vibrera rätt skapligt, utan att det påverkar propelleraxelns läge i axeltrumman bakåt. Så jag tror att en noggrann inriktning av motor/backslag i förhållande till det som jag här benämner drivknutar, bild 1 är första steget för att minska vibrationer. Nu kan det även vara som så att knutarna invändigt är slut, glapp i knutkorsen Och det borde finnas en gummidamask som omsluter båda knutarna med fett i. Om det är så som jag antar ovan så behöver axeln och knutar undersökas. De får inte glappa i sidled/radiellt ä. I längsled kanske 1 cm, vilket borde vara normalt. Kanske finns det nållager att byta? I så fall är det 6 stycken. Jag kan ha fel i allt det jag skrev... Redigerad 15 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) Funderar lite mer. Kan detta vara ett eget meck? Alltså med drivknut. Visst lagret i skottet kanske är tänkt att ta upp tryckkraft frammåt orsakad av propeller och axel. Men normalt sitter ett trycklager i i backslaget. I vart fall vid klenare motorer. Ja, jag är brydd... Oavsett behöver även motortassarna kontrolleras. Redigerad 16 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 Tacksam för era svar! Det är säkert ett hemmabygge då det finns diverse saker som är ”udda”. Mellan knuten på bild ett sitter ett ”kugghjul” dom går att skjuta fram och tillbaka. Om det ger något i felsökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) Tror konstruktionen heter Skatraknut. Och i denna bör sitta en axel som går att skjuta i längsled, som jag skrev ovan. Hoppas någon annan med erfarenhet av detta hoppar in. Redigerad 15 Juli , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) OT. Vart sitter startmotorn på denna motor? En MD2, Volvo Penta? Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter. Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera.. BT Redigerad 15 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snilsson 22 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) Drivknuten ser ut att vara en aquadrive https://www.aquadrive.com/ Redigerad 15 Juli , 2023 av snilsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 3 minuter sedan skrev Hybro: OT. Vart sitter startmotorn på denna motor? Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter. Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera.. BT Den sitter där alla kablar kommer på bilden Generatorn är ett hemmabygge då det är ihopsvetsat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 15 Juli , 2023 Motorbeteckningen är Volvo Penta MD-2b, lättare att googla och leta delar om du har den rätt. Ser även ut att vara ett MS-backslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 Någon kan utläsa denna? kan årsmodellen vara 76? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 15 Juli , 2023 7 minuter sedan skrev Hybro: OT. Vart sitter startmotorn på denna motor? En MD2, Volvo Penta? Gissar att det tidigare suttit en dynastart där generatorn nu sitter. Två spakar för ventillyft och möjlighet till vevstart, om inte fästjärnet till nya generator suttit i vägen. Går ju att modifiera.. BT Startmotorn sitter på sin plats, syns dock knappt på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 15 Juli , 2023 (redigerade) 4 minuter sedan skrev Gunnar87: Någon kan utläsa denna? kan årsmodellen vara 76? Det är bara ett nummer, säger ingenting om årsmodell. Min har nummer 10983 och är en -71a Redigerad 15 Juli , 2023 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 5 minuter sedan skrev Rascal: Det är bara ett nummer, säger ingenting om årsmodell. Min har nummer 10983 och är en -71a Okej! Man lär sig något nytt varje dag! Men jag tror jag för börj och kolla så det är centrerat axlarna. Annars får man kanske plocka ner att och kolla om dom är slut. hade tänkt ta ut motorn och renovera den efter säsongen. hadr velat få h den i sjön denna sommaren…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 15 Juli , 2023 10 minuter sedan skrev Gunnar87: hade tänkt ta ut motorn och renovera den efter säsongen Vad är det som behöver renoveras? Går den dåligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 15 Juli , 2023 22 minuter sedan skrev Rascal: Startmotorn sitter på sin plats, syns dock knappt på bilden. Ok, ser framänden. Har således inte suttit en Dynastart på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar87 0 Postad 15 Juli , 2023 9 minuter sedan skrev Rascal: Vad är det som behöver renoveras? Går den dåligt? Den går alla tiders. Satt ett separat färdvatten system på den när jag köpte den. Fick in vatten i oljan samt att den inte kylde trots byte av termostat och imoeller. plockade bort systemet och kör som orginal nu. Ingen vatten i oljan samt kyler vid 82-85 grader….. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 16 Juli , 2023 (redigerade) Grunnat lite mera, på min liknelse med drivaxel och drivknutar på en bil. Så länge som inte knutarna är slitna, så märks inga vibrationer från dessa. I en bil så är sällan knutarna i linje med varandra. Jag tänker nu bara på driften av ett hjul. När en knut, oftast den yttre blir sliten och glapp, så blir det både vibrationer och oväsen. Den yttre därför att den "viks" i större vinklar vid svängningar o s v. Den inre är överlag klenare uppbyggd. Nåväl i ditt fall så är vinklarna mellan drivaxel och knutarna lika stora. Är knutarna slut, som skickas axeln emellan ut mot periferin. Detta skapar vibrationerna. Jag tror du behöver en ny drivaxel komplett med knutar. På själva propelleraxeln har du en tätning av mässing. Inuti denna sitter troligen tre packboxar och något som kan liknas med två lagerhalvor. Fjädrarna i packboxarna ska vara av rostfri sort. Finns på t ex Momentum. Lämpligt att slipa/putsa bort ojämnheter på främre delen av axel, vid kämkopplingen, innan man trär axeln genom nya packboxar. Till "nippeln" på min lagring sitter en slang till en behållare. Den är påfylld med olja, som smörjer lagerhalvorna, innanför de två främre packboxarna. Lagerhalvorna ska bara avlasta tätningarna, så att de hamnar cirkulärt runt axeln Behållaren är monterad över vattenlinjen. Kolla noga hur packboxarna vänder. Den bakre ska hindra vatteninträngning. De två främre ska hålla oljan på plats, för att smörja glidlagret . Redigerad 16 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 16 Juli , 2023 Om och när du plockar isär detta (på land!) Så kan det vara lämpligt att se till att propelleraxeln är centrerad mitt i axeltrumman som är inplastad i kölen. Detta gör du genom att justera läget på trycklagret i skottet. Nu skriver nån säker nåt om slangklämmornas montering😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 16 Juli , 2023 (redigerade) Och när du ändå plockar isär... Kolla lagret strax framför propellern. Brukar vara ett vattensmort s k Cutlesslager med glidribbor av gummi fastvulkade i en mässinghylsa. Redigerad 16 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 16 Juli , 2023 16 timmar sedan skrev Gunnar87: Den går alla tiders. Satt ett separat färdvatten system på den när jag köpte den. Fick in vatten i oljan samt att den inte kylde trots byte av termostat och imoeller. plockade bort systemet och kör som orginal nu. Ingen vatten i oljan samt kyler vid 82-85 grader….. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 16 Juli , 2023 Dags att byta termostat till en avsedd för sjövattenkylning. De ligger på ca 55 grader. Detta för att, framför allt saltvatten, inte ska orsaka pannsten i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser