Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
MrArne

Goda råd rörande diesel-sanering sökes

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej forumet,

båten är en Buster Cabin E utrustad med värmare. För ett par veckor sedan började jag känna en doft i kabinen när man öppnade båten och kom på att det måste vara diesel. Längst akterut på babords sida sitter en 12 l tank för värmaren. Idag hittade jag felet - nippeln, som ev. också tjänar som avstängare (röd pil på bilden) har  blivit belastad av länspumpsslangen (gul pil) och mattats ut. Idag när jag tog försiktigt i grejorna så gick nippeln nästan helt av. Innan dess konstaterade vi att vi har en hyfsad skvätt diesel i kölsvinet. Det enda positiva: att felet är konstaterat och (nåja) rätt enkelt att åtgärda utan den stora tigersågen.
Frågan jag har till de med kunskap på området är: hur fasen kan jag sanera bort all diesel och doften? Att suga ur skvätten löser man med en oljepump tänkte jag, men sen är det ju en film man på nåt sätt behöver få bort och åtkomsten är i stort sett obefintlig. Båten har bara två små runda inspektionsluckor på akterdäck och en vardera i ”torpedväggen” (babord/styrbord) mot fördäck.

IMG_1262.jpg

Redigerad av MrArne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valfritt rengöringsmedel för kök eller liknande borde funka fint. Finns på smidiga sprejflaskor. Spruta, torka med hushållspapper, repetera. Tills det är rent och torrt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev MrArne:

Hej forumet,

båten är en Buster Cabin E utrustad med värmare. För ett par veckor sedan började jag känna en doft i kabinen när man öppnade båten och kom på att det måste vara diesel. Längst akterut på babords sida sitter en 12 l tank för värmaren. Idag hittade jag felet - nippeln, som ev. också tjänar som avstängare (röd pil på bilden) har  blivit belastad av länspumpsslangen (gul pil) och mattats ut. Idag när jag tog försiktigt i grejorna så gick nippeln nästan helt av. Innan dess konstaterade vi att vi har en hyfsad skvätt diesel i kölsvinet. Det enda positiva: att felet är konstaterat och (nåja) rätt enkelt att åtgärda utan den stora tigersågen.
Frågan jag har till de med kunskap på området är: hur fasen kan jag sanera bort all diesel och doften? Att suga ur skvätten löser man med en oljepump tänkte jag, men sen är det ju en film man på nåt sätt behöver få bort och åtkomsten är i stort sett obefintlig. Båten har bara två små runda inspektionsluckor på akterdäck och en vardera i ”torpedväggen” (babord/styrbord) mot fördäck.

Hej!

Otur!

Först får du försöka att suga/pumpa upp så mycket diesel det bara går, dom där oljebytarpumparna man byter olja med fungerar ju bra.

Sedan lägger du ned sådana här ”oljemattor” i kölsvinet. Dom säljs på andra ställen också och kan ha andra namn och kosta betydligt mer. Det finns även en produkt som heter ”Sölkorven” som är bra.

Alternativet, som inte är lika lätt, är att använda någon form av absorbationemedel, men sedan skall nu den sörjan ösas upp efteråt.

 

Efter det att oljesugsdukarna sugit någorlunda rent skurar du utrymmet med något som luktar gott, Yes citron kanske, eller grönsåpa. Detta bör du också suga upp och lämna in på återvinningen.

 

Sedan kommer det ändå att kvarstå en viss lukt, så låt en skvätt såpa och vatten finnas kvar i några veckor där det får skvalpa runt en del.

 

Det finns även färdiga ”mirakelmedel” dom brukar heta ”Blidge Cleaner” eller liknande, kanske fungerar bra, men det gör en koncentrerat såpa/vattenblanding också.

 

Om du har något ätbart i båten, framförallt kex och hårt bröd så har det tagit åt sig dieselsmak.om det inte förvarats i helt lufttäta förpackningar. Salta dieselkex med en bit gorgonzola på är ingen gastronomisk hit, jag vet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Otur!

Först får du försöka att suga/pumpa upp så mycket diesel det bara går, dom där oljebytarpumparna man byter olja med fungerar ju bra.

Sedan lägger du ned sådana här ”oljemattor” i kölsvinet. Dom säljs på andra ställen också och kan ha andra namn och kosta betydligt mer. Det finns även en produkt som heter ”Sölkorven” som är bra.

Alternativet, som inte är lika lätt, är att använda någon form av absorbationemedel, men sedan skall nu den sörjan ösas upp efteråt.

 

Efter det att oljesugsdukarna sugit någorlunda rent skurar du utrymmet med något som luktar gott, Yes citron kanske, eller grönsåpa. Detta bör du också suga upp och lämna in på återvinningen.

 

Sedan kommer det ändå att kvarstå en viss lukt, så låt en skvätt såpa och vatten finnas kvar i några veckor där det får skvalpa runt en del.

 

Det finns även färdiga ”mirakelmedel” dom brukar heta ”Blidge Cleaner” eller liknande, kanske fungerar bra, men det gör en koncentrerat såpa/vattenblanding också.

 

Om du har något ätbart i båten, framförallt kex och hårt bröd så har det tagit åt sig dieselsmak.om det inte förvarats i helt lufttäta förpackningar. Salta dieselkex med en bit gorgonzola på är ingen gastronomisk hit, jag vet!

Tack för snabba svar! Som tur är använder vi bara båten för pendling och utflykter, så inga kex 😄

Men - mellan inspektionsluckorna är det nog 5-6 meter i längsled och åtkomsten från dessa dålig minst sagt (de främre är ”riktade framåt”, de bakre ”riktade bakåt” - man tittar på akterspegeln s.a.s.)

Drömmen vore en liten robot som man skickar in för att sanera, alt en magisk kemikalie som man kan skölja ut genom dyvikan (och samla upp förstås) när den står på land. Alternativet är att såga upp golvet i kabinen (och ev. på akterdäck), sanera och plasta igen och det vill man ju helst slippa.

Redigerad av MrArne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MrArne:

Drömmen vore en liten robot som man skickar in för att sanera, alt en magisk kemikalie som man kan skölja ut genom dyvikan (och samla upp förstås) när den står på land.

Det är väl bara att hälla ner vatten blandat med nåt lämpligt rengöringsmedel, köra en vända så det stänks och sköljs runt, och därefter pumpa ur det?
 

1 minut sedan skrev MrArne:

Alternativet är att såga upp golvet i kabinen (och ev. på akterdäck), sanera och plasta igen och det vill man ju helst slippa.

Det vore väl ett ypperligt tillfälle att ta upp ett hål och göra en permanent golvlucka annars. Båtar har generellt alldeles för få åtkomstpaneler till ställen. De borde ta efter moderna militärflygplan, som har åtkomstpaneler nästan överallt. Min åsikt är att det ska gå att komma åt varje punkt på insidan av skrovet med normallång arm, inom en minut. Ett lämpligt tillgänglighetsmått för båtkonstruktörer att sträva efter.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev raol:

Min åsikt är att det ska gå att komma åt varje punkt på insidan av skrovet med normallång arm, inom en minut. Ett lämpligt tillgänglighetsmått för båtkonstruktörer att sträva efter.

Vad jag önskar dagens skrivbordsdesigners på båtvarven skulle läsa ditt råd !

 

Måste bara klippa in en bild från Viknesägarnas FB-grupp, där mekare från Oxelösunds Båtvarv reparerar ankarspelet.

I vår båt är det liknande "åtkomst", många saker monteras innan skrovdelarna plastas ihop. Jag har tvingats tagit upp 3-4 inspektionsluckor (på en NY båt) för att kunna efterdra slangklämmor som inte suttit fast ordentligt på t ex bordgenomföringar. En var avgasutblåset på värmaren, som jag kunde se men i brist på 2m lång arm inte åtgärda innan ett hål tagits upp på lämpligt ställe.

Illa.

 

bild.png.7f827044f895e17f996e036710794533.png

  • Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att det kanske hade behövts fler inspektionsluckor tycker jag inte att du skall såga upp hål i båtens durk. Det kan ju vara så att durken är involverad i båtens bärande struktur.

 

Nä låt x antal liter med rengöringsmedel blandat med vatten skvalpa runt i dessa dolda utrymmen.

Men båten på land kan man sedan använda en högtryckstvätt tillsammans med en sådana där slang man rensar avlopp med. Den har en kula i toppen och tre eller fyra bakåtriktade munstycken. För in den i hålrummet och därefter släpper du på trycket, för den fram och tillbaka, låt vattnet rinna ut i dyvikan, om du har miljösamvete samlar du upp vattnet. I detta sammanhang är ju diesel relativt lättsanerad, klart den är fet så något fettlösande medel är ju bra. Citron-Yes och såpa har jag använd både mot utsölad gammal motorolja och diesel. 
Sedan är Abnet väldigt bra, men det fungerar nog bättre på ytor där du kan spraya på detta medel.

Abnet är för dyrt att slå ned i kölsvinet, men det hade nog löst upp dieseln och annat gojs som säkert finns där sedan tidigare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad jag önskar dagens skrivbordsdesigners på båtvarven skulle läsa ditt råd !

 

Måste bara klippa in en bild från Viknesägarnas FB-grupp, där mekare från Oxelösunds Båtvarv reparerar ankarspelet.

I vår båt är det liknande "åtkomst", många saker monteras innan skrovdelarna plastas ihop. Jag har tvingats tagit upp 3-4 inspektionsluckor (på en NY båt) för att kunna efterdra slangklämmor som inte suttit fast ordentligt på t ex bordgenomföringar. En var avgasutblåset på värmaren, som jag kunde se men i brist på 2m lång arm inte åtgärda innan ett hål tagits upp på lämpligt ställe.

Illa.

 

bild.png.7f827044f895e17f996e036710794533.png

Vid en första anblick av bilden trodde jag att dom var sysselsatta med en helt annan aktivitet…

Hoppas inte serviceteknikern hade anlag för klaustrofobi….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Det är väl bara att hälla ner vatten blandat med nåt lämpligt rengöringsmedel, köra en vända så det stänks och sköljs runt, och därefter pumpa ur det?

Ja! När vi läste detta och klurade en stund så inser vi att det här en mycket bra startpunkt.

 

5 timmar sedan skrev raol:

Det vore väl ett ypperligt tillfälle att ta upp ett hål och göra en permanent golvlucka annars. Båtar har generellt alldeles för få åtkomstpaneler till ställen. De borde ta efter moderna militärflygplan, som har åtkomstpaneler nästan överallt. Min åsikt är att det ska gå att komma åt varje punkt på insidan av skrovet med normallång arm, inom en minut. Ett lämpligt tillgänglighetsmått för båtkonstruktörer att sträva efter.

Håller helt med! Jag har grubblat en hel del på hur båttillverkarna helt verkar blunda för förvaltningsbarhet och bara är intresserade av att bygga så billigt som möjligt. Men som @Georg_Ohm också inflikade, en större håltagning bör föregås av en ordentlig analys av konsekvenser för konstruktionen, även om jag kan föreställa mig att förankring av överbyggnad kan ligga i de ytor som är täckta med durkplåt, d.v.s. utomhus, samt under stolar m.m.

 

@IngemarE bekräftar den här problematiken också med sitt inlägg - vi kunder borde bli bättre på att ställa krav när vi köper båtar, svårt bara att föreställa sig alla knasiga scenarion man kan råka ut för efter några år. Jag har legat och kikat ner i de främre luckorna och drömt om att montera bogpropeller i den förmonterade tunneln som man inte kommer åt utan att såga upp halva båten...

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men båten på land kan man sedan använda en högtryckstvätt tillsammans med en sådana där slang man rensar avlopp med. Den har en kula i toppen och tre eller fyra bakåtriktade munstycken. För in den i hålrummet och därefter släpper du på trycket, för den fram och tillbaka, låt vattnet rinna ut i dyvikan, om du har miljösamvete samlar du upp vattnet. I detta sammanhang är ju diesel relativt lättsanerad, klart den är fet så något fettlösande medel är ju bra. Citron-Yes och såpa har jag använd både mot utsölad gammal motorolja och diesel.

 

Det här har jag också hunnit klura på sen i förmiddags, men jag skulle gärna ha en rensslang med "keps", så den inte sprutar uppåt, för då finns det risk att man sprider dieseln runt i utrymmet i båten. Jag gissar att spanten är öppna i botten, så det här kan vara helt möjligt.

 

Jag kommer att börja med "fluortanten" snarast möjligt - låta en tvättlösning skölja runt efter reparation och urpumpning/torkning. Pumpa ur, skölja med vatten, pumpa igen. Tack för bra tankar, nu orkar man ta det här vidare 🙏 ☺️

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev MrArne:

Ja! När vi läste detta och klurade en stund så inser vi att det här en mycket bra startpunkt.

 

Håller helt med! Jag har grubblat en hel del på hur båttillverkarna helt verkar blunda för förvaltningsbarhet och bara är intresserade av att bygga så billigt som möjligt. Men som @Georg_Ohm också inflikade, en större håltagning bör föregås av en ordentlig analys av konsekvenser för konstruktionen, även om jag kan föreställa mig att förankring av överbyggnad kan ligga i de ytor som är täckta med durkplåt, d.v.s. utomhus, samt under stolar m.m.

 

@IngemarE bekräftar den här problematiken också med sitt inlägg - vi kunder borde bli bättre på att ställa krav när vi köper båtar, svårt bara att föreställa sig alla knasiga scenarion man kan råka ut för efter några år. Jag har legat och kikat ner i de främre luckorna och drömt om att montera bogpropeller i den förmonterade tunneln som man inte kommer åt utan att såga upp halva båten...

 

 

Det här har jag också hunnit klura på sen i förmiddags, men jag skulle gärna ha en rensslang med "keps", så den inte sprutar uppåt, för då finns det risk att man sprider dieseln runt i utrymmet i båten. Jag gissar att spanten är öppna i botten, så det här kan vara helt möjligt.

 

Jag kommer att börja med "fluortanten" snarast möjligt - låta en tvättlösning skölja runt efter reparation och urpumpning/torkning. Pumpa ur, skölja med vatten, pumpa igen. Tack för bra tankar, nu orkar man ta det här vidare 🙏 ☺️

 

Det där med förseglade utrymmen…

Jag har två dieseltankar, en på var sida om motorn, ingen lucka i durken, och dom är placerade där innan motorn lyftes i. I vintras då jag hade avlägsnat en hel det komponenter på motorns högra sida kunde jag med viss akrobatik åla mig in och skruva loss sb-tankens manlucka för inspektion, nu så det bra ut, det lilla jag såg… men en mindre lucka i durken över manluckan på varje sida, hade ju varit bra, men då får man förstärka däcket på något vis, det var därför jag tänkte på hur det kan se ut i din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sådan enkel sak som en vanlig trädgårdsslang att före in i utrymmet och spola mer valfritt munstycke. Om du har tillgång till varmvatten att spola med så är ju det ingen nackdel.

Fluor har vi hos oss i dricksvattnet, så det får man på köpet😀.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-07-15 vid 21:43 skrev MrArne:

@IngemarE bekräftar den här problematiken också med sitt inlägg - vi kunder borde bli bättre på att ställa krav när vi köper båtar, svårt bara att föreställa sig alla knasiga scenarion man kan råka ut för efter några år. Jag har legat och kikat ner i de främre luckorna och drömt om att montera bogpropeller i den förmonterade tunneln som man inte kommer åt utan att såga upp halva båten

Här kan ju faktiskt de som köper nya båtar göra en riktigt värdefull insats.

 

Det måste ju vara ett solklart fall av ursprungligt fel om man inte kan komma åt saker i båten som ska servas, kontrolleras eller som kan gå sönder och kräva reparation eller byte. Ansvaret för att åtgärda ursprungliga fel ligger hos säljaren de första tre åren.

  1. Köp båten.
  2. Kolla igenom båten och instruktionsboken och identifiera alla saker som inte går att komma åt.
  3. Kontakta den som sålde båten och be dem åtgärda samtliga ursprungliga fel kostnadsfritt.

Branschen kommer att lösa problem med åtkomst illa kvickt.

 

Tack på förhand!

Begagnatköparen

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Här kan ju faktiskt de som köper nya båtar göra en riktigt värdefull insats.

 

Det måste ju vara ett solklart fall av ursprungligt fel om man inte kan komma åt saker i båten som ska servas, kontrolleras eller som kan gå sönder och kräva reparation eller byte. Ansvaret för att åtgärda ursprungliga fel ligger hos säljaren de första tre åren.

  1. Köp båten.
  2. Kolla igenom båten och instruktionsboken och identifiera alla saker som inte går att komma åt.
  3. Kontakta den som sålde båten och be dem åtgärda samtliga ursprungliga fel kostnadsfritt.

Branschen kommer att lösa problem med åtkomst illa kvickt.

 

Tack på förhand!

Begagnatköparen

I mitt fall har jag faktiskt reklamerat en hel del, och - faktiskt - fått respons och kompensation för utlägg och jobb att modifiera i flera fall. En teknisk sak jag drog ganska hårt vet jag att de har åtgärdat (trots att de tillverkat båtar med detta "fel" i över 10 år) och några saker vi direkt reagerade på och valde bort eller fick ändrade på just vår båt har jag nu sett är standard i senare båtar.

 

Så det är helt riktigt att det ligger ett visst ansvar på oss kunder också. Och varven lyssnar oftast numera, vilket inte var fallet före krisen 2008 när allt skräp gick att sälja och konkurrensen var liten.

Dock är det ju en avvägning vad man kan klaga på, då man ju valt båtmodellen och dessa "designfel" är inget dolt eller så utan kan upptäckas före köp. Om man köper en bil med fem hjul varav tre inte når ner till backen, eller har gaspedalen på passagerarsidan så är det inte saker man kan reklamera som "ursprungligt fel" då de är tämligen uppenbara redan innan köpet. Ja,ja - dåligt exempel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det måste ju vara ett solklart fall av ursprungligt fel om man inte kan komma åt saker i båten som ska servas, kontrolleras eller som kan gå sönder och kräva reparation eller byte

 

Jag är inte säker på att det är ett så solklart fall. Jämför med (modernare) bilar där det är extremt besvärligt att komma åt massor av saker. På många krävs idag ett verkstadsbesök för saker som borde vara självklara att kunna göra själv, som t.ex att byta halvljus- och helljuslampor utan att behöva montera ner halva bilen. Tror inte biltillverkarna fixar till det på min bil även om jag hävdar att det är ett ursprungligt fel. Tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ABC:

Jag är inte säker på att det är ett så solklart fall. Jämför med (modernare) bilar där det är extremt besvärligt att komma åt massor av saker. På många krävs idag ett verkstadsbesök för saker som borde vara självklara att kunna göra själv, som t.ex att byta halvljus- och helljuslampor utan att behöva montera ner halva bilen. Tror inte biltillverkarna fixar till det på min bil även om jag hävdar att det är ett ursprungligt fel.

Precis, för även detta är "upptäckbart" innan man köper bilen, så man kan som konsument välja att avstå.

Dålig design må vara just dålig, men väljer man ändå att köpa en sådan vara kan man nog ganska sällan i efterhand klaga på "designen". Även om den begränsar funktionen, i alla fall om funktionsbegränsningen p.g.a. designen var uppenbar.

 

Snårskog det där, men så tror jag gränsdragningen är i praktiken.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...