Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Bobbo_Wiking

Mercury Optimax 135hk -06

Rekommendera Poster

Har efter ett par vändor på sjön fått problem med kylningen, inget vatten kommer i skvallerröret, impellen bytt för 3 år sen, fick höra att man kan/ska skölja systemet ibland om man kör i saltvatten vilket inte jag haft en aning om, tänker om det kommit in skit...lite tips där vore fint, finns en skruv längst bak på motorn som man skulle kunna tänka sig att öppna men min fråga är ska man pruta in vatten där eller ska man trycka på med vatten längst ner där den tar in kylvattnet normalt?

Tänkte också byta tändstift! men de sitter riktigt trångt till... behöver man ngt specialverktyg för att få ut dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du andra problem med kylningen än att inget vatten kommer ur skvallerhålet? Hur mycket har du kört sedan du bytte impeller? Kanske läge byta impeller igen. Oavsett lär du kolla den om inget vatten kommer ur skvallerhålet. Är det inte den kan det vara termostaten eller något skit i kanalerna. Jag gissar att saltvattnet inte är boven. Jag skulle titta på impellern, kolla med en ståltråd om något fastnat innanför skvallerhålet, och ev testa termostatens funktion. 

Tändstift behöver en djup hylsa, ”tändstiftshylsa”. Skaffa en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är skvallerstrålen enda problemet så rensa hålet med en ståltåd. Det finns 2 termostater en för var cylinderbank. Strålen kommer när någon av dessa öppnar, alltså först efter att motorn är varm. Vid varv över ca 2000 räcker inte flödet i temostaterna, så då tar poppetventilen över kylningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev farn:

Har du andra problem med kylningen än att inget vatten kommer ur skvallerhålet? Hur mycket har du kört sedan du bytte impeller? Kanske läge byta impeller igen. Oavsett lär du kolla den om inget vatten kommer ur skvallerhålet. Är det inte den kan det vara termostaten eller något skit i kanalerna. Jag gissar att saltvattnet inte är boven. Jag skulle titta på impellern, kolla med en ståltråd om något fastnat innanför skvallerhålet, och ev testa termostatens funktion. 

Tändstift behöver en djup hylsa, ”tändstiftshylsa”. Skaffa en sån.

Tack för svar! har kört kanske 30-40 timmar så inte speciellt mycket, har köpt en ny så det är nog lika bra att byta den samt en ny termostat men jag fick bara en och kan läsa på olika sajter att det är två termostater på denna modell!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev guestsson:

Är skvallerstrålen enda problemet så rensa hålet med en ståltåd. Det finns 2 termostater en för var cylinderbank. Strålen kommer när någon av dessa öppnar, alltså först efter att motorn är varm. Vid varv över ca 2000 räcker inte flödet i temostaterna, så då tar poppetventilen över kylningen.

tack för svar, blir att byta 2st!! har inte gjort det på många år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter även en plastsil i kylsystemet som tydligen kan becka igen. Googla på optimax water cooling strainer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev deka_erik:

Det sitter även en plastsil i kylsystemet som tydligen kan becka igen. Googla på optimax water cooling strainer. 

Tack för tipset!! får googla och se gur det går till,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Poppe:

Snyggt jobbat. 

tack, tycker det är lite dåligt att den bara höll 2,5 år... och inte mycket körd under tiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Bobbo_Wiking:

Återkoppling!! det var impellen som var riktigt sne...

IMG_2342.jpeg

Bortsett ifrån att centrum saknas, vad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...