Renken1950 0 Postad 14 Juli , 2023 Hej jag har fått problem med styrningen på båten Cheva 350 motor , omc sköld och Volvo Penta Dp drev . Händer ingenting när man vrider på ratten . Drevet är stumt i sidled om man försöker dra det för hand . Ratten kan man vrida lite på men det knastrar utav det . Men axeln på ratten var inte trasig. Tilten fungerar som den ska . Antar att det är vajer från ratten bak till någon typ av hydralik ? Servopumpen fungerar med hjälp av en rem på motorn . Vad kan tänkas vara fel ? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 Juli , 2023 Prova att koppla bort styrkabeln från styrarmen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken1950 0 Postad 28 Juli , 2023 Har fått ur riggbulten men får inte ur vajern ? Sitter den med något mer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken1950 0 Postad 28 Juli , 2023 Och lossat på muttern . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Juli , 2023 (redigerade) Om du hat en servopump har du ju en hydraulisk styrning! Alltså inga vajrar. Däremot kan du ha en primär mekanisk styrning, en rattstyrning som är kopplad till styrarmen och då får hjälp av den sekundära hydrauliken. Knaster i rattväxeln, ja då är den helt slut, eller så är reglagekabeln sleten. Dessa grejer tillhör ju båtens manövereglage och måste fungera i alla väder, chansa inte byt ut den mekaniska delen av styrningen, rattväxel och reglagekabel. Bäst blir det om du byter ut denna mekaniska styrning mot en hydraualisk. Redigerad 28 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken1950 0 Postad 28 Juli , 2023 Aa jag har hydralstyrning men antar att det är en wire i höljet och att den har rostat sönder så den har fastnat ? Men får inte loss den så funderar om den sitter fast med något mer än muttern och bulten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juli , 2023 Om du kan demontera denna styrkabel i båda ändarna och rappa ur den samtidigt som du matar in en ny styrkabel är det ju bra. Dessa säljs i olika storlekar, vanligtvis i 10cm intervaller. Du bör inspektera rattväxeln också, det blir väldigt ofta glapp i dessa, lager och kugghjul slits ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser