Natrixx 6 Postad 14 Juli , 2023 Hej! En tand på dragkedjan på mitt kapell har lossat, så som bilden visar. Det säger sig självt att låset fastnar här då jag försöker öppna den. Det kostar skjortan att sy i en ny dragkedja. Kan någon eventuellt svara på frågan...vad händer om jag helt sonika klipper/skär bort den lösa tanden? Fungerar kedjan, förutsatt att jag öppnar/stänger försiktigt? Eller finns det andra trick för att reparera fanskapet? Undrar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 15 Juli , 2023 Med en sjysst symaskin kan du själv sy i en ny dragkedja. En tand som fattas… ja om det bara är en tand går det ju bra, men om det är flera tänder i rad som fattas kan ju dragskon spåra ur. Du kan enkelt smörja upp dragkedjorna genom att gnida ett stearinljus mot dragkedjan.. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natrixx 6 Postad 15 Juli , 2023 Tack för svar! Lite knepigt att göra det själv, tror jag, dragkedjan går "i båge", 90 graders vinkel. Men jag ska göra lite forskning...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 16 Juli , 2023 2023-07-15 vid 15:09 skrev Georg_Ohm: Du kan enkelt smörja upp dragkedjorna genom att gnida ett stearinljus mot dragkedjan.. Håller sig verkligen stearin? Det blir ju otroligt varmt i solen och inne i båten, rinner det inte bara bort? Kan Teflon spray vara ett bättre alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 16 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Kojak77: Håller sig verkligen stearin? Det blir ju otroligt varmt i solen och inne i båten, rinner det inte bara bort? Kan Teflon spray vara ett bättre alternativ? Teflon funkar, men jag tycker det är kladdigt. Stearin smälter inte så snabbt, iallafall inte i den sommarvärmen vi vanligtvis har… och det är ju väldigt lätt att styrka på nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser