Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Natrixx

Kapell och dragkedja

Rekommendera Poster

Hej! En tand på dragkedjan på mitt kapell har lossat, så som bilden visar. Det säger sig självt att låset fastnar här då jag försöker öppna den.

Det kostar skjortan att sy i en ny dragkedja. Kan någon eventuellt svara på frågan...vad händer om jag helt sonika klipper/skär bort den lösa tanden? Fungerar kedjan, förutsatt att jag öppnar/stänger försiktigt? Eller finns det andra trick för att reparera fanskapet?

Undrar

  Micke

20230710_135839.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en sjysst symaskin kan du själv sy i en ny dragkedja.

 

En tand som fattas… ja om det bara är en tand går det ju bra, men om det är flera tänder i rad som fattas kan ju dragskon spåra ur.

 

Du kan enkelt smörja upp dragkedjorna genom att gnida ett stearinljus mot dragkedjan.. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Lite knepigt att göra det själv, tror jag, dragkedjan går "i båge", 90 graders vinkel. Men jag ska göra lite forskning...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-15 vid 15:09 skrev Georg_Ohm:

 

Du kan enkelt smörja upp dragkedjorna genom att gnida ett stearinljus mot dragkedjan.. 

Håller sig verkligen stearin? Det blir ju otroligt varmt i solen och inne i båten, rinner det inte bara bort? Kan Teflon spray vara ett bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

Håller sig verkligen stearin? Det blir ju otroligt varmt i solen och inne i båten, rinner det inte bara bort? Kan Teflon spray vara ett bättre alternativ?

Teflon funkar, men jag tycker det är kladdigt. Stearin smälter inte så snabbt, iallafall inte i den sommarvärmen vi vanligtvis har… och det är ju väldigt lätt att styrka på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...