Jorgen45 0 Postad 14 Juli , 2023 Hej! När jag försöker starta min Johnson Seahorse 55 hp så klickar det bara. Det är som att den inte känner av friläget. Om jag drar växelspaken fram och tillbaka några ggr så kan den ibland starta. Ngn som haft liknande problem och har förslag till lösning på problemet? Det är inte batteriet eller startmotorn som krånglar.. Tar tacksamt emot tips… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Juli , 2023 Kan vara neutralswitchen i reglaget (68), eller ev. att växelvajern är feljusterad så att motorn neutral inte stämmer med reglaget. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/55hp/55el76e-1976/remote-control Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen45 0 Postad 17 Juli , 2023 Hej! Tack för tipset. Det lutar åt att det är neutralswitchen. En hjälpsam stuggranne hjälper mig. Motorn är från 1979 så man vill inte kosta på alltför mycket. Den sitter på en gammal båt från 1972. Den är av märket Mörebas, troligtvis norskt ursprung Mörebas.msg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 17 Juli , 2023 Byt impeller om det inte är gjort senaste åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen45 0 Postad 17 Juli , 2023 Den byttes i fjol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 17 Juli , 2023 46 minuter sedan skrev Hybro: Byt impeller om det inte är gjort senaste åren. Å tusan, hjälper det mot en krånglande neutralswitch. Alltid lär man sig något nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 Juli , 2023 Om du alltid kan starta genom att ställa reglaget lite off från neutralläget så är reglage och växelhus i osynk. Detta beror på att växelöverföringen mellan reglage och växelhus är feljusterad. Detta kan i och för sig ha hänt då växelhuset demonterades vid senaste impellerbytet, men det måste inte vara så. Finns säkert filmer på tuben som visar hur du löser detta problem, men det är aldrig fel att byta impeller om skicket på denna är okänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen45 0 Postad 19 Juli , 2023 Hej! Det visade sig att det är en kopparbricka som sitter i motorn och två kopparstift ska kortsluta mellan dem, då går startmotorn igång. Ett av stiften är bränt och kan nog slipas användbart. Därför kortslöt det inte. Det lät bara klick i stället för att startmotorn gick igång. Anordningen kallas visst för solunoid. Tackar för alla synpunkter och all hjälp jag fick av min duktiga stuggranne. Han är duktig på att felsöka och gör det på ett strukturerat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser