Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
WearWolf

Vad har käkat på mina fiskar?

Rekommendera Poster

Nät lagt i Östersjön som legat i över natten. Ca 1.5 meters djup och dessa ätna fiskar var ordentligt intrasslade i nätet när det vittjades.

 

Gädda? Säl? Skarv?

IMG_2378.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet ingen fågel, då dom måste vara över ytan för att svälja, och dom tuggar inte, ålekråkan, eller skarven sväljer sina byten hela med huvudet först så att fjällen kommer åt rätt håll....

Jag vet inte hur gäddor beter sig, men jag skulle nog tro att det är en säl som varit i farten.

Krabbtaskor kan göra så också, men det brukar bli det sista dom gör då dom trasslar in sig så in i helskotta så att dom får klippas loss... men krabbor har ni väl bara på land på ostkanten?😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/13/2023 at 2:20 PM, Georg_Ohm said:

Krabbtaskor kan göra så också, men det brukar bli det sista dom gör då dom trasslar in sig så in i helskotta så att dom får klippas loss... 

På 70-talet i Bohuslän, när det var lugnare tempo och människor hade mer tid, trasslade vi alltid loss krabbtaskorna ur nätet. Började i allmänhet med de minsta benen längst bak, och arbetade sig metodiskt framåt, ... sist klorna som vi knackade lite på för att de skulle släppa taget om nätet. Hela nätet, med spättor, sjöborrar och annat, tog några timmar, eller hela förmiddan. Sedan var man NÖJD och kunde göra annat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...